Håller på att bygga nytt och ska därmed sälja min nuvarande kåk. Dock finns ett avtal med mitt ex att jag inte får sälja huset än på ett tag. Hade därmed viljat ge en mäklare mitt uppdrag men ett "under Bordet" sådant..kan man det? Hade önskat en deal där mäklaren har huset att visa för potentiella intressenter, men utan att annonsera. Och såklart får ju huset inte säljas förrän kontraktet med exet löpt ut. Finns lösningen...?
 
Klart du kan, om du hittar en mäklare som går med på att visa huset för potentiella köpare, men inte kunna få affären klar förrän du får sälja (Hur lång tid pratar vi om?). Mäklare vill sälja huset inom en rimlig tid. Dom vill inte jobba med ett hus för länge och att inte annonsera gör att det blir betydligt mycket jobbigare för mäklaren.
 
Kan du inte lägga ut det på hemnet men att det står tillträde det datumet som avtalet går ut. Då har du inte sålt det innan avtalet. Förstår inte riktigt du vill inte skylta med att du ska sälja det men ska ändå inte sälja det förrän avtalet går ut. Det står väl inget om att du får annonsera på hemnet utan bara ett datum som du inte får sälja det förrän?
 
Är det nån knepig klausul om att exet ska få tid på sig att skaffa pengar och köpa ut dig, eller vad handlar det om? Har aldrig hört om nåt så konstigt förut.
 
Inte så märkligt. Köpte ut henne ur huset under marknadsmässigt pris av flera orsaker. Motkravet var att jag inte skulle sälja inom 5 år, 1 år är kvar. Visst kan jag annonsera men känns bara jävligt onödigt att kasta bensin på en brasa redan.
 
Jag tolkar dig som att du oavsett vilket måste stå med kostnader för huset ytterligare ett år och att du inte har avseendet att sälja förän kontraktet tillåter. Om det stämmer så undrar jag varför du ska börja jaga intressenter redan nu? Du varför får eller kommer att sälja inom ett år ändå, vad skadar det att vänta?
 
Hur är relationen med exet?
Låter som om det är spänt...

Om ni kan prata med varandra kanske du kan göra en deal med exet där du får sälja och exet får en del av vinsten....
Typ XX% av summan som överstiger priset som du löste ut henne för...

Om det är spänt så kan det bli värre av att försöka med en dold försäljning, kan ju tänkas att hon har bekanta som blir erbjudna huset "under bordet" och då kan det bli livat....
 
Hyr ut!
 
Jo, läget är spänt milt uttryckt. Lång historia men spänt är det så någon deal är inte att tänka på. Vill vara ute i tid bara, därav redan nu. Är ett ganska speciellt/udda hus som sållar bort många köpare men som jag tror är väldigt attraktivt för de som har dels pengarna men även behovet. Nybyggt, stort, bra läge, mark, nytt stall mm mm. Blir en prislapp upp sas. Tänker att om mäklaren får en förfrågan på ett hus i den kategorin kan det vara läge att ha att visa. Och då kanske som köpare inte det är hela världen att vänta ett tag på tillträde, går ju att skriva ett köpekontrakt som gäller senare. Så var tanken. En annan tanke är ju att hyra ut med köpklausul. För att bara hyra ut är inte aktuellt.
 
Många mäklare har listor på presumtiva köpare som är ute efter specifika typer av objekt, speciellt läge etc. Om du kollar med en eller ett par mäklare så kanske de redan har ett par intressenter redan utan att de behöver annonsera.
 
Förmodligen räcker det med att du låter några mäklare värdera huset och säga att du funderar på att sälja.

Har de någon som är intresserad kommer de garanterat höra av sig.
 
Jaz skrev:
Jo, läget är spänt milt uttryckt. Lång historia men spänt är det så någon deal är inte att tänka på. Vill vara ute i tid bara, därav redan nu. Är ett ganska speciellt/udda hus som sållar bort många köpare men som jag tror är väldigt attraktivt för de som har dels pengarna men även behovet. Nybyggt, stort, bra läge, mark, nytt stall mm mm. Blir en prislapp upp sas. Tänker att om mäklaren får en förfrågan på ett hus i den kategorin kan det vara läge att ha att visa. Och då kanske som köpare inte det är hela världen att vänta ett tag på tillträde, går ju att skriva ett köpekontrakt som gäller senare. Så var tanken. En annan tanke är ju att hyra ut med köpklausul. För att bara hyra ut är inte aktuellt.
Om du har ett avtal som hindrar dig att sälja inom 5 år, och det verkligen är gällande. Då tror jag inte att du kan skriva ens ett köpeavtal inom den tiden. Ur vissa skatteaspekter så har du sålt redan vid kontraktsskrivning, inte vid överlåtelsen.

Nu har jag lite svårt att se att ni kan ha skrivit ett giltigt avtal som hindrar dig att sälja. För då borde du inte kunnat få lagfart på fastigheten. Ev. så skulle det avtalet kunna ligga till grund för att återkalla lagfarten (om det är ett sidoavtal som inte var känt av lantmäteriet), det kan i så fall ske även efter att du sålt huset och överlåtit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.