Hej.

Jag och min sambo köpte ett radhus (BR) i slutet på mars.
Nu ca 5 månader efteråt har jag upptäckt att dels så är ett eluttag trasigt. Dvs. det är ingen ström i kablarna.
Så idag såg jag att det är en spricka i kylskåpet. Jag såg den när jag drog ut ett av hyllplanen för att torka av det. Sprickan är ca 5-6 cm lång och ungefär 1 mm tjock.
Jag vet inte hur pass "farligt" det är men jag tänker att mycket av kylan borde försvinna ut där, även om sprickan är liten.
Jag tycker att kompressorn (eller vad det är som låter) går väldigt ofta och ljudet fortplantar sig in i sovrummet (som ligger på andra sidan väggen bakom kylskåpet).
Har tidigare tänkt att det nog bara är att köpa läget, men nu tänker jag att om sprickan i kylen gör att det låter oftare så...
Plasten i kylskåpet är ungefär bara 1 mm tjock så jag tänker att det borde finnas något mer isolerande bakom och att jag därmed inte behöver bekymra mig. Vad tror ni?

Nu rörde jag kanske till det en aning.
Frågorna är hur som helst:
Räknas det trasiga eluttaget och sprickan i kylen som dolda fel?
Brukar man kolla samtliga eluttag, samt dra ut hyllplanen i kylen för att kolla bakom dessa, vid en besiktning?
 
Enkelt sett så är det inte ett dolt fel om du hade kunnat hitta det utan att ha sönder något.
 
Absolut inga dolda fel.
 
Dolda-fel-begreppet finns inte på samma sätt när det gäller bostadsrätter, överlåtelse av dessa regleras enligt köplagen, ej jordabalken.

Hlm_OH skrev:
Brukar man kolla samtliga eluttag, samt dra ut hyllplanen i kylen för att kolla bakom dessa, vid en besiktning?
Nej, i praktiken är det nog inte så, jag har inte gjort det, men då har jag å andra sidan besiktat själv när jag har handlat. Om nån småpryl sen inte fungerat får man fixa det, enda skillnaden i praktiken är när man får reda på det. Vägguttag är smådetaljer, i sammanhanget är även vitvaror småsaker. En kyl, frys osv som är äldre än 3-4 år kan vara trasig efter lunch.
Låter du däremot göra en särskild elbesiktning ska tex samtliga uttag kontrolleras.
Sedan får man se upp för rena lurendrejerier, tex ett uppsatt uttag som öht inte är kopplat...
 
O
Vad man gör och vad som krävs är ofta olika saker. Men hur svårt var det att dra ut hyllan i kylskåpet? Man förväntas att kolla allting. Att kolla ett eluttag är inte heller allt för jobbigt...
Men vart satt eluttaget? Det kan vara intressant!
Men ett dolt fel, är ett fel som inte går att upptäcka utan förstörande undersökning. så kan man enkelt uttrycka det hela.
Sedan som andra sagt. När man köper en BR så är det inte JB som gäller utan det är köplagen som gäller. Det innebär egentligen inga jätteskillnader... du har bara 2år på dig att upptäcka ett fel. Jag måste erkänna jag vet inte exakt hur köplagen är formulerad. När det gäller "dolda fel" begreppet "dolda fel" finns inte i köplagen, men det finns liknande bestämmelser. Därför anser jag att det inte är helt fel att använda begreppet "dolt fel"
 
Att ni aldrig kan lära er, dolda-fel-begreppet finns inte i någon lagstiftning, varken JB eller Köplagen. :)
 
Det är inte plasten som isolerar i huvudsak, det är isoleringen som sitter bakom plasten. Sprickan påverkar således inte kylskåpets gångtid. Några risker med detta finns inte, du kan kleta i lite silikon i sprickan av hygieniska skäl.

Du kan prova att dra ut kylskåpet en liten bit, kanske står det mot väggen i bakkant vilket kan ge oljud i rummet bakom.
 
Tack för alla synpunkter!
Mycket bra att veta.

@mexitegel:
Tack för infon.
Kylen stod kloss mot vägen. Inte nu längre ;)
 
O
injonil skrev:
Att ni aldrig kan lära er, dolda-fel-begreppet finns inte i någon lagstiftning, varken JB eller Köplagen. :)
Nu har jag äntligen lärt mig.... jag hade det på känn att begreppet "dolda fel" inte fanns inom juridiken...:)
Men hur mycket skiljer det sig egentligen mellan JB och köplagen när det gäller "dolda fel" Det är 10år när det är JB och 2år när det gäller köplagen... har jag rätt?
Dock kommer jag fortsätta använda uttrycket "dolda fel" vare sig du vill eller inte :p
 
Det är inget fel på att använda begreppet dolda-fel! Det som är fel är att säga att det kommer från JB. Begreppet är till för att beskriva en viss "funktion" inom lagstiftningen som finns både i Köplagen och Jordabalken.

Jo, tiden man har att reklamera ett fel skiljer sig, det är antagligen den största skillnaden. Finns andra mindre skillnader som jag inte kommer ihåg på rak arm men det har skrivits om detta i forumet vid några tillfällen vet jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.