Jag fick hem Riksbyggens tidning och där fanns det en annons för iLoqs låssystem, ett elektroniskt system som inte kräver någon kraftkälla för att fungera utan nyckeln genererar den energi som behövs för att låsa upp.

Verkar ju väldigt smart men jag finner väldigt lite information om systemet, är det någon som vet mer? Fördelar med Yale Doorman mot iLoq?

http://www.iloq.com/se/
 
Är det en villa eller en hyres- bostadsrätt som ska låsas? iLoq bygger på fysiska nycklar som lätt kan bytas ut om de försvinner, man behöver alltså inte oroa sig för dyra kostnader för att lägga om cylindrar. iLog fungerar med de flesta befintliga låskistor som sitter monterade vilket förenklar en installation. Doorman är ju ett kodlås som kan användas nyckelfritt och passar bra i villa. På senare tid har man även möjlighet att administrera Doorman i hyres- bostadsrätter för smidigare administration - läs mer som systemet här http://www.aptus.se/sv/site/aptusse/
 
B
I våran BRF byttes befintligt låssystem ut till iLoq. Även lägenhetslåsen kunde mot betalning (ca 2500kr) bytas ut och läggas in i låssystemet. Tanken bakom iLoq är kanonbra. Inga batterier, låsen går att 'lägga om' med en programmeringsenhet, så vid borttappade nycklar så uppdateras berörda lås enkelt. Fungerar vid strömavbrott. Smidig och enkel nyckel utan ax som äter sönder byxfickorna på en kvart. etc.

I praktiken tycker jag personligen att iLoq är så jävla dåligt att hälften hade räckt. Vid införsel av nyckeln i cylindern bör detta ske med en kassaskåpsdyrkares precision. För du in nyckeln för fort (som man brukar när man har annat i livet att tänka på än ett lås), eller för långsamt, så vägrar den öppna. Det ska ske med en jämn, precis hastighet för att låset skall vara nöjt och öppna.

Eftersom det finns en massa elektromekaniska grunkor i låset så blir själva cylindern tämligen lång. En lång hederlig ASSA-cylinder är 32mm, och det kan bli ett ganska stort utstick på en tunn dörr. En iLoq är hela 40mm lång. Har du en dörr som inte är jättetjock så blir ju cylinderutsticket helt vulgärt. iLoq har en lösning på detta; världens längsta cylinderring. Det ser helt efterblivet ut, men det är ju det enda som är godkänt enligt SSF (max utstick utanför ring: 2mm). Dessa ringar är beställningsvara och kan ta lång tid att få fram. Så det är värt att ha extra koll på vilka ringar som behövs.

iLoq säljs bara som ovala skandinaviska cylindrar och europrofile. Runda finns ej. För att uppnå kraven på godkänd låsning blir man tvungen (?) att använda någon form av höghållfastighetscylinderring. Om detta är godkänt eller inte vet jag inte. Värt att ta reda på om man har krav på godkänd låsning.

Sabotageskyddet är ganska dåligt. Ett mekaniskt lås som saboterats med tuggummi, tändstickor, superlim etc går ju att antingen värma eller plocka isär för rengöring. iLoq kommer ivillkorligen dö för att aldrig kunna väckas igen. Armen som rör sig (själva 'generatorn' i låset) fastnar eller går sönder vid minsta felaktighet, och låset slutar fungera.

Ett annat okynnesproblem är att nycklarna och låsen går att manipulera för framtida åtkomst utan nyckel. I vanliga fall är väl detta inte ett problem. Men lånar man ut nycklar till en fastighet så kan de som fått nycklarna manipulera nyckel eller lås tämligen svårnoterbart och på så sätt göra det mycket enkelt att få tillgång till fastigheten utan nyckel vid ett senare tillfälle.

Eftersom låscylindern och nyckel är identisk med alla andra låscylindrar är du helt beroende av en låssmed som sköter systemet, uppdaterar och programmerar nya nycklar. Välj en bra! Du kan aldrig 'se' vem som har tillgång till aktuell cylinder. Du kan inte lägga om den själv.

iLoq: Bra idé, dålig implementation.

(Jag har inte iLoq:en i min ytterdörr. Då skulle jag få spader)
 
  • Gilla
JiBe81 och 1 till
  • Laddar…
Det där lät ju helt fruktansvärt! Helt klart en produkt jag står över alltså.
Dock stor bonus för din målande beskrivning. :)
 
Hej

Måste säga att jag inte alls känner igen denna beskrivning. Vårt hus har nu haft iLOQ i 2,5 år, fungerar alldeles utmärkt, vi har det både i gemensamhetsutrymme och i lägenhetsdörrar.

