Tjenare alla,

Ursäkta Svenskan, det är inte så lätt för oss från grannlandet i öst.

Men men.. till själva frågan:

Bostadspriserna i störstäderna är otroligt höga, som ni säkerligen vet. En enkel tvåa i ett bra område kan kosta 1,5 miljoner eller ännu mer! Om man skulle vilja bo i en nyare lägenhet så är det 2 miljoner man får betala.

Bankerna kräver visst att man ska ha 15% i kontantinsats. Det är ju bra, jag tycker också att man ska inte ha alldeles för mycket skuld. Men hur är det för unga människor? De som köper första lägenheten?

Man skulle ha i många fall 300 000 kronor på kontot, så att man slipper blancolån som bankerna ytterst gärna vill lägga på.

Om vi nu tänker att en nyexad ung tjej vill spara pengar för att kunna köpa en lägenhet. Hon betalar hyran, billånet, räkningarna osv och sparar 2000kr om månaden.

Hon har då 300 000 på kontot om 12,5 år!

Men kanske har hon ett riktigt bra jobb, och hon kan spara 5000kr varje månad.

Då har hon sparat ihop 300 000 om bara 5 år!

Känns detta rimligt?
 
Terve RandomFinne från grannlandet i öst!

Jo, det är viktigt att försöka spara. Jag tror även på former för bosparande. Skuldsättningen oroar och det behövs en amorteringskultur som i Finland. Skuldsättningen behöver minska.
 
Jag är övertygad om att bosparande är bra både för samhället och för en enskild individ och därför är det också bra om man stimulerar unga att börja spara tidigt. Precis som Nina säger så är Finland ett föredöme när det kommer till amorteringskulturen.
Vi är inte främmande för att se över det norska systemet med s.k. "bolingspar för unga" som innebär förbättrade villkor för unga som vill spara till sitt boende. Likaså tror jag att hela samhället skulle må bra av en nutida egnahemsrörelse.
 
Det stämmer att det hindrar många unga från att få lån och möjligheter att skaffa ett boende med de här nivåerna. Ofta går föräldrar in och hjälper till men långt ifrån alla har den möjligheten. Vi föreslår att vi i Sverige inför en statlig stimulans på bosparande för unga vuxna. Härigenom kan unga spara ihop till den insats som krävs för att få in en fot på bostadsmarknaden. Det finns redan idag ett liknande framgångsrikt sådant koncept i Norge. Läs mer här: http://www.villaagarna.se/Press/Nyheter/Gynna-bosparande-for-unga/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.