Hoppas att Köpa och Sälja också innefattar mark?

Funderar på att köpa till ett litet markområde som gränsar till min tomt.
Det rör sig om cirka 2-300 m2.
Vilka kostnader för det med sig (utöver markpriset givetvis)?
Skiljer det sig mycket från kommun till kommun?
År det en långvarig affär vad gäller avstyckning och andra tillhörande
aktiviteter?
 
Det är väl främst kostnader för lantmäteriet. Siffror i storleksordningen 30 - 40 000 verkar vara vanligt.

Så gäller det också att ta reda på om det kommer att kunna godkännas. Ett hinder som kan finnas är om kvarvarande mark på den fastighet du vill köpa från, blir oanvändbar eller på annat sätt försämras mer än din mark förbättras av affären.

En annan punkt som kan stoppa är om det är inom strandskyddsområde.
 
Redigerat:
Varför skulle strandskydd påverka köp av mark? Det reglerar väl bara användningen?
 
Om utökningen av tomten kan inskränka allmänhetens tillgång till stranden så vet jag att det kan stoppas.
 
Det håller jag med om, men om ts bara vill äga området ändras inte tillgång för allmänheten.
 
Jo man kan ju tänka sig en situation där man har ett hus ex. 20m från stranden, och tomtgränsen ex. 4m från huset. Någon annan äger de övriga 16m ner till vattnet. Då kan allmänheten passera på stranden, 4m från ditt hus utan att bryta din hemfridzon (den sträcker sig inte utanför din tomt).

Om du då köper remsan ner till stranden så utökas din hemfridzon, om inte ända ner till vattnet, så nästan. Det skall inte godkännas med det regelverk som finns.
 
Och även om ts inte har för avsikt att hindra passage nära huset, så skulle hans rätt att hindra passage öka, ex. kan en senare ägare då blockera allmänhetens möjlighet att passera.
 
Hade varit intressant att veta ungefärliga kostnader, hade själv velat köpa lite mer mark kring huset.

Men att pröjsa 30-40k plus tomtpris känns svettigt
 
Nej strandskydd är nog inte aktuellt om inte min lilla bäck räknas som strand.:)
Det här är mitt i skogen och om någon skulle vilja plocka svamp på den tilltänkta
biten så kommer de inte att störa mig.

Sådär 30-40 papp bara i legala kostnader kräver nog synnerligen goda skäl
för att gå vidare med den affären.
 
Redigerat:
Din bäck räknas säkerligen som strand:). Var ett par som ville bygga ett hus ute i ödemarken vid en liten bäck här i kommunen. Men där gick strandskyddet in och det blev inget bygge, så kan det vara:)
 
Tag kontakt med lantmätaren, så kan han redogöra för vad som påverkar och också vad förrättningstaxan är för just det fallet. Jag köpte till c:a 450 m2 inom strandskyddsområde (för 30000:- ) år 2006 och kan inte påminna mig att summan för pappersarbetet och nya gränsrör var så stor. TROR ( för jag hittar inte kvitto) snarare att det rör sig om 4-6000:- .
 
Pappersarbetet plus arbetet med att sätta ut nya gränspinnar brukar utanför tättbebyggt område sällan överskrida 12 till 15 tusen.
 
FRS05 skrev:
Din bäck räknas säkerligen som strand:). Var ett par som ville bygga ett hus ute i ödemarken vid en liten bäck här i kommunen. Men där gick strandskyddet in och det blev inget bygge, så kan det vara:)
Det är inte alls säkert. De flesta små bäckar omfattas inte av strandskydd såvida de inte ligger speciellt till. Varje kommun brukar ha en lista med vilka sjöar och vattendrag som omfattas. I min kommun är det endast några få bäckar som är strandskyddade.

Ang. Summan för lantmäterikostnad i samband med en sådan här affär torde snarare handla om 5-10000:- än 30-40tkr
 
Redigerat:
pegee skrev:
Sådär 30-40 papp bara i legala kostnader kräver nog synnerligen goda skäl
för att gå vidare med den affären.
Jag hade ute lantmätare för att återställa tomtmarkeringar som vägverket grävt bort. De hade en garantidebitering på 10 000 som man kunde välja i stället för timdebitering. Vv fick naturligtvis betala fakturan. Ett ganska omfattande jobb för en avloppsförening kostade 58000. Jag gissar att du skulle landa på runt 15000
 
Hemmakatten
Vi köpte till lite mark (ca 500 kvm) från grannen 2006. Lantmäterikostnaden blev 22.000, två nya gränsmarkeringar sattes ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.