Har en Bosch-diskmaskin, vet ej modellnamn men rätt enkel variant (tre diskprogram, bara tryckknappar, ingen display) från runt 2007 skulle jag gissa. Upptäckte häromdagen att den läcker vatten. Tog bort en sidokåpa och såg att bottentråget var fyllt med vatten och aquastoppen (översvämningsskyddet) hade slagit till. Lutade maskinen, tömde ut vattnet, körde den igen och då tar den in vatten som den ska, läcker inget under själva diskfasen. Jag har också rengjort de filter som finns inne maskinen, rengjort tätande lister samt kört en rengöringstablett i den.

Stängde sedan av maskinen mitt i programmet, öppnade luckan och bekräftade att maskinen hade några cm vatten i sig. Stängde av vattentillförseln och drog ur kontakten och lät maskinen stå. Efter en stund hade den läckt ut en pöl under sig, var snustorr inuti.

Hällde då manuellt i några skålar vatten in i maskinen och lät den stå, fortfarande urkopplad.
Detta vatten började ganska omgående rinna ut från undersidan (strax intill vänster framfot, framifrån sett), via bottentråget som återigen blivit vattenfyllt. Det går inte att se exakt varifrån det kommer, men min gissning är att bottenventilen eller någon anslutning till denna är trasig. När maskinen är igång så pumpar avloppspumpen sannolikt bort det mesta av vattnet och maskerar en del av läckaget, som dock ändå fortgår men långsammare. När maskinen är av så läcker allt detta vatten ut.

För visst är det så att en hel maskin ska kunna hålla tätt och behålla vatten inuti diskutrymmet, oavsett om pumpen är igång eller inte?

Tänkte försöka demontera så mkt jag kan av underredet, palla upp maskinen och hälla nytt vatten i diskutrymmet för att se varifrån det läcker.

Är mycket tacksam för kloka synpunkter eller andra tips på var felet kan sitta!
 
HausbauerX skrev:
Har en Bosch-diskmaskin, vet ej modellnamn men rätt enkel variant (tre diskprogram, bara tryckknappar, ingen display) från runt 2007 skulle jag gissa. Upptäckte häromdagen att den läcker vatten. Tog bort en sidokåpa och såg att bottentråget var fyllt med vatten och aquastoppen (översvämningsskyddet) hade slagit till. Lutade maskinen, tömde ut vattnet, körde den igen och då tar den in vatten som den ska, läcker inget under själva diskfasen. Jag har också rengjort de filter som finns inne maskinen, rengjort tätande lister samt kört en rengöringstablett i den.

Stängde sedan av maskinen mitt i programmet, öppnade luckan och bekräftade att maskinen hade några cm vatten i sig. Stängde av vattentillförseln och drog ur kontakten och lät maskinen stå. Efter en stund hade den läckt ut en pöl under sig, var snustorr inuti.

Hällde då manuellt i några skålar vatten in i maskinen och lät den stå, fortfarande urkopplad.
Detta vatten började ganska omgående rinna ut från undersidan (strax intill vänster framfot, framifrån sett), via bottentråget som återigen blivit vattenfyllt. Det går inte att se exakt varifrån det kommer, men min gissning är att bottenventilen eller någon anslutning till denna är trasig. När maskinen är igång så pumpar avloppspumpen sannolikt bort det mesta av vattnet och maskerar en del av läckaget, som dock ändå fortgår men långsammare. När maskinen är av så läcker allt detta vatten ut.

För visst är det så att en hel maskin ska kunna hålla tätt och behålla vatten inuti diskutrymmet, oavsett om pumpen är igång eller inte?

Tänkte försöka demontera så mkt jag kan av underredet, palla upp maskinen och hälla nytt vatten i diskutrymmet för att se varifrån det läcker.

Är mycket tacksam för kloka synpunkter eller andra tips på var felet kan sitta!
Modellnummer underlättar ...
 
Här är den: http://www.bosch-home.se/SRU43a02SK.html

Jag har (genom att hälla lite grön karamellfärg i vattnet) lokaliserat läckan till en gummidamask mellan bottenventilen och avloppspumpen. Svår som f-n att bända bort var den.

