Hej
Kan man måla element med vilken färg som helst?
Gamla ägaren har målat element i källaren med samma färg som väggen, så jag är rätt säker på att det inte är riktig elementfärg.
Ska man göra något speciellt underarbete i så fall.
 
Man kan göra det hur bökigt som helst med värmebeständig färg som är ämnat att måla motorblock med till att måla ståendes på huvudet samtidigt som man reciterar Hamlet.

Men jag har gjort det betydligt enklare. Värmebeständig färg behövs inte. Temperaturen på ett element är ju inte så hög om det är ett element för vattenburen värme och kräver knappast färg som tål 600 grader. Ska du ändå köpa ny färg till elementen så köp elementfärg. Den färgen ska inte gulna enligt min handlare. Den är väldigt dryg och en halvliter räcker till flera element. Beroende på storlek förstås.
Sen slipar du bort de värsta ojämnheterna och ruggar upp ytan med ett fint sandpapper och tvättar sen av med målartvätt eller som jag gjort någon gång med vatten och lite skurmedel.
Jag har vid något tillfälle dessutom grundat med trägrund och då räcker det med ett varv elementfärg. Men det var då ett par mörkbruna element skulle bli vita.

Det viktigaste är inte typ av färg utan att elementen är KALLA då du målar. Är dom varma torkar färgen omdelebums och det blir knottrigt och ojämnt. Använd flödigt med färg men se upp för ringningar.
 
Tackar, då kör vi på med samma färg vi köpt för att måla om källaren med, fixar till ytan lite innan bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.