D09
Alla

Finns det någon tanke på att utöka Attefallhuset från befintlig byggyta till iaf t ex 50-60m2 så att det blir en mer rimlig bostad för uthyrning ?
 
Nej.

Vi tycker att nuvarande storlek är bra som bygglovsbefriat uthus. Vi, precis som du säger, öka möjligheterna till permanentboende, alltså bygga fler bostäder och det är inte i första hand uthus som är lösningen utan fler villor, radhus, lägenheter...
 
Jag tycker absolut att man bör fundera på ytterligare förenklingar, även om vi inte har några konkreta förslag om just större Attefallshus.

Det är nog ingen slump att båda Friggebodar och Attefallshus kommit till just under borgerliga regeringar. Det handlar trots allt om frihetsreformer och att staten och det allmänna inte ska sätta upp regler i onödan. Friggebodsreformen har fungerat bra och varit poulär, jag tror att Attefallshusen också kan bli det.

Kanske kan man till och med tänka sig fler områden där man ser över kravet på bygglov? Utgångspunkten borde vara att åtgärder som inte innebär någon inskränkning på grannes utsikt eller motsvarande bör befrias från bygglov.
 
Jag tror att en generell regel kan vara problematisk där det finns små tomter, tät bebyggelse etc. Men tanken är intressant för glesare delar av Sverige. Tar med mig frågan!
 
Ja de finns och vi ser möjligheter. Låt oss följa utvecklingen och se hur vi kan utveckla idén.
 
Det finns ingen anledning att utöka Attefallshuset om du tänker på yta. Men listan på bygglovsbefriade åtgärder bör utökas! I de fall där grannens utsikt eller andra inskränkningar för grannen eller kulturhistoriska värden etc inte påverkas negativt bör befrielse från bygglov gälla .
 
Det är inte helt osannolikt. Det finns inget egenvärde i att begränsa människors frihet, snarare tvärtom.
 
Efter valet kan det bli fråga om ett Palmhus. Men Veronica verkar inte så intresserad av att bräcka Atterfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.