Hej!

Köpte ett hus med garage i våras. Har nu märkt att det känns fuktigt i garaget och det verkar som om fukt kommer ner från taket via takpappen. Konstruktionen på garaget är enkel box-garage (platt tak). Lutningen är bara några grader ner till ett avrinningsrör på taket och det är takpapp på. Jag ser att takpappen är sliten och har tänkt att byta ut den, men p.g.a. andra projekt hinner jag inte göra detta i år. Fick dock höra från en släkting att man kunde applicera någon takmassa eller tjära på taket för att förlänga livslängden något. Har ändå tänkt byta pappen men detta kanske är något som kan hjälpa mig kortsiktigt? Någon som vet om det hjälper och hur man gör?

Tack på förhand!

Magnus
 
Takmassa förlänger inte livslängden något att tala om. Platta garagetak är det bättre att anlita en entreprenör till. Dom har bättre grejer än vad man som privatperson kan få tag på på byggvaruhusen. Det som finns på byggvaruhusen är ämnat för friggebodar, lekstugor och liknande.
 
Kan bara hålla med föregående talare, att stryka taket är en ytterst kortsiktig lösning. Lägger man om taket så håller det säkert 35 år.
Mvh Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.