Inte så konstigt att en 16 kw vp endast ger 10,8 vid 50 grader framledning den ger troligtvis närmare 16 kw vid 35 graders framledning frågan är vad den ger vid 50 graders framledning och -15 ute? Jag skulle inte köpa en vp som dom inte specar vid lite olika driftsfall och framförallt inte en okänd luft vatten vp där avfrostningen är en viktig funktion.
 
Hej!
Jo,det stod lite olika space med olika temperaturer. Inget imponerande dock.
 
Hur e det med frånluftvärmepumpar då?
Kan man koppla in en flvp på sin befintliga vedpanna eller till acktankarna?
Typ en nibe fighter 360 p eller en ivt 490 ?
 
Nibe har en dockningssats till flvp
 
Ok vad heter den Tack
 
Hej!
En traditionell frånluftspump ger inte mer än 2 kW med kompressorn. Resten är elvärme. Luftmängden som ska ut ur huset innehåller inte mer energi. Det finns dock undantag.(komfort zone?).

Jag tycker att ditt förra förslag är bättre.
Köp en rejält stor pump som klarar värmen i huset och docka den till befintliga tankar.
Ni använder inte så mycket varmvatten så ta bort detta från pannemecket av Legionella risk och köp en elektrisk beredare.
Vill du piffa till det så finns det elektriska beredare med en sol slinga i botten som du kan docka till ditt pannemeck. Eller en liten platt värmeväxlare som för-värmer varmvattnet. Men som sagt, med er låga förbrukning kan ni nog köra elektriskt varmvatten rakt av.

Urban
 
beror ju lite på hur ventilationen är löst idag? med en flvp är det ju billigt vv året runt. är den dockad mot acktankarna tar den ju värme därifrån tills den är slut innan den går på med elen.
 
Flvp till ett stort gammalt hus är ingen optimal lösning visst billigt vv ger den men elpatron lär gå in tidigt för 2 kw räcker inte långt. Om man inte vill ta kostnaden för en vp med installation kanske pellets kan vara ett alternativ finns massor med beg grejer från dom som tröttnat på strulet och valt vp.
 
Är det ett så pass gammalt hus att det är självdrag är det ju en bra ide´ med förbränning av något slag så att pipan håller sig varm, så ventilationen fungerar som det är tänkt.

En bra pelletspanna och ett förråd där tankarna står idag så blir det nog ett relativt lättskött system också.

Det hela, kokar väl helt enkelt ner till, vad VILL du värma huset med?
 
Jag vill värma huset med någon slags vp!
 
Pompe1997 skrev:
Jag vill värma huset med någon slags vp!
Sälj din vedpanna och köp en nibe split
Urban
 
Om det går bra att borra på platsen bör en bergvärme pump vara ett bra och problem fritt val framförallt eftersom huset är stort och kräver en del energi. Det kommer att kosta lite mer än en luft/ vatten men på sikt är det lönsamt lite beroende på vart huset ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.