Planlösningen på den nya toaletten innebär tyvärr att jag måste korsa en tvärbalk för rördragning. Tyvärr är det också ett 110 avloppsrör till toalett som ska igenom. Balken är 240 mm och röret ska igenom strax ovanför mitten! Hålet blir ca 1,5 meter från ena fästpunkten och 3 meter från att den vilar på en bärande vägg! Jag har läst en massa andra trådar, men inget bygge är ju det andra likt!

Jag är inte road av att korsa balken men jag har inget val.

Jag har förstärkt med kortlingar till båda närliggande balkarna (cc 60) på båda sidor om genomgången och ska nu förstärka upp på båda sidor om hålet!

Frågan är vad ska jag stärka upp med? Jag har hemma OSB som blivit över. Räcker den i tjocklek? Har även spånskiva hemma! Har läst om 22mm plyfa, men var hittar jag så tjock (Byggmax har bara 12mm). Vad använder jag för lim, innan jag skruvar?
Bör jag använda plåt istället?
 
Är det bara en balk skulle jag gjort en avväxling istället. Såga av balken, sätt tvärbalkar i balkskor mot de närliggande balkarna, häng sedan den avsågade balken i balkskor mot tvärbalkarna. Skruvlimmar du sedan spånskiva och golvgips så håller det hur bra som helst.
 
Nja, jag var nog lite otydlig! Har svårt med begräppen vad som är bjälklag, tvärbalk etc... Tvärbalk i det här fallet eftersom den löper mellan de längsgående ytterväggarna.

Det handlar om andra våningen och det är underdelen på en takstol (takstolarna har cc 120). Eftersom konstruktionen med takstol är bärande i sig själv är det väl inte helt lyckat att göra hål i konstruktionen...
 
Med strax ovanför mitten menar jag att centrum i hålet som ska tas upp hamnar strax ovanför mitten. Dvs centrum blir 130-140 mm sett underifrån. Jag kan laborera lite, men riskerar då ev dåligt fall.

Golvet blir golvspån och sedan golvgips ovanpå!
 
Hej,

Jag använde 15mm plyfa från K-rauta (rätt så dyr jämfört med ByggMax 12mm) men nu tror jag att jag kan ställa en stridsvagn där utan problem...

Det finns endel olika plywood, just K-plywood hade dom inte hört talas om på K-rauta...
Men jag valde den som var starkast (och inte lackad eftersom jag använde puretan- eller vad det nu heter -trälim)

Limmet var lite häftigt, jag prov limmade på en bit som jag skruvade fast på en golvbjälke. Limmat skummar (och expanderar?) efter en stund, nu när den torkat sitter den som berg.

/R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.