V
"Tjeena"
Lurar på det här med undertryck i ftx systemet.
Ska man ha undertryck om det inte är "plast" i alla väggar o golv?
Spelar det någon roll eller ska man minska undertrycket?
Har i vart fall en vägg som jag inte tror det är plast i och säkert ett par av golven!
 
Hellre undertryck än övertryck, men 0-tryck går också bra.
 
Det vanliga med FTX är väl att man nominellt justerar in systemet så att frånluft är 10% mer än tilluft.
Resten anses komma in genom läckage genom fönster, dörrar och otätheter i byggnaden.

Tanken är att tilluften inte skall blåsa ut varm,fuktig luft i isolering och bjälklag.

Och framförallt om man inte har tät plast i väggar och tak skall man nog försöka att undvika att luft tar vägen ut genom väggarna och taken. Dvs ha högre flöde på frånluften än på tilluften.
 
VillaAnna skrev:
"Tjeena"
Lurar på det här med undertryck i ftx systemet.
Ska man ha undertryck om det inte är "plast" i alla väggar o golv?
Spelar det någon roll eller ska man minska undertrycket?
Har i vart fall en vägg som jag inte tror det är plast i och säkert ett par av golven!
Det viktiga är att man har större utflöde än inflöde genom kanalerna (med ytterdörrar öppna). Om det då blir noll differenstryck pga otätt hus el undertryck pga tätt hus då dörrar o fönster är stängda spelar ingen roll. Du vill aldrig trycka ut varm fuktig luft på fel ställen på vintern, då det kondenserar och blir blött....
 
V
Som jag förstår det borde det vara korrekt med undertryck även om det fattas plast i nån vägg!

Tack för hjälpen, kommer köra med det undertryck som är projekterat!
 
Rätt uppfattat

Om du har en vettig installatör så ska vid injusteringen även undertrycket i huset mätas, vissa gör en genväg och bara summerar vid donen (och vissa gör inte ens så mycket...). Som en lekman kan "näsan eller ljus vid-nyckelhål-metoden" fungera så ser du generellt om du har över eller undertryck i huset. En vetting installatör mäter efter injusteringen av donen
 
myrstack skrev:
...En vettig installatör mäter efter injusteringen av donen
Ett påpekande:
Om det är en nyinstallation så krävs OVK dvs Obligatorisk Ventilations Kontroll.
Protokoll över detta lämnas till kommunen för arkivering.
Den kan utföras av installatören om han/hon har rätt behörighet.
 
V
Jo det är nyinstallation i ett gammalt hus!
Bra att du påpekade detta så att jag kan be om protokollet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.