D09
Alla:

En del av er har jag sett svara under andra trådar men gör en konkret.

Vilka av er är för att tillåta bygglovsfria åtgärder dvs bygga ut t ex huset 30m2 utan bygglov eller bygganmälan?

Alt endast med bygganmälan?
 
Vi har precis genomfört 15 m2. Och ja, jag kan tänka mig att öka detta och fler bygglovbefriade åtgärder. Mer frihet, under ansvar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ett exempel, i mitt fall så var det en hårt styr detaljplan, denna ändrades till att bli mer generös under min byggtid ( 4år efter start )
Och jag hade absolut byggt annorlunda om det var mer fritt.

Jag har idag ett ytterligare behov på en yta omfattande ca 30m2 och bara tanken på att dra igång hela bygglovskarusellen gör att jag blir gråhårig och tvekar.

Hade det varit lättare att få börja bygga så hade jag velat starta imorgon :)

Givetvis som du säger "under ansvar" :)
 
Lockande tanke men låt de 15m2 (och Attefallshuset) få verka ett tag innan vi går vidare med större ytor. Ett litet steg i taget så kan detta bli verklighet framöver.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nina och Roland. 25 m2 är storleken på Attefallshusen. Det är väl lagom!
 
Låt oss vänta och se vad som händer med Attefallshusen. Ännu så länge är intresset ganska ljumt, eller vad är er uppfattning?!
 
Säger som de andra, det är en intressant tanke, men vi får nog vänta ett tag och se först.
 
Det är nog ingen slump att båda Friggebodar och Attefallshus kommit till just under borgerliga regeringar. Det handlar trots allt om frihetsreformer och att staten och det allmänna inte ska sätta upp regler i onödan.

Tycker också att det är intressant att fundera på ytterligare förenklingar. Utgångspunkten bör vara att åtgärder som inte innebär någon inskränkning på grannes utsikt eller motsvarande bör befrias från bygglov.
 
D09
Ola Johansson skrev:
Låt oss vänta och se vad som händer med Attefallshusen. Ännu så länge är intresset ganska ljumt, eller vad är er uppfattning?!
25 m2 är bra som garage/ förråd alt om barnen ska flytta till något eget. Går i tankarna att bygga ett på tomten för uthyrning men hade önskat att det var 60m2 för att få långsiktighet i det. Dvs hyresgästen bor kvar längre tid.

Är det 25 m2 så ser jag att det fungerar bäst som tillfälliga boenden ( dvs ensamstående flyttar in medan denna letar nytt vid t ex separering osv ) men kommer det en partner till eller ett barn så är 25m2 väldigt lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.