Ränteavdraget, som medför att alla, oavsett rik eller fattig kan låna 30% mer, har tillsammans med de låga boräntorna och dålig amorteringskultur medfört en snabb prishöjning på bostäder.
Ränteavdraget medför en extremt stor kostnad för skattebetalarna, samtidigt som den göder bankerna och bopriserna. Jag ser ränteavdraget som roten till boprisstegringen, den borde ha avvecklats sedan år 2000 då hade inte Svensson suttit med lån de inte kan betala av under livstiden idag.

Vad vill ni göra åt ränteavdraget, på kort eller lång sikt?

Vänliga hälsningar//
 
Centerpartiet ser att ränteavdragen betyder mycket för mångas privatekonomi och de ger många möjligheter att bo. Det är framförallt bristen på bostäder som driver upp fastighetspriser och det är det som blåser upp skuldsättning.
 
Ränteavdraget ska inte avskaffas. Det behövs fler bostäder, även hyresrätter, så att folk kan välja mer.
 
Ränteavdragen måste nog begränsas på sikt. Men viktigast just nu är att införa krav på amorteringar.
 
Men om ränteavdraget inte funnits hade bopriserna varit 30% lägre i nuläget och det hade varit lättare för unga att ta sig in på bostadsmarknaden. Om jag klarar av ett lån på 1 miljon med min lön så klarar jag av ett lån på 1,5 miljoner tack vare ränteavdraget, som alla skattebetalare ska hjälpa till att betala. Självklart hjälper det till att dra upp priserna.

Visst finns det vissa som behöver lite extra hjälp med ekonomin, men ränteavdraget hjälper alla, oavsett om de behöver det eller ej, det driver självklart upp priserna.

Vad gör det för skillnad om någon amorterar 2000kr/mån på ett lån på 2 miljoner. Det är bättre då att man får spara upp till 100 000kr och slippa avkastningsskatt. Det är viktigare att ha 100 000kr i buffert än 5% lägre lån.

Målet borde vara att ha bostadspriser som följer inflationen, bostäder ska inte vara en investering, det ska vara tak över huvudet. Därför måste ränteavdraget försvinna på sikt, amorteringskrav införas och ett speciellt avkastningsskattefritt buffertkonto införas.
 
Redigerat:
Det finns inga socialdemokratiska förslag på att avskaffa eller begränsa ränteavdraget. Det finns med i många familjers kalkyl för privatekonomin.

Vad gäller de skenande priserna så är bristen på bostäder det enskildt vikigaste skälet till den.
 
Miljöpartiet anser att det inte är rimligt att beskattningen av olika boendeformer är så olika. En utredning har visat att två likvärdiga trerummslägenheter beskattas med 2000 kronor mer per månad om den upplåts som hyresrätt än om den upplåts som bostadsrätt. Alla partier har enligt min uppfattning uttalat att de anser detta orimligt men ingen vågar ta tag i frågan. Miljöpartiet menar att det kravs en stor genomgång, en närmast total skattereform, för att bland annat lösa ut denna fråga. I det sammanhanget menar vi att då även frågan om ränteavdragens roll bör hanteras. Vi har konstaterat att man i England har lyckats nå en mycket bred politisk enighet om att under en mycket lång tid succesivt fassa ut motsvarande regler för ränteavdrag. Vi i miljöpartiet tycker det är intressant såväl i sak som det faktum att en så stor fråga lyckats samla ett så brett stöd.
 
Ränteavdraget kan eventuellt sänkas på sikt. Dock är det ingenting vi drivit.
 
Ränteavdragen kostar i förlorade skatteintäkter ungefär lika mycket som den samlade "familjepolitiken". Skillnaden är att ränteavdragen i praktiken gynnar redan relativt köpstarka hushåll.

Jag tycker det är orimligt. Dels av det skäl "Krullbert" redan berört, att avdragen göder skenande byggpriser. Och dels av det skäl att det är associalt. Istället för att finansiera medelklassens köksöar kunde de här pengarna hjälpt svagaste hushållen till drägligt boende.
 
Väldigt många människor har byggt upp sin ekonomi kring att det finns stabila regler. Vi har inga förslag om att förändra ränteavdragen.
 
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/ranteavdraget-kostar-staten-32-miljarder_8828120.svd

Enligt artikeln kostar ränteavdraget staten 32 miljarder kronor varje år. Det är pengar som skulle kunna användas till många bättre saker. Samtidigt bidrar ränteavdraget till prishöjningarna på bostäder.

Det låter på flera av politikerna som att ränteavdraget måste finnas kvar, även på sikt, för att folk räknar med det i privatekonomin. Men om ni gör en blocköverskridande överenskommelse att ta bort 1% varje år så är det borta om 30 år. Detta kommer ha en väldigt låg dämpande effekt på människors privatekonomi.
 
Istället för sänkta ränteavdrag kan en väg väg att gå vara amorteringskrav på nya bolån.
 
Oskar Öholm skrev:
Väldigt många människor har byggt upp sin ekonomi kring att det finns stabila regler. Vi har inga förslag om att förändra ränteavdragen.
Väldigt många människor förmår inte bygga upp någon ekonomi alls. Har du funderat på hur dina stabila regler slår mot dessa grupper?
 
Roland, både amorteringskrav och avveckling av ränteavdraget måste till. Det finns ingen anledning att ha som långsiktigt mål att behålla ränteavdraget. Se till att folk får incitament till att spara ihop en buffert istället för att bygga på skuldberget.

Självklart vill inte folk att det ska bli dyrare att låna, men det är absurt att staten ska sponsra en lånefest. Det blir inte fler bostäder för att folk kan låna mera.
 
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
P
Jag skulle vara intresserad av hur samtliga av våra politiker bedömer risken med ökande räntor. Jag tror att det blir en riktigt elak karusell. Husägarna är högt belånade och får kraftigt ökade kostnader om redan t.ex. fördubblas. Samtidigt urlakas statens finanser p.g.a att skatteintäkterna minskar som följd av ökade ränteavdrag. Det gynnar inte någon, varken stat eller medborgare. Vad har ni politiker för syn på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.