Håller på att bygga en altan och nu kom vi på att vi inte har tänkt när det gäller att staketets höjd kommer att komma framför fönstret.
Saken är den att vi var tvungna att ta hänsyn till avloppsbrunnen när det gällde längden så därför slutar golvet mitt i fönstret och vi fick även sätta en plint längre in och inte i mitten pga att vi var osäkra om vi skulle stöta på ett avloppsrör.

Någon som sitter inne på någon smart lösning? Jag ville inte att staketet ska vara så lågt så att det slutar under bläcket och det är heller inte så snyggt att det kommer mitt i fönstret. Min tanke var att man kanske kunde förlänga reglarna förbi fönstret men inte förbi brunnen så att man sen får göra en trappa/grind där och eventuellt snedda?

Alltid lär man sig något på sina misstag, men det blir nog bra i slutändan hoppas jag. :) IMG_4767.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4769.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Bygg en blomlåda där i hörnet...
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
avsluta stakatet tidigare och gör en liten trapp ner till marken?
 
  • Gilla
Thomas59 och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja påstå att du sitter med skägget i brevlådan :)

Du får nog helt enkelt flytta fönstret.

Nej, allvarligt talat, förläng eller korta altanen lite.
Antingen så den går förbi fönstret. Att den täcker lite av brunnen gör väl inget.
Eller så den slutar strax innan fönstret.

Eftersom detta är din första fråga här får du svaret gratis.
Välkommen till bygga Hus-forumet :)
 
  • Gilla
pialae
  • Laddar…
Det var så jag först tänkte, men då måste vi flytta på stolparna och även göra om dom två trallbrädorna som är sticksågade och lagda. Dessutom har jag hund och ville endast ha trappan åt andra hållet så att jag kunde stänga för enkelt så att han inte rymmer. :)
Frågan är hur stor öppningen ska vara där för att staketet inte ska kännas som att den kommer i fönstret ändå?
 
Glad ändå att vi kom på det så här "tidigt" i byggandet! Korta altanen är inget alternativ när plintarna redan är på plats och som tur är har jag ju plats kvar att förlänga förbi fönstret ifall det är bästa alternativet. Täcker lite av brunnen gör nog inget som sagt, så länge locket går att lyfta bort.
Tack för alla snabba svar!

KnockOnWood skrev:
Jag skulle vilja påstå att du sitter med skägget i brevlådan :)

Du får nog helt enkelt flytta fönstret.

Nej, allvarligt talat, förläng eller korta altanen lite.
Antingen så den går förbi fönstret. Att den täcker lite av brunnen gör väl inget.
Eller så den slutar strax innan fönstret.

Eftersom detta är din första fråga här får du svaret gratis.
Välkommen till bygga Hus-forumet :)
 
Vad är det för rum innanför fönstret?
Är det "bara" ett sovrum är det ju inte något där man sitter och tittar ut hela dagarna.

Kanske du kunde vinkla ut altanen den sista biten, alltså från andra stolpen in till väggen,
så staketet/balustraden inte kommer mitt i fönstret den närmaste biten.
 
Ha första sektionen av staketet sluttande är redan diskvalificerat eller?
 
Den lösningen blir det rött kort för, direkt. Möjligen även matchstraff i form av en veckas skruvdragarförbud.
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Man kunde ju också tänka sig att flytta huset en halvmeter åt höger :)

Bäst att snacka med radhusgrannarna först kanske...
 
  • Gilla
MrMad
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Man kunde ju också tänka sig att flytta huset en halvmeter åt höger :)

Bäst att snacka med radhusgrannarna först kanske...
Skulle grannarna bli tjuriga kan man alltid flytta fönstret åt höger.;)
Lånar man den tjusiga motorsågen med böjt svärd (såg denna i en annan tråd) så kanske man kan fixa ett runt fönster.:p
 
Eller om rörelse i sidled är begränsat så kan man höja fönstret till ett såkallat ståfönster.
 
pialae skrev:
Glad ändå att vi kom på det så här "tidigt" i byggandet! Korta altanen är inget alternativ när plintarna redan är på plats och som tur är har jag ju plats kvar att förlänga förbi fönstret ifall det är bästa alternativet. Täcker lite av brunnen gör nog inget som sagt, så länge locket går att lyfta bort.
Tack för alla snabba svar!
Jag hade nog förlängt altanen.

Men! De där locken brukar vara tunga som tusan. Gubbarna som lyfter upp dem brukar vilja stå rakt över och lyfta med benen. Inget jobb som man löser liggande, inkrupen under altanen.

Kanske läge för att förbereda så det går att sticka ned "öppningsverktyget" (en krok...) genom trallen.
 
Det mest rimliga är väl ändå att ta bort sista stolpen och göra en 130 bred trappa (eller hur brett det är där).
 
Ja, det är ett sovrum, men även om man inte tittar ut från det, så stör det ju från utsidan att staketet kommer fel. Ja, en extra ruta kanske blir det bästa att bygga till som slutar innan brunnen och så kan man ha grillen där. Tror ni i så fall att det måste sättas en plint till eller kan man ha stenplattor alternativt att man hänger det fritt fastsatt i befintliga reglar?
Vill helst ha en eventuell trappa längre från fasaden.

KnockOnWood skrev:
Vad är det för rum innanför fönstret?
Är det "bara" ett sovrum är det ju inte något där man sitter och tittar ut hela dagarna.

Kanske du kunde vinkla ut altanen den sista biten, alltså från andra stolpen in till väggen,
så staketet/balustraden inte kommer mitt i fönstret den närmaste biten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.