Vi tycker att Kvänums mfl är för dyra på sina "gammaldags" kök med innanförliggande luckor.
Vi har hittat en shakerlucka i bra kvalitet som vi kan köpa separat.

Det borde väl inte vara så svårt att bygga ett platsbyggt kök själv?!

Tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Vilka virkesdimensioner och typer rekommenderas?
Fogning?
Mellanväggar och ändar av skåp?

Hälsningar
Rosa

 
Vad är en "shakerlucka", en darrig sak, eller? ???
 
Jag tycker att du ska kolla med en snickare också. Köksbolagen tar mkt emellan. Vi har precis satt upp ett väggskåp i sekelskiftesstil vi beställt från en snickare eftersom vi inte fick ihop måtten på de vanliga och det blev super. Jag tror att det är svårt att få ihop skåpen som trots allt ska hålla för rätt mycket tyngd på egen hand.
Baserat på vårt skåp och annat jag läst är 15000 per löpmeter kök (väggskåp+bänkskåp) ett riktpris för skåp gjorda av en snickare.
Skulle inte råda dig att ta en prefabricerad lucka till snickrade skåp utan låta en snickare göra allt i ett och sen måla det för hand.

ps. kan pm:a bilder om du vill
 
  • Gilla
Julius_99
  • Laddar…
Totte_S
Immobil skrev:
Vad är en "shakerlucka", en darrig sak, eller? ???
Du brukar väl vara bra på att hitta information om saker du eller andra inte känner till ;)

Shakerluckor ligger ofta i liv med stommen, liksom infällda. Dessutom är de ofta stramt enkla med raka linjer utan profilering, ofta bara en ram med en spegel.
"Shakerstilen" härstammar från nån mysko religiös rörelse som kännetecknas av avskalad funktionalitet och enkelhet. Personligen tycker jag det är en mycket tilltalande stil.

Hittade ett kök som marknadsförs som Shakerstil, men det känns inte riktigt som ett genuint Shakerkök...
http://www.idekok.se/bilder/miljoer/malad/portland_stor.jpg
 
Hej och tack för alla svar.

Mino: varför skulle det vara svårt att hålla ihop skåpen pga tyngden?
Man platsbyggde ju kök förr? En regelkonstruktion av något slag har väl inte sämre hållfasthet än stommar i spånskivor?

Skicka gärna bilder: ekvilibrium@hotmail.com

MVH
Rosa
 
  • Gilla
Bullrock
  • Laddar…
Rosa, ett tips:

Kolla med http://www.culimar.se/, de har mycket prisvärda stommar och inredningar (har bland annat bättre/kraftigare skenor för utdragslådor än de flesta andra tillverkare = klara mer last). Hittar ni ingen lucka som faller er i smaken kan ni ju alltid låta en snickare göra dessa...

Alter ego
 
Rosa, det jag menar är att det krävs en del hantverksskicklighet för att göra köksskåp just eftersom de ska kunna hålla tunga saker. Man vill inte att hela finporslinet ska rasa för att man gjort nån konstruktionsmiss... Eller att det ska bli snett och vint på något sätt så att luckorna sätter sig. Kök är en så pass stor investering i tid och energi så frågan är om man ska chansa med en sådan pass stor grej som skåpen. Och om man orkar med att ha ett så tidskrävande projekt. För de flesta som har ett jobb vid sidan om och ändå har färdiga skåp tar det nog ett par månader innan köket är klart. Vågar inte tänka på hur lång tid det skulle ta om man dessutom skulle göra skåpen själv. Men varje person vet bäst själv vad de klarar av.  ;)

ps. bilder skickade.

 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Jag skulle nog bygga den av 19 spånskiva eller MDF med ev någon typ av faner.
Finns inte stommar att köpa billigt för Innanpåliggande luckor?
 
Jag skall renovera mitt kök själv. Sparar Marbodalstommarna, hur stadiga som helst. Funderade på I**A stommar men dom är ju rena spånhögen, fast dom var ju billiga; ~450 pengar för 100cm stomme, 40 djup med basdörrar :-/. Det kan ju inte bara vara bra stommar. Kollar specen: spån, spån och mera spån. Alla vet väl hur spån beter sig då fukt tillföres :p

Skall göra luckor i ljus stavlimmad ek med eliptiska kanter, i övrigt helt släta. Monterar en lackad och fräst 12mm MDF skiva under stommarna med spottar infällda i. Luckorna blir till skillnad från tidigare "pinn" gångjärn heltäckande över ramen med dold mekanism.

Lådorna skrotas helt och blir med ram i björkplywood och front i ljus ek med stav på tvären.

