Hej!
Vet att det finns en hel del erfarna och duktiga elektriker på det här forumet så jag tänkte att jag vänder mig direkt till proffsen.:D

Håller på att utbilda mig till elektriker och känner att jag behöver införskaffa mig lite schyssta verktyg och instrument etc som jag kommer att behöva, skolan handhåller med en del men jag känner att jag behöver lite egna prylar, mejslar,kniv, kabelskalare har jag, men jag tänkte jag skulle börja inhandla lite mer vartefter plånboken tillåter.
Givetvis ska det vara prylar som uppfyller säkerhetskrav och standarder.
Det jag är på jakt efter till att börja med är någon bra väska samt en bra spänningsprovare. Är det nåt mer "bra å ha" som man bör tänka på å ha i sin väska.
 
Är vuxenelev som kom på senare i livet vad som är kul :p å vuxna köper inte skolan verktyg till (man får låna det som finns på skolan) :)
 
Bohlin och nilsson tror jag att dom heter. Fanns startkit där tidigare...
 
El_richard har varit inne där å kollat efter tips från min ellärare, dock hittar jag inte detta "kit".
 
´Jag är studieledig, så när jag kommer tillbaka till mitt jobb så kommer jag att ha tillgång till instrument och verktyg som arbetsgivaren betalar, men under tiden jag är på praktik så villjag ha ett eget kit så jag inte står där helt naken.
Så om vi börjar från början.
jag har ett sett kvalitetsmejslar (el-mejslar, isolerade)
Skaltång
Kabeltång (avbitare)
kniv (el-kniv, kabelkniv)
Vad behöver jag mer?
Lite buntband, el-tejp, sidoavbitare, spänningsprovare, multimeter (gissar på att en godkänd går på ett par lakan)
Pannlampa
 
hammare kan vara bra med :p
 
Multimeter kombinerad med tångamperemeter är ett praktiskt instrument
 
tobbe_3 ok, länk till en vettig?
Dock så hamnar den antagligen lätt över 2000:- om jag ska ha en.
 
hehe fan det låter som jag är en 16 årig praktikant när jag ställer mina frågor.
Det finns ju en uppsjö av saker som man skulle kunna skaffa men som dock kostar en del, men jag behöver bara det mest basala just för å slippa "kan jag låna den, kan jag låna den" så därför ställde jag frågan, iafall att det är nåt jag har glömt som jag bör införkaffa förutom en schysst väska. (om det är nån som kan rekommendera någon?)
 
ang. instrument så är det lite beroende på vilken typ av jobb du ska göra.
tex. felsökning styrsystem med tex frekvensgivare, eller felsökning traditionella bostadsinstallationer, data nätverk mm.

Lite basutrustning kan vara följande (alla har sina egna favoriter)
Jag gillar Fluke det märks
Men man behöver inte "värre" instrument än man klarar av att använda instrumentet.
Det viktiga är att man kan lita på mätvärdena man får fram

fasföljdsvisare, typ Fluke 9040
tångampermeter, typ Fluke 322
ett enklare digitalt instrument för resistans, lik och växelspänning mm Typ Fluke 117
och sist men absolut viktigast en riktigt bra spänningsprovare.
 
Ok tackar, ska inhandla mig en bra väska och en bra spännings provare. gjorde en snabb sökning igår och det skiljer sig rätt rejält i pris. Gjorde en snabbsökning på Fluke T90 där tex Bohlins tar ca 700 och konrad (eller om det var Kjell å co) som tog ca 400 för samma pryl.
Finns det nåt bra annat märke på instrument, Fluke är det enda erkända märket som jag vet att många elektriker kör med men det kär väl finnas en hel del andra märken.
 
Btw så kommer praktiken förläggas både inom installation och industri.
 
Din arbetsgivare är skyldig att hålla dig med verktyg både under din praktik och när du är anställd så lägg inte för mycket pengar på privata verktyg. Dom kommer bara att ligga hemma och "skräpa". Hos elektrikerförbundet kan du få en lista på vad du ska ha och den kanske du kan få även av EIO.
 
degel skrev:
El_richard har varit inne där å kollat efter tips från min ellärare, dock hittar jag inte detta "kit".
Bohlin & Nilsson
Nr 17-770 eller 18-880

Fluke T-90 73-110 385:- + moms
 
Redigerat:
Elmont
Gäller samma sak vid praktik? Anledningen är att jag ej vill stå där tomhänt utan verktyg just när jag är ute på praktik, när jag väl är tillbaka på mitt arbete igen så kommer jag givetvis att ha tillgång till verktyg och instrument. (om allt går enligt plan)

Utbildningen är inte något som min arbetsgivare står för utan den har jag själv bekostat.

Det är inte så att jag tänkte köpa på mig en hel arsenal av verktyg hehe men bara att jag har nåt att använda under tiden som jag har praktik och även i skolan då det är lite begränsat med verktyg och instrument.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.