Ser att jag missade att skriva att hävningen som mäklaren undertecknar skickar man självklart kopior på till säljaren. Mäklarens underskrift hjälper till att datumsätta dokumentet - för vad säger att säljaren hämtar ut sitt rek?

Jag har även för mig att tre brev på tre dagar (även orekommenderat, men bevittnat) räknas som levererat och mottaget och är juridiskt korrekt!
 
Göran.W
Peter_GBG skrev:
Jag har även för mig att tre brev på tre dagar (även orekommenderat, men bevittnat) räknas som levererat och mottaget och är juridiskt korrekt!
Du tänker på förenklad delgivning

3 a § Om det inte är olämpligt med hänsyn till omständigheterna, får ordinär delgivning med den som är part eller som har liknande ställning i ett mål eller ärende ske genom att myndigheten sänder handlingen med post till den sökte under hans senast kända adress och minst en dag senare skickar ett meddelande om att handlingen har sänts (förenklad delgivning).
Förenklad delgivning får användas bara om den sökte har delgetts upplysning om att förenklad delgivning kan komma att användas i målet eller ärendet. Sådan upplysning behöver dock inte delges med den som har inlett förfarandet vid myndigheten eller som har gett in en handling i målet eller ärendet, om upplysningen lämnas i nära anslutning till att ansökan eller handlingen har kommit in till myndigheten.
Förenklad delgivning får i andra fall än som följer av 3 b § Har ett mål om betalningsföreläggande eller vanlig handräckning eller ett mål om europeiskt.. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700428.htm b § inte avse stämningsansökningar eller andra handlingar genom vilka förfarandet vid myndigheten inleds. Lag (2001:236).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700428.htm
 
Det är väl säljare och köpare som träfat avtal, så varför blanda in mäklaren? Mäklaren är ingen avtalspart, även om han/hon skall vara behjälplig såklart Räcker det med att mäklaren meddelar säljaren att avtalet är hävt? Hade inte satsat massa miljoner på det.
 
Jag skulle nog om jag var TS se till att träffa säljaren personligen och meddela beslutet och se till att få en underskrift på papper och sedan lämna en kopia till mäklaren. Kan inte tänka mig att det skulle kunna bli ett problem med en säljare som nekar trots det, men vill man vara säker så kan TS bjuda in sina vänner till besöket som vittnen:D. Men att helt lämna över ansvaret till mäklaren skulle jag av ren självbevarelsedrift avråda från med tanke på hur många okunniga eller oseriösa mäklare det trots allt finns.
 
Oavsett hur seriös mäklaren är, så kan inte han/hon säga upp avtalet utan det kan bara köparen. Du kan iofs be mäklaren överlämna din uppsägning, men det känns som att be om problem att blanda in flera i detta.
 
I vårt fall räckte det fint med att meddela mäklaren. Han sammankallade till en förhandling mellan oss och säljaren för att söka en ekonomisk lösning. Den gav dock inget så vi stod fast vid vår hävning.

I detta fallet är ju dock inte mäklaren intresserad av att vara mottagare av hävningen, och kontraktet medger inte heller det. TS är orolig att säljarna skall göra sig okontaktbara för att fördröja möjligheten för TS att häva köpet innan tidsfristen. Dvs - vi svarar på frågor om ett gissat framtida scenario.

Det absolut första TS skall göra nu är ju att kontakta säljarna och häva köpet den vägen, vilket han antagligen redan gjort - men vad är rätt väg att gå om det inte går att få tag på dem?

I kontraktet står det att hävningen skall vara köparen tillhanda senast den 7/3. Vad räknas som tillhanda? Om man skickar rek idag, räknas det då automatiskt som dem tillhanda innan den 7:e?

Någon som faktiskt vet på riktigt?
 
Den frågan kan man däremot langa över på mäklaren. Dvs man frågar mäklaren HUR skall vi meddela säljaren att vi häver köpet, på ett sätt som garanterat uppfyller klausulen i avtalet som DU har utformat.

Om mäklaren då ex. säger skicka ett brev. Så begär källhänvisning, att han visar en lagparagraf eller liknande som styrker hans uppfattning, om han inte kan visa på en solklar juridisk tolkning av klausulen så begär att han omgående konsulterar mäklarfirmans advokat. Gör han inte det så är det läge att dels själv konsultera en jurist, dels anmäla mäklaren till fastighetsmäklarnämnden. Om han har upprättat ett avtal som han inte själv begriper så skall han inte vara mäklare.
 
Skall man få köpa hus om man skriver på ett kontrakt som man inte begriper då? Att skylla på mäklaren i efterhand på att han/hon inte kan förklara vad man själv skrivit på känns mycket märkligt.
 
Nanny Fine
Göran.W skrev:
Det är mäklares uppgift att framföra det och därmed punkt.
Mäklarsamfundet borde ha en del åsikter om att han vägrar det.

Man kanske borde skriva pga framkommna fel vid besiktningen.
Tror någon annan än jag är mer lämpad att svara på det.
Men det står ju i kontraktet att återgången skall lämnas till säljaren. Lämnar TS densamme till mäklaren kan kanske säljaren hävda att återgång inte skett korrekt....:surprised:
 
Göran.W
Nanny Fine skrev:
Men det står ju i kontraktet att återgången skall lämnas till säljaren. Lämnar TS densamme till mäklaren kan kanske säljaren hävda att återgång inte skett korrekt....:surprised:
Jo förvisso men mäklaren har betalt för att agera mellen hand.
Men vill dom man ska lämna det till säljaren direkt vilket jag tycker är märkligt för man har ju mäklarna till att sköta allt runt försäljningen, så hade jag tagit två kompisar med mig och lämnat det persoligen till säljaren.
 
Nanny Fine
Jag förstår det, men det tar juridiken ingen hänsyn till....

Skulle tro att du inte behöver några vittnen för att lämna över dokumentet, borde i bevishänseende räcka att maila dem och begära ett läskvitto....
 
Jag är nyfiken på hur det gick!? :)
 
Göran.W skrev:
Jo förvisso men mäklaren har betalt för att agera mellen hand.
Men vill dom man ska lämna det till säljaren direkt vilket jag tycker är märkligt för man har ju mäklarna till att sköta allt runt försäljningen, så hade jag tagit två kompisar med mig och lämnat det persoligen till säljaren.
Allt runt, ja. Men kontraktet skriver du med säljaren, och då är det ju väldigt lämpligt att uppsägningen sker mot samma person.
 
tar upp en gammal tråd.
Hur gör man nu när man vill häva köpet med hjälp av sin besiktningsklasul?
Kan mäklarn utforma hävningskontraktet? Kan man göra det utan att säljarn är med? Ska säljarn skriva under något?
Är det bäst att skicka rekomenderat brev?
 
Prata med säljaren, det är han/hon du har ett avtal med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.