Samma med hyrorna här i Värnamo, mitt i skogen, en ny 3a ligger på runt 10 000kr kallhyra, kommunala bolaget har valt att bara bygga passivhus..
För 10 000kr i månaden kan man med dagens räntenivåer låna till en vettig villa och ändå ha lite över.

Personligen tror jag bristen på tomter och en massa regler som ska sätta käpparna i hjulet är de större problemen.
Själv skulle jag gärna ha en en strandtomt eller en klart större tomt, kanske 5000kvadrat, helt omöjligt att få tag på utan man är hänvisad till nått bergigt kommunalt område med små tomter och en hel telefonkatalog med regler som någon gammal döing hittat på efter sitt förlegade tyckande, så är det här i stan, kommunen undrar varför ingen bygger, vem vill pröjsa en halv mille för tomten och sen lägga en halv mille på sprängning och då är man likväl mitt i nått trist villa område.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ja som det brukar, tråden hamnar långt från TS fråga/önskemål om svar, ja nu är vi nere i enskilda tomter för villabebyggelse. Det löser nog inga bostads problem före år 3000 om vi hamnar där. X-faktor är inte oväsentligt i sammanhanget och då menar jag TV programmet med liknande namn. Problemet är politiker på kommunal nivå som nr 1 och på riksplanet som nr 2.
 
P
Först hämtar jag lite fakta från statistiken. Befolkningstillväxten i Sverige första halvåret i år var 49 330 personer enligt SCB. Verkar orimligt att det ska tillkomma 150 670 personer andra halvåret i år. Verkar rimligare att årsbefolkningstillväxten hamnar kring 100 000 personer, vilket är en ökning på dryga 10 000 jämfört med 2013

Enligt SCB så påbörjades 19 700 lägenheter under första halvåret i år. Om vi antar att man fortsätter att bygga bostäder i samma takt. Så kommer vi att ha 19 700 x 2 (halvår) x 4 (år) = 157 600 nya eller under byggnation lägenheter om 4 år. Men jag skulle tro att byggandet kommer att öka något mer eftersom efterfrågan på bostäder kommer att öka. Ett problem är dock de kvardröjande andravärldskrigsregleringarna av hyror som gör att det inte går att ta ut den hyra som marknaden vill betala. Prisregleringen gör att det inte byggs optimalt antal bostäder.

Om politkerna kliver åt sidan och beslutar att det inte är ok att låta hyresgästföreningen sätta hyrorna så blir det säkert fler lediga bostäder. Det har ju visat sig att det inte går att reglera fram nya bostäder så varför inte tänka om och se om det går att lösa problemet på något annat sätt.

En del av problemet med unga vuxna som bor hemma är ju att det inte finns "billiga" boenden där just de vill bo. Det kan till en del lösas med att bygga nya bostäder, men i andra fall borde det gå att lösa genom att flytta till en plats som har billiga bostäder. Då kommer naturligtvis "Men det finns inga jobb där!" Mitt naiva svar på det är att det åtminstone i södra delarna av landet brukar gå att hitta platser med billigt boende inom 1 timmes restid från ett arbete. Framöver borde det också vara enklare att jobba på distans mot många arbetsgivare.

Jag tror inte det finns en lösning på det upplevda problemet, men jag tror inte att problemet är så stort om man tittar på befintlig statistik och interpolerar den några år framåt.
 
Orsaken är att det självspelande pianot (=lånestockarnas tillväxt så att mer pengar kommer ut i samhället) måste hållas igång. Detta görs genom höjda standardkrav, markanvisningar där kommunerna tjänar pengar och en oligopolartad byggmarknad.

Ett snabbt sätt att få billiga bostäder är ju att bygga kolonistugor med källare och två våningar. Men då blir det ett dj--la liv. I Kållered söder om GBG blev en fritidsby permanentad och det var bara MP som försvarade det. Denna metod lämpar sig för självbygge (profiten stannar i byggherrens = dina fickor), och kräver inte mycket mark. Plus att eftersom varje hus är litet går det att utnyttja kuperade lägen.

En annan metod är att bygga extra våningar på befintliga hus. Har praktiserats i GBG och ger extra lägenheter billigt men naturligtvis blir inte din hyra lägre.

Sedan har vi trailer parks som i USA. Har också praktiserats i GBG på Åby Camping som bl annat hyrde månadsvis till permanentboende. Tyvärr urartade detta i ett kategoriboende för missbrukare så campingen har stängts. Ett problem är nog att myndigheterna bektraktar billiga bostäder som kategoriboende för missbrukare.

En annan lösning vore ju att tillåta ränteavdrag för hyresfastigheter och finansiera detta med en fastighetsskatt men det vågar väl inte ens Jonas Sjöstedt föreslå.

Sedan kan man ju göra som i Kina - lägenheterna säljs råa utan inredning, den får du själv färdigställa. Då kan du ju dessutom hyra in Östeurpeer som jobbar för en lägre lön och eftersom det sker i privat regi blir det jobbigt för facket att anordna blockad.

Man kan också tillverka färdiga moduler i lågprisländer som fraktas till Sverige och monteras på plats (av montörer som går på verkstadsavtalet) för att få ner kostnaderna.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
För att gå lite off topic och vara lite nostalgisk så minns jag hur det var i min ungdom.

På 1960 - 1970-talet omdanades Göteborg häftigt, de gamla arbetarstadsdelarna revs till stor del och ersattes med modern bebyggelse. Framför allt Landalas och Annedals landshövdingehus offrades för framåtskridandet.

Jag och mina studievänner fick hyra små lägenheter, oftast ett rum + kök eller bara ett "spisrum", till mycket låg hyra på s.k. rivningskontrakt. Och hyran var inte högre än vad en hamburgare kostade.
Kallvatten och gasspis fanns, annars ingenting av moderna bekvämligheter.
De som hade tur fick en lägenhet med WC på svalen.
Man fick vara beredd på att flytta efter ett kvartal, men hyran var låg och läget mycket centralt.
Det var gångavstånd till Chalmers, Sahlgrenska, Handels, Studentkåren, Götaplatsen och alla kompisar.

Nu är studenterna förvisade till förorterna med höga hyror.
För oss studerande var det en guldålder då :)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Japp, men det byggde ju på att det fanns rivningslägenheter som hade så låg standard att de egentligen ansågs utgöra en sanitär olägenhet. I GBG har vi idag Gårda som enda rest från den tidens arbetarlägenhetsstandard. Läste för ett tag sedan att de boende är mycket nöjda men gärna vill ha varmvatten installerat i lägenheterna :wow:. Delad toalett per våningsplan och dusch i källaren är självklarheter. Dock elektrisk belysning. Men så ligger en etta på 30 kvm på en dryg tusing och mer centralt blir det knappast. Sossarna avskyr dock denna anskrämlighet och vill riva husen för att bygga P-garage. Jo, ni hörde rätt - partiet som kräks ur sig floskler om tågtunneln hela dagarna vill riva billiga centrala bostäder. Som sagt, det får inte bli för billigt att bo för då stäms pianot om i moll.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
R
Viket parti, antagligen det som vill minska på inflyttningen till Sverige.
 
  • Gilla
Mering
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.