R
KnockOnWood skrev:
Nej, politikerna (en salig blandning av hårfrisörskor och folkhögskolelärare) vet ingenting om vård och logistik.
De är helt i händerna på tjänstemännen.
Och regeringen?
 
RPT skrev:
...Landstinget påverkar en hel del och precis som med regeringen har man kunniga till hjälp.
Vet du hur många landstingspolitiker vi har i Sverige?
Och hur många landstingstjänstemän?

Skall vi börja en gissningstävlan om hur många politiker/administratörer landstingen har jämfört med läkare/sjuksköterskor/undersköterskor/vårdare?

Sedan kan man ju fundera över varför vården, som skall vara lika över hela landet, skall styras av 20 regional/landstingsfullmäktige. Det ger ju direkt en ojämlik vård över landet.
Vilket också ofta rapporteras i media.
 
R
KnockOnWood skrev:
Vet du hur många landstingspolitiker vi har i Sverige?
Och hur många landstingstjänstemän?

Skall vi börja en gissningstävlan om hur många politiker/administratörer landstingen har jämfört med läkare/sjuksköterskor/undersköterskor/vårdare?

Sedan kan man ju fundera över varför vården, som skall vara lika över hela landet, skall styras av 20 regional/landstingsfullmäktige. Det ger ju direkt en ojämlik vård över landet.
Vilket också ofta rapporteras i media.
Därför bör staten ta över men behöver ändå typ landstingen för att sköta jobbet. Privatiseringar är raka motsatsen.
Staten har även lastat över betalningen för mediciner till sjukvården så de får svårt att välja nu vilka som ska botas.
 
Det var ju inte så att jag tänkte mig att man skulle säga upp alla landstingets administratörer, men nog tusan måste det finnas samordningsfördelar om man kan flytta in landstingens sjukvårdsadministration i ett sjukvårdsverk. Ta t.ex. fördelarna med att ha en ekonimiavdelning och en IT-avdelning istället för 22 st. I övrigt borde sjukhusen själva ha ganska bra koll på hur de lokala sjukvårdsbehoven ser ut.

Om kommunerna tar över kollektivtrafiken så måste de såklart bli större också. Så om man tar bort landstingen och landstingsskatten så lär man behöva höja kommunalskatterna och kanske komplettera med en statlig sjukvårdsskatt som ersätter landstingsskatten.
 
Angående frågan om privat/offentligt, så har jag för mig att varje åtgärd (operation och liknande) inom har en peng kopplad till sig. Om det funkar så borde man kunna välja utförare fritt efter att man fått en remiss. Då spelar det ingen roll hur ägandeformen för ut. Har man rätt pris satt så borde vårdköerna kunna försvinna snabbt.
 
R
pelpet skrev:
Det var ju inte så att jag tänkte mig att man skulle säga upp alla landstingets administratörer, men nog tusan måste det finnas samordningsfördelar om man kan flytta in landstingens sjukvårdsadministration i ett sjukvårdsverk. Ta t.ex. fördelarna med att ha en ekonimiavdelning och en IT-avdelning istället för 22 st. I övrigt borde sjukhusen själva ha ganska bra koll på hur de lokala sjukvårdsbehoven ser ut.

Om kommunerna tar över kollektivtrafiken så måste de såklart bli större också. Så om man tar bort landstingen och landstingsskatten så lär man behöva höja kommunalskatterna och kanske komplettera med en statlig sjukvårdsskatt som ersätter landstingsskatten.
Framför allt får alla politiker söka nya jobb inkl. Filippa Reinfeldt. En IT måste ha folk runt landet till alla kontor. Sjukhusen vet att de vill ha mer pengar.

Kommuner slås redan ihop så folk klagar och det blir kommundelskontor. Se bara på 08, massvis med stora kommuner, det blir en soppa om alla ska förhandla med alla. Ett bantat Landsting kan sköta det regionala.
 
R
pelpet skrev:
Angående frågan om privat/offentligt, så har jag för mig att varje åtgärd (operation och liknande) inom har en peng kopplad till sig. Om det funkar så borde man kunna välja utförare fritt efter att man fått en remiss. Då spelar det ingen roll hur ägandeformen för ut. Har man rätt pris satt så borde vårdköerna kunna försvinna snabbt.
Det är redan så nu så avd. och åtgärder körs privat, men det verkar inte passa akutintag och traumaenheter med intensivvård. Det är plottrandet med pengar nu som ökat byråkratin tror jag. Som i USA med dyr sjukvård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.