Jag har gjort en ungerfärlig beräkning på takvinkeln, den ser ut att vara 16-17 grader. Takytans längd 12,2 m bredd 5,6 = 68,3 kvm

Taket som är tänkt för solceller är riktat mot sydväst (232 grader), det finns inga föremål (skorsten etc) som är ivägen för solceller.

Är det för dåliga grundförutsättningar för att det ska vara någon idé?

Vattenfall har ett paket XXL som behöver 68kvm takyta.

Tak ovan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att vinkla upp dem isåfall. Kolla med energirådgivningen hos din kommun!
 
  • Gilla
danielu
  • Laddar…
Du har mycket bra förutsättningar för ett välfungerande system, ett skuggfritt läge är viktigare än helt optimalt Söderläge.

Är du normalhändig och monterar själv och ej köper färdigt paket från ditt elbolag så kan du sänka kostnaden rejält.

Mitt system på 4.1 kw riktat mot sydöst med endast 8 graders lutning gav mig ett tillskott på 3700kwh på ett år.

En flackare takvinkel ger en jämnare produktion under dagen.
 
  • Gilla
danielu och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren, när jag kollade vad det kostar att från Tyskland köpa samma solceller och inverter som ingår i vattenfalls XXL landar det på 130000kr exkl installation, som Vattenfallskund kostar det 208800kr (232000kr ej elkund). Min gissning är att en lokal elektriker och takfirma gör det billigare än 75-100000kr.
 
danielu skrev:
Jag har gjort en ungerfärlig beräkning på takvinkeln, den ser ut att vara 16-17 grader. Takytans längd 12,2 m bredd 5,6 = 68,3 kvm

Taket som är tänkt för solceller är riktat mot sydväst (232 grader), det finns inga föremål (skorsten etc) som är ivägen för solceller.

Är det för dåliga grundförutsättningar för att det ska vara någon idé?

Vattenfall har ett paket XXL som behöver 68kvm takyta.

[bild]

[bild]

[bild]
Definiera vad du menar med dåliga grundförutsättningar.
Du får ett utbyte som är ca 10-15 % lägre än optimal lutning och riktning.

Under sommaren kommer systemet nå det högsta utbytet senare på dagen än ett system med optimal lutning och riktning.
Många hävdar att det gynnar egenavändningen men det beror på hur din lastkurva ser ut.

Du kan som sagt säkert köpa komponenterna billigare själv än att köpa via Vattenfall men köper du via dem kommer Sveriges sannolikt största och enligt mig mycket kompetenta installationsföretag installera systemet.

Om du skall räkna på lönsamhet glöm inte att ta med moduldegradering och växelriktarbyte i kalkylen. Och självklart när man räknar på lönsamhet på långsiktiga investeringar är att utföra känslighetsanalyser.
 
  • Gilla
danielu
  • Laddar…
Med dåliga grundförutsättningar tänker jag på att taket har så låg lutning, men som du skriver är inte förlusten jämfört med optimal lutning och läge särskilt dramatisk. Jag frågade Sveriges största installationsföretag av solceller om jag kan anlita dem på egen hand, svaret var nej - allt ska gå igenom vattenfall.

När det gäller kalkyler, har du tips på någon som täcker in det mest väsentliga utan att vara för komplicerad?
 
Tyvärr blir det lätt komplicerat när man räknar på lönsamhet. Du kan t ex använda nuvärdes- eller annuitetsmetoden.
Jag räknar ofta med LCOE men den säger egentligen ingenting om lönsamheten. Den visar systemets genomsnittliga produktionskostnad under systemets livslängd.
 
  • Gilla
danielu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.