Gillar att jobba med trä när man var liten, sedan blev det en del metall men fortfarande saknar man lite att kunna jobba lite med trä och bygga småsaker.

Och det underlättade verkligen med en sådan arbetarbänk man hade på träslöjden då man enkelt kunde spänna fast trästycken hur man nu ville om man nu skulle skruva, spika, borra.

Att det även blev enkelt att fräsa med en handfräs för man kunde sätta fast trästycket med slags trä/plast/metall stavar och drog åt var det bästa.

Men vad heter ett sådant bord.

Sökte på snickarbord och fick upp allt möjligt konstiga bord, de flesta var helt vanligt bord med en metallskruvstäd och det är jag inte ute efter?

Kollade både på Biltemas hemsida och Claes O. hemsida.
 
Prova snickarbänk istället.
 
Mikael_L
Hyvelbänk och i viss mån Snickarbänk är två vanliga namn.

Och har du inte bråttom med införskaffandet så tipsar jag om att kolla blocket regelbundet i typ ett år.
Efter någon månad har du pejlat in prisbilden och vet när du har ett fynd framför dig. Jag tror att du kan få en fin och bra bänk för så lite som en femhundring med lite tur.
Men försök se till att få en av bra kvalitet, ute på begagnatmarknaden finns det oerhört många välbyggda sjöbergs hyvelbänkar som kommer ifrån nedlagda skolar och träslöjdsalar.
Hittar du något billigt nytt och nyproducerat så ska du veta att kvalitén inte går att jämföra i samma universum ens.

Men saker att se upp med, kolla att alla delar är med, saknas det t.ex. spännklackar (de där små metallbitarna med en fjädertunga för att spänna fast något som ska hyvlas) så kan det bli grymt svårt att få tag på sen till någon vettig peng. Två st ska finnas.
Se upp med att det inte är en junior-bänk (om det nu inte råkar vara önskvärt), dessa mindre bänkar återfinns alltså i mellanstadiets slöjdsalar och har givetvis också hittat ut på begagnatmarknaden. Men kan vara lite jobbiga att arbeta vid om man är normallång.
Är det riktigt gamla bänkar så kan dom vara ordentligt slitna, börja gå upp sammanfogningar, ha dåliga gänstänger osv osv. Kolla.



edit:
Som den där i förra inlägget från Biltema, jämfört med en beggat från blocket, typ:
http://www.blocket.se/skaraborg/Hyvelbank___stolar_55587900.htm?ca=14&w=2
http://www.blocket.se/sodermanland/Snickarbank_55603767.htm?ca=14&w=2

Så vet jag att jag själv väljer en beggat kvalitetsbänk 7 dar i veckan.

Du ser t.ex. att den från biltema sitter ihop med möbelbeslag typ IKEA-möbler. Håller inte alls ihop saker och ting när man börjar jobba ordenligt med hyvelbänken.
 
Redigerat:
Ja jag ska kanske tillägga att bänken från Biltema inte var ett köptips. Jag tog det för givet,Ts nämnde själv Biltema. Köp begagnat alla dagar i veckan
 
Tack nu har man ett ord som man kan söka efter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.