Ja, en praktikant ska inte behöva köpa på sig verktyg utan får låna av den som han praktiserar hos. Men har man inga egna verktyg och vill ha lite så kostar en (sök på) "elektrikersats" hos Bohlin&Nilsson AB ca 1900;- men då ingår bara en del handverktyg. Satsen är långt ifrån allt man behöver men det är i alla fall en del.
 
Ok, mycket av handverktygen har jag redan hemma såg jag när jag tittade på vad som ingår i kitet hehe, dock så blir det att införskaffa sig en bra verktygsväska samt spänningsprovare resten får jag låna om det skulle dyka upp nåt, en spänningsprovare kan vara rätt smididigt å ha hemma iallafall sen.
Det var mest om det är nåt verktyg/instrument som kan vara bra å ha ett eget av även om man kan springa å låna så känns det bättre å ha lite egna grejer trots allt, även om det är långt ifrån alla verktyg och instrument en elektriker behöver. Man vill ju trots allt visa sig på framkant och lära sig :)
 
Du kommer att ha gott om tid att ev skaffa egna verktyg som du tycker att du behöver, det tar nämligen rätt lång tid innan du får göra "egna" jobb. Och innan dess kommer du att få arbeta med någon som redan är "färdig" och h*n kan säkert ge dig råd och tips.
 
Elmont, jo det vet jag.
Det är faktiskt nu under min utbildningstid som jag vill ha lite verktyg.(går inriktning industri/automation.)

När jag sedan är färdigutbildad kommer jag att återgå tillbaka till min gamla arbetsplats där jag jobbar inom underhåll och service.
 
Redigerat:
Äsch, jag skaffar mig en väska och en spänningsprovare sen får jag se om det är nåt mer jag behöver...
Tack iaf :)
 
När jag gjorde min praktik behövde jag bara fixa arbetskläder själv, verktyg fick jag låna av arbetsgivaren. Fick faktiskt ett väldigt bra kit när det gäller handverktyg, men spänningsprovaren (noname rassel) skippade jag och tog med min egen Fluke :). Utbildade mig också som vuxen, vart pluggade du?
 
Ok, du fick av arbetsgivaren där du hade praktik eller hos arbetsgivaren som du var anställd hos? Jag pluggar i en liten håla strax utanför Norrköping :)
 
Det positiva med att plugga som vuxen är just motivationen som inte alltid fanns där när man gick i skolan, så allting går bra mycket lättare + att man dessutom är intresserad och tycker det är kul.
 
Jag fick prylar av elfirman där jag gjorde praktiken. Håller helt med om att det gjorde stor skillnad att man var motiverad och målinriktad på ett helt annat sätt än när man gick på gymnasiet :)
 
degel skrev:
Finns det nåt bra annat märke på instrument, Fluke är det enda erkända märket som jag vet att många elektriker kör med men det kär väl finnas en hel del andra märken.
Jag gillar Keysights (a.k.a. Agilent, a.k.a. HP) multimetrar och har själv en U1253B hemma. På jobbet så använder jag en handhållen Fluke och bänkmodeller från Keysight. Eftersom jag inte är elektriker så vet jag inte riktigt vilka funktioner som just en elektriker efterfrågar så mitt inlägg var mest att peka på att det finns fler bra märken.

En funktion som jag gillar med min multimeter som skiljer sig från de flesta andra är den fina oled displayen.
 
Agilent är bra. Elma gör också bra instrument. Finns rätt många dugliga fabrikat, men just Fluke verkar i alla fall bäst på marknadsföring :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.