Vanbeasten skrev:
Plastmattor är fula :cool:
Vattenskador är fula
 
  • Gilla
Vanbeasten
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Klinkers är kallt.
Golvvärme!?
 
Hammer_SWE skrev:
Golvvärme!?
Och så lite AC för att hålla det svalt i sommarhettan :cool:
 
KnockOnWood skrev:
Tänk vad mycket problem vi skulle slippa om man slutade med dessa kakel- och klinkerklädda väggar och golv i våtrummen i trähus.

Plastmattor är helt täta (och mycket billigare), men ändå vill nästan ingen ha dem. Varför?
PVC, men för dom flesta e de nog inte fint nog, dvs FÖR billigt, kanske!
 
BeGe skrev:
PVC, men för dom flesta e de nog inte fint nog, dvs FÖR billigt, kanske!
Jo, det är väl det som är problemet.
I de flesta sammanhang jagar man priser och försöker få mest "bang for the buck".
Hur många har t.ex. glaserade tegelpannor på taket?
Men när det kommer till badrummet då är det kakel/klinker som gäller.
Och badrummet är rummet där en normal människa vistas minst :)
 
Hammer_SWE skrev:
Golvvärme!?
Varför värma upp ett rum man knappt är i?
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Varför värma upp ett rum man knappt är i?
För att man kan och vill.
 
cecar33 skrev:
Fönstren är 20 ås står det, man kan byta glaskassetterna om resten av fönstren är OK.
Vad är det för fel på glaskassetterna då?
Man byter inte fönster var 20:e år om det inte är något konkret fel på dem.
Visst de gamla kanske har U-värde 1,5 medan nya ligger på 1,2 men du får aldrig någon ekonomi i att slänga befintliga och köpa dyra nya.
Blev det nedslag i protokollet?
 
bonnier skrev:
Om du gör en vanlig överlåtelsebesiktning så kommer "din" besiktningsman att göra samma undersökning som säljarens. Du måste beställa någon form av utökad besiktning.
Det beror ju helt på vilken besiktningsman/firma man anlitar, kvaliteten varierar nåt oerhört, trots att priset kan vara detsamma.

Med kvalitet menar jag främst hur djupgående besiktningen är, men även besiktningsmannens kompetens.

Jag har sett två besiktningar gjorda på samma hus gjorda av två olika besiktningsmän på olika firmor (den enda egen företagare, den andra anställd hos en stor firma som är mer känd för något annat.)

Den ena besiktningsmannens besiktning tog tre gånger längre tid, vilket berodde på att han kröp runt i hela krypgrunden, granskade hela taket från vinden, grävde i isoleringen, lyfte på en massa takpannor på olika ställen på taket, använde fuktmätare i alla våtutrymmen osv, medans den andra besiktningsmannen kikade ner i krypgrunden och kikade upp på vinden, uppe på taket var han inte ens.

Nu gjorde ju kanske den "seriöse" besiktningsmannen mer än vad som ingår i en vanlig jordabalksbesiktning, men det var ändå en sådan han gjorde och tog betalt för.

En annan sak var att den seriöse besiktningsmannen snabbt skickade över en fet PDF-fil med bilder på alla problemområden med pilar och ringar, samt en massa info om besiktningen (typ protokollet han skrev på plats), medans den andra skickade över ett färdigt formulär han hade skrivit lite i och satt en massa kryss på.

Priset då ? ..ganska likvärdigt dessvärre.. något dyrare för den seriösa.


Ang klinkers i badrum är jag också lite allergisk mot det, dels för att det kan paja, men det kommer ju tamejfan alltid skit i fogarna som är ett helvete att få bort.. jag tar hellre plastmatta vilken dag som helst. (..Dock kanske inte en från 1977 som jag har i huset nu, men den är hel och badrummet ska väl byggas om vid tillfälle ändå..)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
GlennB skrev:
Jag har sett två besiktningar gjorda på samma hus gjorda av två olika besiktningsmän på olika firmor (den enda egen företagare, den andra anställd hos en stor firma som är mer känd för något annat.)
Vild gissning: Den stora firman är mer känd för skadedjursbekämpning? :)
 
GlennB skrev:
Det beror ju helt på vilken besiktningsman/firma man anlitar, kvaliteten varierar nåt oerhört, trots att priset kan vara detsamma.

....

Jag har sett två besiktningar gjorda på samma hus gjorda av två olika besiktningsmän på olika firmor (den enda egen företagare, den andra anställd hos en stor firma som är mer känd för något annat.)

Den ena besiktningsmannens besiktning tog tre gånger längre tid, vilket berodde på att han kröp runt i hela krypgrunden, granskade hela taket från vinden, grävde i isoleringen, lyfte på en massa takpannor på olika ställen på taket, använde fuktmätare i alla våtutrym
men osv, medans den andra besiktningsmannen kikade ner i krypgrunden och kikade upp på vinden, uppe på taket var han inte ens.....
jag kan faktiskt bräcka dig i det här fallet :)
Jag har varit med om 3 besiktningar på ett och samma hus, vi gjorde en när vi köpte huset, en när vi sålde, och köparen gjorde då också en egen. Tre olika firmor, (en av den större slaget) i princip samma pris och även i princip samma resultat.
 
Sir Duke skrev:
Vad är det för fel på glaskassetterna då?
Man byter inte fönster var 20:e år om det inte är något konkret fel på dem.
Visst de gamla kanske har U-värde 1,5 medan nya ligger på 1,2 men du får aldrig någon ekonomi i att slänga befintliga och köpa dyra nya.
Blev det nedslag i protokollet?
Du har tydligen inte läst besiktningsprotokollet, där står tydligt och kan inte missförstås att 2 fönster är punkterade.

Man byter fönster när man vill, jag tex bytte 9 st när förra huset var 15 år för jag orkade inte att måla alla 22 st fönster en gång till.
 
Redigerat:
Lite OT kanske, men är det ok att länka till en PDF där säljarens namn/telefon/e-post osv syns?
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Manitoba skrev:
Lite OT kanske, men är det ok att länka till en PDF där säljarens namn/telefon/e-post osv syns?
Lite tveksamt.
Men det är inte så svårt att dölja sådan uppgifter, så du inte hänger ut någon i onödan.
 
Sir Duke skrev:
Vild gissning: Den stora firman är mer känd för skadedjursbekämpning? :)
Jo, det är ju så :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.