Hej!

Har köpt en bostadsrätt med renoveringsbehov. Har tillträde nästa vecka och då skall hantverkarna in.

Har nu hittat en nyproduktion jag hellre vill ha och det är kontraktsskrivning(10%handpenning) nästa vecka men inflytt vid årsskiftet.

Jag planerar därför att sälja bostad1 innan inflytt av bostad2 men det finns risk för att jag inte hinner.

Jag har råd med kontantinsats till båda samt renoveringskostnader.

Hur ser det ut med bankerna och lån? Kan jag ha dubbla boende under tex 2 månader? Förhoppningsvis får jag bostad1 sålt innan tillträde till bostad2 men man vet aldrig med förseningar på byggen osv.

MVH
Belic
 
Om banken tycker din ekonomi klarar det så visst kan du ha dubbla boenden.

Du kan få brygglån eller övergångslån, kallas lite olika. Så dom lånar ut hela beloppet för det nya boenden sen har du ett antal månader på att betala så du hinner sälja din gamla lägenhet.
 
Banken kommer antagligen inte tycka att jag klarar 2 boenden. Kalkylen är mer eller mindre nästan maxad på ett boende.

Finns det ingen möjlighet att sätta in 6 månaders "boendekostnad" för det ena boendet på ett konto? Det borde väl duga som säkerhet?
 
Belic;2070537Finns det ingen möjlighet att sätta in 6 månaders "boendekostnad" för det ena boendet på ett konto? Det borde väl duga som säkerhet?[/QUOTE skrev:
När jag har pratat lån med banken har de alltid frågat vad man har för sparande etc, så det är kanske inte omöjligt att de går med på din idé. Men bäst du ringer banken, då får du svar direkt istället för att vi ska gissa :)
 
Tack för svaren.

Ska ringa banken nästa vecka. Vill helst inte ringa innan jag fått tillträde till bostad1 ;)
 
Vi köpte nytt hus innan vi sålde det gamla. Det var inga problem, men kravet var att vid tillträdesdagen skulle det sitta 8 månaders boendekostnad på kontot. Observera boendekostnad och inte lånekostnad, banken räknade ut en summa som inkluderade el, försäkring, sopor, vatten m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.