Vi tänker bygga ut och funderar på ett pelletsförråd i utrymmet under, är jag helt ute och cyklar som funderar på att kombinera dem?

Dryga metern upp från mark till golvet i huset, tänkte om jag gräver lite djupare än vanligt för grunden kan jag utnyttja hålrummet under utbyggnaden istället för ett förråd inne eller utomhus.

Självklart om det blir problem med förrådet blir det ju lite pillrigt och trångt att fixa men om det fortfarande är tillräcklig ventilation i krypgrunden så..
 
I krypgrunden vill man väl minimera ventilationen för att hålla nere luftfuktigheten, inte minst sommartid.
 
Jo, men samtidigt bör det väl vara lite luft emellan för att undvika mögel?
Men det kanske jag kan, bygga den upp mot golvbrädorna?

Tänkte mig förrådet mot yttervägg under utbyggnaden, placeringen blir då precis utanför pannrummet och minimalt.

blir lite kolmonoxid i pelletsförråd så den måste byggas tät, och som säkerhet utifall det blir läcka bör väl resten av grunden under större delen av året ha åtminstobe självdrag
 
På sommaren är marken under huset relativt kall och kyler undersidan på huset, för man då in den varma luften med relativt hög luftfuktighet sjunker luftens temperatur under huset. Det får till följd att luftens relativa fuktighet ÖKAR och det kan bli risk för kondens på byggnaden. På vintern är det inga problem för då värms den relativt torra luften upp av marken under huset och får än lägre relativ luftfuktighet. Vill du ventilera under huset ska du först täcka marken med tät plast SAMT isolera för att undvika nerkylning av marken.
I moderna krypgrunder försöker man göra grunden helt tät så att ingen uteluft kommer in samt täcka och isolera marken. Ofta sätter man en automatisk avfuktare som kommer att gå sommartid men pga den lägre fuktigheten står under vinterhalvåret.
 
Okej så det låter som jag inte är helt fel ute att använda del av utrymmet under utbyggnaden, men lite förvånad blir jag om ovanstående

-Förra utbyggnaden lade de ett tjockt lager grus med väderbeständig plast ovanpå samt många ventilationshål i grunden, det var alltså inte helt korrekt enligt ny byggteknik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.