Martin_B skrev:
Enklaste problemet på detta är det som har nämnts, en utbyggnad av farstun så man får en buffertarea innan man når den ursprungliga entrédörröppningen.
Precis så gjorde vi, byggde 7m2 så det finns gott om plats för kläder, skor och förvaring.
Att ha trappan direkt vid entren måste vara en av de sämsta lösningarna som finns, kommer faktiskt inte på en enda fördel.
 
i vårat hus LBhus Pärlugglan eller Ugglan159 är inte trappan direkt innanför dörren utan börjar rakt fram i hallen efter ingången till vardagsrummet, funkar bra och inget smuts utifrån på vägen upp
Huset är 7 år gammalt så det finns nya hus med bra lösning utan att man behöver ändra
 
Jag antar att i nyare byggen är man lite mer benägen att spara utrymme än i vårat gamla åbäke med tre hallar på neder plan. Entréhallen. hall hallen som om man ska vara ärlig är mest ett stort tomrum mitt på botten våningen, samt grov hallen jämte köket till bakdörren.

Men det håller trappan borta från båda ytterdörrarna. Så inte så dumt ändå.

entreplan beskuren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MB77 skrev:
Precis så gjorde vi, byggde 7m2 så det finns gott om plats för kläder, skor och förvaring.
Att ha trappan direkt vid entren måste vara en av de sämsta lösningarna som finns, kommer faktiskt inte på en enda fördel.
Precis vad vi funderar på att göra.
Gjorde ni det nyligen och vad kostade det er?
 
sir_erken skrev:
Precis vad vi funderar på att göra.
Gjorde ni det nyligen och vad kostade det er?
Det är väl 3-4årsedan vi bygge till, om jag inte minns fel så landade bygget på 60000kr, då gjorde jag allt själv.

Mycket handlar om vilka materialval man gör, går att bygga billigare, men framförallt väldigt mycket dyrare med.
 
Genom att ha trappen så på 11/2 hus så räcker takhöjden till på övervåningen där trappen kommer upp, utan att man behöver ha en takkupa. Genom att flytta in trappen en bit så kommer man istället upp på övervåningen längs ytterväggen och då behöver man höja där genom att ha tex en takkupa och då drar priset iväg på huset.

Så min gissning är att det är av "kostnadsskäl" eftersom man då slipper kosta på en takkupa på övervåningen.

Vi tycker också att det är "skit" bokstavligt talat med trappen direkt innanför ytterdörren så vi flyttade in den, lade till en takkupa och har nu en praktisk hall med klinker där vi även kan bygga in en bra klädförvaring/skrubb under trappen eftersom vi har täckta trappsteg i vår trapp.
 
Det är väl snedtak på andra sidan av huset med? Varför inte sätta trappen där om det är av kostnadsskäl?
 
Martin_B
Som svar på bägge ovanstående inlägg.

Att man flyttar trappan sidledes, längs med takfoten, en bit bort från entrédörren, har ingen som helst inverkan på varken kostnad eller utrymme. Ingen takkupa behövs och man behöver inte flytta trappan till andra sidan av huset heller.
 
Det finns flera faktorer i detta. En är att entrén på många hus är placerad mitt på långsidan, av tradition eller av estetiska skäl. Ungefär där vill man också ha trappan, i alla fall om huset har en vanlig rektangulär form. Detta beror i sin tur på att man oftast har en hall eller ett allrum i mitten av ovanvåningen, och där vill man att trappan skall mynna ut.

Jag har själv ritat ett otal olika förslag till planlösningar för ett eventuellt framtida bygge, och trappan är bland det svåraste att få in på ett bra sätt. Jag vill inte heller ha den direkt innanför entrén, men den tar absolut minst plats där.
 
Tar den inte lika lite plats på den andra långsidan då?
 
stefancrs skrev:
Tar den inte lika lite plats på den andra långsidan då?
Det kan den göra, det beror på eventuella takkupor på ovanvåningen. Låter man trappan gå upp i en takkupa så tar den inte mer yta men mer volym. Takhöjden i kupan behövs ju egentligen inte för trappan.

Det största problemet jag har haft med att få in trappan på andra långsidan är att där vill jag i de flesta av mina utkast ha ett vardagsrum och inte en vägg med en trappa mot.
 
Skogsbullen skrev:
Det kan den göra, det beror på eventuella takkupor på ovanvåningen. Låter man trappan gå upp i en takkupa så tar den inte mer yta men mer volym. Takhöjden i kupan behövs ju egentligen inte för trappan.
Ja, men det gäller ju oavsett vilken långsida man placerar den på :)

Skogsbullen skrev:
Det största problemet jag har haft med att få in trappan på andra långsidan är att där vill jag i de flesta av mina utkast ha ett vardagsrum och inte en vägg med en trappa mot.
Mer begripligt! Sen måste den ju inte börja vid långsidan, så länge den hamnar där på övervåningen, så att säga.
 
Martin_B
Skogsbullen skrev:
Jag vill inte heller ha den direkt innanför entrén, men den tar absolut minst plats där.
Tar inte trappan lika liten plats om man flyttar den en bit bort från entrédörren sidledes, längs med långsidan? ;)
 
Martin_B skrev:
Tar inte trappan lika liten plats om man flyttar den en bit bort från entrédörren sidledes, längs med långsidan? ;)
Ytan som trappan upptar blir givetvis den samma, men i mina skisser tar den alltd mycket mer plats på det viset. Det beror på att den då "förstör" den övriga planlösningen. Den förskjuter ju väggen mellan hall och nästa rum, så att rummet (eller rummen) som skall ligga bortom trappan inte får plats.

Störst problem blir det dock på ovanvåningen. Jag vill ha ett rum i varje hörn och ett allrum i mitten (den vanligaste lösningen för ovanvåningar). Flyttar man trappan i sidled "förstör" den lätt ett av rummen i hörnen där uppe, Man vill ju inte ha en trappa som mynnar ut i ett sovrum på ovanvåningen.

Ett sätt att lösa det hela är att ha en U-trappa vid entrén, så att man påbörjar stigningen mot dörren, svänger runt 180 grader och kommer upp på ovanvåningen inåt i huset. Då slipper man gå i smutsen innanför dörren. Tyvärr tar ju trappan mer plats i sidled även då, kanske en halvmeter till på bredden jämfört med en L-trappa (om huset har "normala" småhusmått).
 
Martin_B
Ja det kan ju ställa till det för planlösningen om långsidan inte är "lång nog".
Det bästa i så fall är väl att placera trappan på andra sidan huset, dvs, den andra långsidan. Man tar ju ändå av sig skorna om man går upp på övervåningen och de få gånger man måste upp och ner snabbt så kan man ju alltid springa "igenom" hallen, genom huset. Blir inte många meter extra.
Men visst kan trappan förstöra även där, på den sidan av huset.

Den ultimata lösningen är då ett farstu utanför fasaden, dvs ett litet extrarum/hall vid entrén, centrerat på huset.
Om man ändå bygger nytt är det ju mycket lätt att inkludera det i ritningarna. Och även vid tillbyggnad är det ganska lätt.

Svårare att få det snyggt är det om entrén inte är i mitten av huset, så får man helt enkelt göra det bästa av situationen, vilket tyvärr inte alltid är det enklaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.