Visst kan det hända att man någon gång i månaden måste sätta in nyckeln en andra gång, men det gör jag gärna för att slippa bekymra mig för byta av batterier, strömavbrott etc. Man skall inte glömma miljöaspekten heller, uttjänta batterier är miljöavfall.

När någon sedan tappat en nyckel (vilket händer ofta), så fixar föreningen en ny och spärrar den gamla. Föreningen har full koll på alla nycklar, inga borttappade som fortfarande fungerar i ex. tvättstugan eller garaget. Detta löser föreningen själva och slipper kalla in dyrbara låssmeder.
 
Bergsmongo skrev:
I våran BRF byttes befintligt låssystem ut till iLoq.


iLoq: Bra idé, dålig implementation.

(Jag har inte iLoq:en i min ytterdörr. Då skulle jag få spader)
Har du fortfarande samma uppfattning om iLoq?
Skulle vara roligt att höra om det hänt nått med grejorna efter 2 år, om det fungerar bättre?

// Tony
 
RilleRock
Walo skrev:
Har du fortfarande samma uppfattning om iLoq?
Skulle vara roligt att höra om det hänt nått med grejorna efter 2 år, om det fungerar bättre?

// Tony
Man får inte vara för snabb när man sätter i nyckeln för då kan man inte vrida om :p
En låsenhet som uppfyller klass 3 eller högre benämns ”Godkänd låsenhet” av SSF 3522
iLOQ uppfyller klass 4.
 
  • Gilla
Emil1992
  • Laddar…
Vi har haft iLoq i snart ett år nu. Det bekvämaste nyckelsystem jag varit med om, en enda nyckel till alla dörrar som jag har behörighet att öppna. Man lär sig snart att sätta i nyckeln på rätt sätt. Hittills inga problem,
 
  • Gilla
Emil1992 och 1 till
  • Laddar…
VI har infört iLoq i vår BRF (250 lgh, 100-talet lokaler och utrymmen). Mest för att iLoq landar på en sammanlagd installationskostnad med portkoder och sådant på 1.5 miljoner. Närmaste "vanliga" elektriska låssystem landade på ca 3 miljoner.

Tycker väl att det fungerar rätt smidigt, vi sköter programmering av cylindrar, nycklar och hänglås själva på expeditionen.

Vi har hittills inte fått någon förfrågan om att skaffa iloq till lägenheterna, många verkar skeptiska att vi i styrelsen hare "makt" över deras låscylinder hem.

Hänglåsen för iLoq är dock värdelösa, dessa är sjukt långsamma och reagerar väldigt dåligt när nycklarna sätts i.
 
  • Gilla
Walo
  • Laddar…
B
Walo skrev:
Har du fortfarande samma uppfattning om iLoq?
Skulle vara roligt att höra om det hänt nått med grejorna efter 2 år, om det fungerar bättre?

// Tony
Det största problemet vi haft de senaste två åren är att låsen saboteras mycket enkelt, med en dyr reparationskostnad som följd. Ett mekaniskt lås är ju ganska motståndskraftigt mot våld, men iloq:en verkar väldigt känslig. Vi har haft flera lås som har saboterats med bitar av en avbruten tumstock. Pga av de rörliga delarna i låset så är ett låsbyte enda utvägen. Några gånger har själva armen/generatorflärpen i låset brutits av med en skruvmejsel.

Syftet med sabotagen är att personerna som gör inbrott skall kunna röra sig ostört, utan att någon boende kommer och stör.
Själva låsen har alltså aldrig brutits upp, utan man har flexat karmen med en kofot, och på så sätt fått upp dörren. Genom att sabotera låset innan dörren stängs, kommer ingen annan in.

I övrigt så blir jag fortfarande irriterad när jag skall slänga något i soprummet. I minst 30% av fallen så fungerar inte nyckeln på första försöket. Men man börjar lära sig tekniken. Hade jag haft iloq i en dörr jag måste passera varje dag hade jag säkert fått in en bättre teknik.
 
  • Gilla
Walo
  • Laddar…
Trådlyft igen...

Min BRF är intresserade av iLOQ, spontant ser det bra ut.
Vi har haft många inbrott efter tappade nycklar sista tiden och kostnaden på nya cylindrar är smått orimlig nu eftersom det är ett större system det ska passa i.

Vad tycker ni om implementerat iLOQ nu senare?
Kör ni programering online/offline? Jag ser en vinst med onlineprogramering eftersom vi ka nta bort en tappad nyckel själva kväll/helgtid.