IMG_6433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag bara försöka hitta reservdelen också, tror det kan vara denna:
http://www.bosch-home.se/store/product/Packning/00171598
el möjligen denna:
http://www.bosch-home.se/store/product/Packning/00187153
 
Redigerat:
A
Utan modellnummer är det bara lotteri...
Det liknar väldigt mycket tätningen mella SPOL-pumpen och tråget och är definitivt inte samma artikel
 
Modellnumret är alltså SRU43A02SK/20.

electroluxaren har helt rätt i att packningen var fel. Den liknar tätningen mellan bottenventilen och avloppspumpen till utseendet, men visade sig vara mycket större när den anlände i posten.

Problemet är att varken dimensionerna eller vilken typ av packning det är framgår av Bosch produktsida, det finns bara en bild och en hänvisning till att den ska passa till mitt modellnummer. När jag googlade artikelnumret kallades delen jag beställde för för "gasket pump to sump", vilket jag trodde var rätt, men tydligen inte.

Måste därför ringa deras kundtjänst och fråga vad som är den rätta artikeln.
 
Hmm, jag går bet på denna med ...
 
A
Trodde inte att denna packningen nånsin kunde läcka!
 
Intressant.

Just igår beställde jag precis samma packning tilll samma modell. Hällde i vatten med karamellfärg för att felsöka. Packningen eller snarare gummidamasken hade på sina håll omvandlats till en degig massa. Antar att alla andra Bosch snart kommer att gå samma öde till mötes.

Finns det verkligen inget fabrikat som tål diskmedel? Har provat ett antal nu.
 
A
Vilka diskmedel har du provat och i vilken ordning-mängd?
Jag kan se en skillnad mellan "märkes" och "budget/noname"
 
Hm, det är olika fabrikat på diskmaskiner jag menade att jag "provat" (inklusive en Elektrolux som visade sig vara en rebrandad Upo när jag tog isär den ;).

Angående diskmedel så har det nog varierat. Men jag handlar alltid på Ica, aldrig på Rusta och liknande. Märkesdiskmedel eller Icas re-brand. Antar att den senare är noname? Men finns det verkligen något belägg för att alla märkesmedel skulle vara oskadliga? Det är ganska avancerat att göra en sådan utredning.

Men jag är trött på att byta alla vittrande plastdelar och gummidelar till priser mellan 200 - 1600 kr styck, så jag ska sluta med Ica från nu. Är föresten Finish som står i skåpet nu.

Pen
 
Redigerat:
A
Inte belägg men en trend...

Jag har inte varit med om att UPO och Electrolux delat säng, så vad var det för maskin? Var det en väldigt gammal modell?
 
Till HausBauerX och övriga SRU-ägare.

Nästa packning som ger sig kan mycket väl vara den i servoenheten för spolarmsväljaren (spjället). Det är en 5mm axelpackning till det facila priset av 1600 kr eftersom Bosch envisas med mycket stora reservdelsenheter som i detta fallet inkluderar hela värmepaketet.

Jag försökte mig på att enbart fixa packningen och det höll i ca 2 år. Sedan bet jag i det sura äpplet och köpte paketet.

Eftersom man måste montera ner diskmaskinen i molekyler för att komma åt och minnet inte är det bästa gjorde jag bifogade instruktion för att jag skulle kunna montera ihop den igen. Delar den gärna för andra som får samma problem.

Pen
 
A
Det här är ett rätt så vanligt fel på maskiner med spolarmsväxling oavsett fabrikat, va glad att det inte var en miele... Då hade knappt 1600 räckt till packningen, närmre 7.000.- kostar delen fast lite enklare att byta...
 
Ok, det gör mig lite gladare. Då har jag ju sparat 5400 kr på att inte ha en Miele.

Kan nämna att kolen till motorn på min förra Bosch tvättmaskin kostade 700 kronor. På köpet medföljde en hel motor-gavel med lager, tacko-givare mm som jag inte behövde :) Bör väl nämna att jag i övrigt var mycket nöjd med kvaliten - den servade 2 vuxna och 3 barn under 15 år - gick väl nästan varje dag - kolen betraktar jag som slitagedel - bytte dem 2 eller 3 gånger under tiden - synd bara att man gjort ett reservdelssystem där slitagedelarna inte går att byta.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.