All mekanik som gångjärn och kullagrade skenor och dämpare från Blum. Rätt enkelt att fräsa in gångjärnen i luckorna och skenan i lådorna. Lådorna ligger förresten på skenan så den är 100% dold och lådan kommer ut i hela sin längd till skillnad från tidigare då den nästan rasade ut om man var närmare bakstycket än 10cm :(

Ett mycket kul projekt som nu dokumenteras i sin helhet... fast jag kommer säkert att glömma att fota någon gång.
 
Varför kan man inte bygga som man gjorde förr, med en regelkonstruktion vars sidor kläs av någon typ av spåntat virke?

Det borde väl inte vara så svårt?
Finns här någon som gjort det någon gång?
Eller som vet hur man gjorde?

Vi är inne på att använda regelvirke i furu, 30x 50alt 70 mm. Ett sågverk som kör upp virke inför sommarlagret av tryckimpregnerat virke har lovat ta fram reglar i den dimension vi vill ha. Vi funderar på om det är bäst att skruva eller spika ihop stommen? Hur gör man för att foga framstyckena (mellan dörrar), som ju blir synliga?

Tips?

MVH
Rosa

 
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Jag har funderat på om det ær en fullstændigt vanvettig ide att bygga stomme till ett platsbyggt køk med limtræskivor (finns ju i t.ex. bok,ek och furu).

Er det någon som har någon erfarenhet av att bygga stommar i limtræ?

Lænk till en firma i Danmark som sæljer limtræ i sin webshop.

http://www.mifa.dk/
 
Hejsan

Jag är nog lite tokig, men jag håller just på och tillverkar ett nytt kök. Luckorna är redan klara i slät björk, limmad i tre skikt. Jag bygger inga skåp, utan tillverkar hyllor av 18 mm björkplywood, sätter ändskiva där hyllorna slutar och sätter luckornas gångjärn på ändskivan.
Hyllorna fäster jag mot vägg och sidorna med egentillverkade björklister som fälls in i skivorna och skruvas i vägg och mot skivor. (bara skruv kommer att gälla så att det går att reparera eller ändra i framtiden).
Lådorna hinner jag inte tillverka nu, så jag har köpt IKEA-lådor dock med egentillverkade fronter i björk.

Plywoodskivorna till hela köket kostade ca 5000 kr

/Janne
 
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Hej på er!
Jag har också funderat på att platsbygga ett kök själv. Kollar även pris med Kvänum för att se om det är värt ansträngningen.

Jag har beställt två böcker om att bygga kök själv.
TOLPIN, JIM:BUILDING TRADITIONAL KITCHEN
SCHMIDT, UDO:BUILDING KITCHEN CABINETS
Har inte fått böckerna ännu men borde komma endera dagen. Jag kan recensera då.

Angående dimensioner så kan man få reda på ganska mycket om det på kvänums hemsida. Jag tror att de använder 19mm möbelskiva till stommarna som faneras i framkant. Den synliga delen mellan luckorna består av 2st stommar där "springan" mellan stommarna spacklas igen med ett mjukt snickerispackel. Luckorna kan vara det som är svårigheten. Kvänums luckor är askfanerade luckor av möbelskiva. Detta för att, som de påstår, luckorna inte ska slå sig och att färgen ska spricka. Jag misstänker att det kan ha något med priset att göra också. Vet inte hur svårt det är att fanera själv eller hur mycket en lucka slår sig om den är tillverkad av homogent trä. Någon?

Jag återkommer när jag har läst lite i mina böcker så kan jag kanske ge lite bättre information.

/CH
 
Hej

Det är inget snack om att det blir mer känsla när man bygger ett på plats byggt kök.
Och använder sig av trä, inte spånskivor och sådant bjäfs. ;D

De konstruktioner jag sett är dels det som Gysinge byggt själva, de satte ihop luckor av furu (eller gran?) typ 6 bitar som limmades med limknekt, så det blev en limträ-skiva. Sedan frästes det ett enkelt spår i limfogen mellan varje bit för att imitera pärlspont.
Baksidan förstärktes med 2 reglar, en över och en underst som skruvades i samtliga bitar av luckan.
På detta sätt slår sig inte luckan.

Annars är ett Z bakpå luckan ett alternativ.
Se till att det byggs åt rätt håll så tyngden på luckan belastar "Z:at" på rätt sätt.
Finns ett par artiklar i Gör så här om Z:-luckorna.

Måla sen köket med linoljefärg så håller färgen för lite rörelser, istället för latex eller annan färg.

Ska du bygga lådorna så finns det fingerskarv-kit att köpa för överhandsfräs, allt från Jula till Festo :p
 
  • Gilla
hannes_w och 3 till
  • Laddar…
Kolla in detta diskussionsforum istället: http://www.antikviteter.net/antikprat/, under byggnadsvård. Där har det bytts lite erfarenheter av att bygga egna köksskåp av varierande material.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.