Problemen med mekaniska haveri är lite oroväckande, i första skedet är det 20talet cylindrar som ska bytas och på längre sikt 20 tappuppgångar med lås, källarutrymmen etc. Närmare 200 cylindrar tror jag.
 
S
C corre skrev:
Trådlyft igen...

Min BRF är intresserade av iLOQ, spontant ser det bra ut.
Vi har haft många inbrott efter tappade nycklar sista tiden och kostnaden på nya cylindrar är smått orimlig nu eftersom det är ett större system det ska passa i.

Vad tycker ni om implementerat iLOQ nu senare?
Kör ni programering online/offline? Jag ser en vinst med onlineprogramering eftersom vi ka nta bort en tappad nyckel själva kväll/helgtid.

Problemen med mekaniska haveri är lite oroväckande, i första skedet är det 20talet cylindrar som ska bytas och på längre sikt 20 tappuppgångar med lås, källarutrymmen etc. Närmare 200 cylindrar tror jag.
Kan ni inte byta cylindrar och alla får skriva på ett nyckelkvitto där det står att förlorade nycklar ska ersättas med kostnaden för cylinderbyte?
Och sektionera så att inte alla nycklar går till alla lås.
 
  • Gilla
Tryggkon
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Kan ni inte byta cylindrar och alla får skriva på ett nyckelkvitto där det står att förlorade nycklar ska ersättas med kostnaden för cylinderbyte?
Och sektionera så att inte alla nycklar går till alla lås.
Det är redan rätt reglerat och segmenterat. Men man kommer inte ifrån att en viss trappa med en viss huvudnyckel ska ha tillgång till x-antal andra dörrar som förråd och dyl. Det blir snabbt ett stor antal cylindrar att byta.
 
B
Hej
Jag kom aldrig överens med iloq. Efter fyra år så var det fortfarande hit-n-miss att få upp soprumsdörren på första försöket. Men det viktigaste i handhavandet är att nyckeln förs in med ett jämnt moment. Dvs sätta in den lite grann för att sen ta ett bättre grepp och föra in den sista biten är dömt att misslyckas.

Vi körde offline-varianten där låssmeden kom ut och programmerade om lås när det skulle läggas till/tas bort nycklar.

Jag kan tycka att 40mm-cylinder är lite i längsta laget. Ser lite knepigt ut: http://www2.iloq.com/wp-content/uploads/2012/08/iLOQ_web_7436.jpg
 
C corre skrev:
Trådlyft igen...

Min BRF är intresserade av iLOQ, spontant ser det bra ut.
Vi har haft många inbrott efter tappade nycklar sista tiden och kostnaden på nya cylindrar är smått orimlig nu eftersom det är ett större system det ska passa i.

Vad tycker ni om implementerat iLOQ nu senare?
Kör ni programering online/offline? Jag ser en vinst med onlineprogramering eftersom vi ka nta bort en tappad nyckel själva kväll/helgtid.

Problemen med mekaniska haveri är lite oroväckande, i första skedet är det 20talet cylindrar som ska bytas och på längre sikt 20 tappuppgångar med lås, källarutrymmen etc. Närmare 200 cylindrar tror jag.
Allt beror på vad för människor som bor i området, unga friska människor brukar det fungera med då de kan anpassa beteende.
De äldre med nedsatt motorik och reumatism mm lär få problem att passera och får stå utanför porten tills det kommer någon som kan hjälpa dom in.
När ni installerar iLOQ så stänger ni ute handikappade samt de som är väldigt korta eller sitter i rullstol och har svårt att föra in nyckeln rätt.
Jag förstår inte varför många vill ha iLOQ i lägenheterna då de mekaniska låscylindrarna är billigare och bättre alternativ där.
Allmänna utrymmen kan ha ett passersystem eller annan lämplig lösning istället, till portar kanske en porttelefon är lämpligt som har stöd för proxtaggar (beröringsfria passerkort) eller kod och tvättstugorna kan ha tvättstugebokning med tagg så slipper ni bråk i tvättstugan då endast den som bokat kommer in.
Meningen är att lägenheter och allmänna utrymmen är skilda så en tappad lägenhetsnyckel inte ger tillgång till allt allmänt.
iLOQ kör en aggressiv försäljning men jag anser inte att produkten är så bra som andra vill ge intryck av.
Min erfarenhet stämmer med det @Bergsmongo säger, jag som låssmed hade aldrig rekommenderat de BRF jag bott i att installera iLOQ.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.