Hej!

Håller på med en större renovering och ska dra nytt tappvatten LK 16mm pex rör-i-rör. Började nu måtta och skissa på dragningen och fick en liten fundering angående uppgången vid fördelarparet. LKs väggfäste bygger så att paret sitter över under varandra. Jag tänkte komma med ledningarna genom samma vägg som fördelaren är placerad på. Jag tänkte lägga varm och kall ledningar i vardera ytterkant av bjälklaget med cc50 mellan ledningarna. Men hur göra vid fördelare. Ska jag ta en extra böj, blir redan några böjar då det är ett cc300 bjälklag jag passerar genom, och dra dom som kommer från ena sidan och dra dom över till paret eller strunta i väggfäste och sätta fördelarna på varsin sida? Hur brukar man göra?
ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen mot det som kallas torkrum tänkte fördelarna sättas. Antingen på var kant eller på samma.

Nästa alternativ är väl att dra alla rör på samma på samma sidan men det känns som det blir trångt iochmed cc300 bjälklaget?.

Hoppas detta inte var för otydligt såhär mitt i natten. Tack på förhand
MVH Patrik
 
Det var kanske lite flummigt, det jag egentligen undrar är hurvida man skulle acceptera en extra 90 graders sväng för att få fördelarna på samma position vilket hade vart snyggast eller om man ska dra slangarna tätare i bjälklaget eller helt enkelt ha fördelarna isär.
Tänkte från början inte dra för mycket i mitten av bjälkarna utan hålla mig i kanterna.

Ska man kanske rentav dra varmvatten i bjälklaget och kallvatten i grunden?
Hur hade ni gjort?

Passar på att fråga om en annan fundering. Ska ha dubbelhandfat på toaletten vilket blir 2 blandare hade ni dragit en extra matning till toaletten eller låtit samma matning som tvättställen mata även toan?
Likaså tvättmaskin och dusch? tänkte lägga en egen till tvättmaskin, vi ska ju ha kabin men tänkte i vilket fall göra det så likt en vanlig som möjligt för framtida eventuella ingrepp.
 
Förstår inte riktigt angående 90graders svängen? Det är ju inget avlopp eller ventilationsrör du drar:) du får inget tryckfall av några extra svängar....
Jag la våra kall och varmvatten cc40mm i bjälklaget i isoleringen för 4 år sedan, inga bekymmer. skulle inte lägga kallvatten i grunden om dt skulle frysa på...

matningen till det extra handfatet hade jag låtit gå på toans...duschen däremot ska nog ha en egen:)
 
Menade att om jag lägger ett stråk på var sida genom det som kallas torkrum på ritningen så blir det en snäv böj extra på nåt av stråken för att komma till fördelaren som kommer sitta i linje med det andra stråket.
Mest för utbytbarhetens del, låter som att det är omöjligt att byta röret om man har några böjjar enligt LKs montage anvisning. Torkrummet kommer vara klinkers och golvvärme så jag vill gärna inte behöva bryta upp golvet om det skulle behöva åtgärdas.
Grunden blir tätad och isolerad med avfuktare samt att vi lägger golvvärme i hela undervåningen, så förhoppningsvis ska det inte behöva bli någon frysrisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.