peternicklas
Alla.
Hur ser ni på amorteringskravet för bostadslån? Ska det införas eller inte?
 
Det kan vara bra. Banksektorn har ett ansvar för att se till att bolånemarknaden fungerar.

Jag tycker också det är viktigt att vi inte fortsätter att överbelåna oss i det här landet och då är det viktigt att ha en insats. Därför föreslår vi ett bospar för unga som en väg att spara ihop en slant och ha en tryggare ekonomi när man köper ett boedne.
 
Ja, vi vill införa ett krav på amorteringar.
 
Vi har föreslagit införandet av amorteringskrav. Finns det andra förslag som är bättre är vi dock inte främmande för att se över vår syn på detta. Vi är dock mycket oroliga för allt för höga skulder.
 
Bankernas kreditprövning av lån till konsumenter ska i huvudsak vara ett ansvar för bankerna. Hushållens skuldsättning bör dock uppmärksammas av bankväsendet. Att minska hushållens skuldsättning är ett viktigt mål men verktygen för att uppnå detta bör inte omöjliggöra ägande för vissa grupper såsom unga personer eller familjer utan sparkapital. Vi är avvaktande till tvingande regler och oavsett det så måste bolånetaket effekt och amorteringskrav vägas samman. Folk behöver ha kvar konsumtionsutrymme utöver boendekostnaden. Även för tillväxtens skull.
 
Ja, vi tycker att amorteringskrav är bra. Regeringen har också gett Finansinspektionen i uppdrag att titta vidare på hur sådana krav kan utformas.
 
Här kommer Centerpatiets förslag på ett skattesubventionerat bosparande för unga efter Norsk modell in. Att ha en kontantinsats beredd den dag det är dags att köpa en bostad gör det enklare att klara bolånetaket.
 
Oj!
Här tävlar politrukerna i att vara präktiga och knäcka de förhatliga svenska fastighetsägarna.

Varför?

Kan ni inte i stället ägna er åt staten Sveriges statsskuld och hur den utvecklas :mad:
Vi småhusägare klarar oss nog på något sätt, om ni inte föröder landets finanser.

Hur var det med de extra 48.000 miljonerna som ett visst statligt verk tycker sig behöva de närmaste åren?
 
  • Gilla
knekten och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Oj!
Här tävlar politrukerna i att vara präktiga och knäcka de förhatliga svenska fastighetsägarna.

Varför?

Kan ni inte i stället ägna er åt staten Sveriges statsskuld och hur den utvecklas :mad:
Vi småhusägare klarar oss nog på något sätt, om ni inte föröder landets finanser.

Hur var det med de extra 48.000 miljonerna som ett visst statligt verk tycker sig behöva de närmaste åren?
Schyyy! Inte nämna otäcka elefanten.
:)
 
  • Gilla
ekblom och 2 till
  • Laddar…
Om jag tänker på den enskilde låntagaren så tror jag att ett amorteringskrav kan gynna denne i förlängningen. Bankerna lär det missgynna något men de klarar sig bra ändå... Med andra ord är jag positiv till ett amorteringskrav.
 
Hur gynnar ett amorteringkrav låntagaren?

I stället för att betala ränta ( t.ex. 2,5% - skatteavdrag)
skall han/hon amortera samma belopp, plus betala ränta på en liiite mindre summa.

På vad sätt gynnar detta fastighetsägaren?
För nu talar vi väl om vanliga löntagare, inte om miljonärer eller riksdagsmän :wow:

(Och ja, jag vet att den som är satt i skuld inte är fri)
 
hantverkare1 skrev:
Schyyy! Inte nämna otäcka elefanten.
:)
Nej, du har rätt!

Men jag är j*****t trött på tassandet kring denna fråga.

Och på att våra politiker, som skall värna om våra intressen, försöker köpa sig godhetsmedaljer ute i världen.

En humanitär stormakt? Jag kräks :p

Sverige är mindre än en spottloska i världen.
Och i vårt fina EU är Sverige bara 2% (knappt 10 miljoner av drygt 500 miljoner innevånare)
Stormakt :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
 
  • Gilla
knekten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.