Conny skrev:
GF.
Har du löst "problemet" med kommunikationen?
/C 8)
Njet. Har inte ens försökt ännu. Det projektet får jag nog spara till nästa vinter, det är fullt upp med allt annat nu.

Annars kan vi ju ta och fråga Pelle hur det går?
 
General Failure skrev:
Njet. Har inte ens försökt ännu. Det projektet får jag nog spara till nästa vinter, det är fullt upp med allt annat nu.
Förstår det.....Det kostar att ligga på topp ;D ;D
/C 8)
 
ymca skrev:
Har en bekant som köpte en bergvärmepump från Nibe. Installatören fixade så att han fick styr/övervaknings-programm för PC. Anslutnignen var via serieport (RS-232).

Programmet var snyggt och grafskt, man kunde t.ex. se positionen på de olika temeraturgivarna och självkart temperaturenför var och en av dem.

IVT borde väl ha något liknande?

Stopp och belägg!!!!! Är du SÄKER på att det var en Nibe din kompis har?

Det vore fruktansvärt hygglo om du kunde ta fram mer uppgifter om detta, var det verkligen en nibe, vilket program används, hur får mathias tag i detta program osv!?
 
Japp, jag är helt säker. Det var en bergvärmepump från Nibe, vet dock inte vilken modell.
 
Ok, du måste ta reda på mer om detta!!!
 
Jag skall fixa mer info i helgen...
 
General Failure skrev:
Dels statistik men också för att försöka styra pumpen så optimalt som möjligt. Med golvvärme i betongplattan så tar det ganska lång tid att ställa om temperaturen i huset - kanske uppemot ett dygn. Blir det ett kraftigt väderomslag så blir det kanske onödigt varmt eller kallt under den tiden som det tar att ändra temperaturen i plattan. Har man tillgång till väderprognoser så kan man säga åt pumpen ett dygn i förväg att det är dags att öka eller minska temperaturen. Väderprognoser finns att hämta på Internet (exempelvis från Luftfartsverket).
Bra idé.....Men om det inte skulle funka, kan man inte då försöka få tag i en lite väderstation med I/O? Jag menar, om man läser av
*Lufttryck (barometer)
*Lufthastighet
*Temperatur
osv
så borde det gå att få en ganska bra och snabb reglering. Eller... ???
Bara en tanke.... :D Så slipper man kolla av väderleksrapporterna hela tiden..... :)
/C 8)  
 
Conny skrev:
Så slipper man kolla av väderleksrapporterna hela tiden..... :)
/C 8)  
Min tanke var att en av datorerna i serverrummet skulle få kolla väderleksrapporterna och styra pumpen åt mig.

Men en liten väderstation måste man givetvis också ha.
 
MathiasS skrev:
Psstt....

[länk]
Det där va ju riktigt  bra!!  :)
 
Å herregud!
Grabbar, det är inte ett kärnkraftverk ni har därhemma...
;D
 
KarlXII skrev:
Å herregud!
Grabbar, det är inte ett kärnkraftverk ni har därhemma...
;D
Nej, tyvärr, jag hade gärna haft ett. Man får helt enkelt göra bästa möjliga av situationen.
 
Du är en sån som har hastighetsmätare på cykeln, va? ;)
 
KarlXII skrev:
Du är en sån som har hastighetsmätare på cykeln, va? ;)
;D ;D ;D
 
KarlXII skrev:
Du är en sån som har hastighetsmätare på cykeln, va? ;)
Nej, nej, nej. En färddator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.