Hej

Undrar om någon har någon bra ide om vad man kan göra för att få mindre risk för fuktskado i krypgrunden?

Har krypgrund under en del av huset(ca 15kvm) och källare under resten, stoppade in en fuktmätare i våras och den har varit konstant runt 85-95% rf. som jag har förstått det är det för högt.
Problemet är att det finns ingen lucka in mer än ventilations öppningarna och det ser ut att vara så lågt där inne så man kan ändå inte ta sig runt där.

funderar på om man skulle kunna ta två hål i väggen mellan källaren och krypgrunden och sätta in två fläktar, en in och en ut från källaren för att få in varmare avfuktad luft (finns avfuktare i källaren)
eller kanske bättre att göra på något annat sätt?

//Fredrik
 
Vi har precis installerat en Acetec 400 avfuktare i vår källare(inredd). Köpte av Ljungby Fuktkontroll som var oerhört hjälpsamma och gav bra beskrivning på hur vi skulle göra. Vi har en del källare och en del krypgrund. Avfuktaren står i källaren, en fuktslang går ut genom en ventil ut i det fria. Sen finns tre "torrslangar" som blåser ut torr luft. Två släpper av i källarutrymmet och den tredje har vi lett in i krypgunden genom en ventil och sen flödar fuktig luft åter till källaren i en annan ventil.
I källarutrymmet som är den fuktigaste delen har vi täckt golv/berg i dagen med åldersbeständiga plast och alla ventiler i ytterväggar är nu igensatta. Vi vill ju inte avfuktare hela Bohuslän :) Allt enligt instruktioner från leverantören. På två veckor har vi nu gått från 80 till 56% relativ fuktighet. Riktigt nöjda är vi,
 
Oinredd ska det stå(källaren)
 
Det låter ju intressant, kanske bättre att avfuktaren blåser in luften än att man tar av luften i källaren.
Vad gick en sådan avfuktare på?
 
Jag har själv arbetat med att fuktsäkra min krypgrund. Nu är det klart efter ett års tungt arbete. När vi köpte vårt hus så var all trossbotten rutten pga. den höga luftfuktigheten.

Jag valde att bila upp ett hål in i "grundsväggen". Därefter gjöt jag en krage samt sätta en plåthuv för att via denna "kragdörr" enkelt kunna ta mig in och ut...

Hur högt har du mellan mark och trossbotten? Du tror inte att du kan krypa ner och lägga plast (ålderbeständig) utmed marken?

I mitt fall valde jag att göra det ordentligt... Jag grävde ur krypgrunden och ökade djupet från 30 - 80 cm. Jag lät släpa in en massa kapilärbrytande material, plastade, täppte igen all ventilation slängde in en avfuktare... värmeisolerade krypgrunden med isodrän utifrån. Viktigast är att man har en fungerande dränering varvid jag byte ut dräneringssystemet och la ner en dagvattenanslutning, något som saknades dess förinnan...

Idag har jag fina värden, dessa övervakar jag med klimatboxen från Verisure... Här nedan ser vi en graf som visar nuvarande situation.

Skärmavbild 2014-08-23 kl. 14.02.30.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avfuktare, alla slangar och kopplingas samt filter för flera år framöver och frakt gick på ca 20 tusen.

Läs mer på www.lfs-web.se
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.