R
Nu under sommaren är det många som tvättar bilen själv utomhus. Men vad är bäst för miljön egentligen? Enligt organisationen Svenskt vatten så ska vi INTE tvätta bilen på gatan eller garageuppfarten, då tungmetaller från bilen rinner rakt ner i dagvattnet… Och vi ska absolut inte ta hjälp av barnen. Plånboken har tagit reda vilka som är dom värsta miljöbovarna när det gäller biltvätt, och hur man bli en så kallad ”fintvättare”.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=5942813
När man inte visste bättre kunde jag gå ut på vägen och tvätta 4 bilar.

Med en villa senare och sluttande garageutfart kunde det rinna ut på vägen.

Vi lång grusgång nu, det rinner ner i och tydligen är godkänt. Numera reagerar jag på grannar som tvättar så det rinner ut på vägen, för här finns det kommunalt förbud.
Tänk på dom som tvättar så det rinner ner där vi får vårt dricksvatten.

Vanliga garage är sällan bra att tvätta i.
 
Jag har spillt många liter diesel, bensin, och spillolja inom två meters radie från min mycket gamla grävda, otäta brunn och det har aldrig påverkat vare sig kvalitén på vattnet eller växtligheten runtomkring. Att någons biltvätt ska påverka kommunalt dricksvatten som färdas långt i ordentliga ledningar från reservoarer är bara ett löjligt påstående.
Åk ut till valfritt smältverk eller någon stor industri så kommer du ganska kvickt inse att det gemene man orsakar i utsläpps-väg är noll och ingenting. Och då är ändå svensk industri väldigt snäll jämfört med många andra länder.
 
Det jag alltid undrat lite är, de där tungmetallerna som sitter på bilen och hamnar i avloppet om tvättvattnet rinner på gatan, varifrån kommer de? Kommer de inte från vägarna?

Om jag aldrig tvättar bilen, sitter tungmetallerna kvar på bilen tills den skrotas?
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Nerre skrev:
Det jag alltid undrat lite är, de där tungmetallerna som sitter på bilen och hamnar i avloppet om tvättvattnet rinner på gatan, varifrån kommer de? Kommer de inte från vägarna?

Om jag aldrig tvättar bilen, sitter tungmetallerna kvar på bilen tills den skrotas?
Och bör man lägga presenning över bilen när det regnar så att dom inte lossnar och hamnar på gatan ? ;)
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
Jo, skitvattnet från biltvätt på gatan kan visst hamna i dricksvatten eller annan sjö, å där dagvatten mynnar.
Om man tvättar på gräsmatta / grusuppfart så filtreras skiten ner genom marken och renas från det onda.
Om man tvättar på gata så filtreras det inte alls. Det rinner rätt ut genom dagvattennätet.
Ett regnfall sköljer bara den parkerade bilen på utsidan så det är inte farligt.
Ett regnfall när man åker hjälper till att rensa bort skiten på undersida och hjulhus (där det farliga finns). Men det hamnar sällan koncentrerat i dagvatten nätet då. Då hamnar det mesta i diken utmed vägarna och filtreras där ner genom marken.

Hekosi: Då har du tur att det filtrerars på väg ner genom marken och troligt rinner från din egna gamla otäta brunn.

Så det är INTE med illvilja det är förbud mot biltvätt på gatan i många kommuner.
 
Filteras "skiten" i marken så måste det rimligen betyda att denna mark utgör en miljöfara och måste destrueras i speciella anläggningar.
 
mycke_nu skrev:
Filteras "skiten" i marken så måste det rimligen betyda att denna mark utgör en miljöfara och måste destrueras i speciella anläggningar.
Ja, när marken har agerat "filter" tillräckligt länge måste den självklart saneras. D.v.s. den förorenade jorden schaktas bort och tas om hand (http://sv.wikipedia.org/wiki/Marksanering_i_Sverige).

Detta brukar t.ex. göras när gamla mackar rivs för att lämna plats åt annan bebyggelse.
 
Kanske bättre då att låta skiten rinna ner i avloppet och ta hand om den centralt..
 
Avlopp har man sällan utomhus...
 
mycke_nu skrev:
Kanske bättre då att låta skiten rinna ner i avloppet och ta hand om den centralt..
Vilket är syftet med dedikerade biltvättar som gör just detta och kan anpassas efter de tvättmedel mm. som används.
Vattenkvaliteten i detta land är i mitt tycke ett reellt miljöhot och där bör varje möjlig åtgärd till förbättring göras.
 
Givetvis, men kalla mej inte syndare så länge jag inte bryter mot lagen.
 
largab skrev:
Så det är INTE med illvilja det är förbud mot biltvätt på gatan i många kommuner.
Inte illvilja, men dumhet. Väldigt få kommuner har ett specifikt förbud för att tvätta bilar på gatan utan man stödjer sig på en väldigt generell formulering i miljöbalken som säger att det är förbjudet att använda kemikalier så miljön skadas. Detta är så allmänt att det är meningslöst. Och där kommunen har ett specifikt förbud så är det sannolikt inte lagligt:
http://www.naturvardsverket.se/Stod...ningar/Ovriga-vagledningar/Biltvatt-pa-gatan/

Det absurda är att om man följer kommunens uppmaningar och endast tvättar bilen på GDS eller tvättautomat så blir kontentan att man betalar för att rena naturen från skit man inte ens släppt ut. Vad är logiken i det??
 
I
När vi byggde 83 fick man inte ha avlopp varken på uppfart eller i garage om man inte också installerade oljeavskiljare.
Jag har funderat på att göra avrinning i asfalten så att tvättvattnet rinner ner i marken, men är marken ett filter måste det någon gång bytas och jag undrar om man ändå inte får ner skit till grundvattnet. Det handlar ju både om hur långt man har till grundvattnet och marken i sig om man kan anse det som ett filter.
Kommer ihåg 60-talet då många husägare tvingades ansluta till dagvattenledning, regnvattnet från taket fick alltså inte rinna ner i marken. Hur man tänkte där kan man undra.
Är man rädd om vattendragen är det bästa filterdammar, då renas även gatuvattnet varifrån det mesta skiten kommer. En biltvätt hemma med miljövänligt medel tror jag varken gör till eller från.

http://www.miljoportalen.se/kemi/miljoegifter/aer-bildaeck-en-fara-foer-miljoen
 
Redigerat av moderator:
pelle242 skrev:
Vad är logiken i det??
I att du har fått privilegiet att födas som en människa på en vacker planet. Med detta privilegiet kommer ett visst ansvar att inte förstöra planeten för andra som vill njuta av den på annat sätt än att sitta i en nytvättad bil :)
Sen kan också tycka det är logiskt att man ska få betala för att underhålla sin bil.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
I
Nissepisse skrev:
I att du har fått privilegiet att födas som en människa på en vacker planet. Med detta privilegiet kommer ett visst ansvar att inte förstöra planeten för andra som vill njuta av den på annat sätt än att sitta i en nytvättad bil :)
Sen kan också tycka det är logiskt att man ska få betala för att underhålla sin bil.
Då ska man väl betala för att underhålla allt annat också?
Så huset ska man inte måla eller snickra på själv. Klädvård ska så klart också skötas av etablerade företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.