Alla: Hur ser er respektive lösning ut av Sveriges största byggskandal? Jag syftar förstås på problemen kring sk enstegsfasader, med de numera kända risker för fukt- och mögelskador mm, där 1000-tals villaägare riskerar att drabbas hårt, både ur hälsoperspektiv och ekonomiskt.
 
En juridisk fråga. Svårt att presentera poltiska lösningar på en enskild fråga som den. Men jag håller med om att det är skandalöst.
 
Det är väl ändå att förenkla lite? Att kalla det för "bara" en juridisk fråga.

Vi har haft byggskandaler med jämna mellanrum i Sverige. Det var mögelhusen på 70 talet, som återkommer i olika skepnader.

De väldigt misslyckade regler vi nu har haft under många år med byggfelsförsäkringen var ju ett resultat av de tidigare skandalerna. Staten "tog i med hårdhanskarna" och införde byggfelsförsäkringen.

När då nästa skandal (fasaderna) dyker upp så visar det sig att reglerna helt saknar verkan.

Överhuvudtaget så har vi idag en standard på byggindustrin i det här landet som inte är värdig ett I land.

Vi har mögelproblemen, men vi har också under de senaste snörika vintrarna haft en situation med 1000 tals tak på framförallt större köpcentrum, sporthallar osv. som visat sig undermåligt konstruerade. Taken rasar inte för att det snöat mycket utan för att de är felbyggda, fuskbyggda.

Om man då även tar in saker som raset i Kista, när bygget av galelrian rasade pga. byggfusk (kontruktionen). Så hamnar vi i en klass som bara återfinns i U-länder med totalt korrupt bygghantering.

Det finns andra länder där man tillämpar ett personligt absolut ansvar för byggföretagens ledning. Dvs. rasar ett hus så spelar det ingen roll varför det rasar. den ansvarige byggaren blir åtalad, får näringsförbud osv. Det är upp till byggaren att bygga så att huset fungerar.

Vd tänker svenska politiker göra för att återställa förtroendet för svensk husbyggnad?
 
Redigerat:
Vi behöver följa upp konsumentskyddets utformning beroende på vad som händer i den frågan.
 
Jag trodde du menade Friends Arena ;-)

Jo. Du har rätt det är skandal. När den juridiska prövningen är klar så är jag tämligen övertygad om att politiken/demokratin måste träda in och stärka konsumentskyddet för att värna den enskildes rätt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Skandalen med de enstegstätade husen är borton sunt förnuft. Att Myresjöhus inte görs ansvarig för problemen för att man låg i en "utvecklingsfas" i produktionen gör mig väldigt upprörd. När försäkringen sedan bara gäller de ställen som drabbats av fuktskador och inte hela fasaden förstår man den frustration som många känner.
Jag känner starkt med de drabbade och hoppas på en för husägarna positiv utgång av domstolsprocessen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.