Alla: Oavsett vad man tycker om skattetryck så anser nog de flesta att skatter ska vara hyfsat förståerliga och "naturliga". Stämpelskatten är en skatt som av i princip alla (oavsett politiskt färg) som jag någonsin träffat tycker är väldigt konstigt och oförklarlig. Jag skulle tippa på att ca 90% av de som känner till den hade röstat bort den om de fick chansen, den har mao inget demokratiskt stöd alls. Trots det finns den kvar. Dessutom hämmar ju den rörlighet på bostadsmarknaden.
Vill ni ha kvar den och varför?
 
  • Gilla
Borta bra men hemma bäst och 1 till
  • Laddar…
Den här frågan inkom från en medlem i veckan, som inte hade tid att vara med ikväll. Frågan är till alla som ni ser.
 
Stämpelskatter är en av de flyttskatter centerpartiet vill verka för att tas bort. De hindrar rörlighet
 
Sverigedemokraterna anser att stämpelskatter är skadliga för rörligheten på bostadsmarknaden och är svår att försvara. Vi är alltså mycket kritiska till den och föreslog så sent som vid senaste allmänna motionstiden att den ska sänkas.
 
Redigerat:
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
Stämpelskatter bör ses över eftersom det finns inslag som kan förhindra att vi får rotation i boendet och därmed i byggande.
 
De senaste åren har Sverige sänkt skatter i en rasande fart. Effekterna ser vi nu i brister i omsorgen, kris i sjukvården och sjunkande resultat i skolan. Min bestämda uppfattning är att Sverige behöver sluta skattesänkarracet och istället prioritera fler jobb så att vi kan öka skatteintäkterna. För den som äger ett hus så har skatterna sänkt ganska rejält i form av slopad fastighetsskatt och ROT-avdrag. Här vill jag vara tydlig. Det finns inga socialdemokratiska förslag om att varesig återinföra fastighetsskatt eller avskaffa ROT-avdraget. Men när det finns utrymme för ytterligare skattesänkngar så står pensionärerna före i kön.
 
Flyttkedjorna behövs. Rörligheten på bostadsmarknaden är viktig. På så sätt nyttjas bostadsbeståndet bättre utifrån konsumentens behov. Idag hämmar flyttskatter utvecklingen. Men stämpelskatten kostar mycket att avskaffa . När statsfinaniserna så tillåter verkar vi för att reavinstbeskattning bör minskas på sikt.
 
Vi har inga förslag om att avskaffa stämpelskatten.

Sett till utvecklingen på arbetsmarknaden, tillväxten, disponibelinkomsterna, de offentliga finanserna och inkomstfördelningen har Sverige hanterat krisåren bättre än de flesta jämförbara länder. Skälet är att ansvar för ekonomin kommit först, det tjänar alla på.

Det finns alltid anledning att se över hur skatter och avgifter ser ut och fungerar. Det var bland annat av det skälet som Alliansen avskaffade den så impopulära fastighetsskatten.

När det gäller ny fastighetsskatt står vi tydligt fast vid att inte införa en sådan. Det vore intressant om också de rödgröna partierna kunde lämna ett gemensamt sådant besked.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.