Hej,

Har precis köpt ett hus med FTX-ventilation, som verkar lite eftersatt och kanske inte helt rätt installerat från början, man har bland annat bytt ut vissa till och frånluftsdon mot vanliga galler eftersom dom var så fula... :confused:

Hursomhelst så saknas det också frånluft i köket av någon anledning, det finns endast en köksfläkt som är kopplad till en egen kanal med utsug på taket.

Tänkte därför dra en tilluftskanal till köket, ventilationsaggregatet sitter i teknikrummet precis bredvid köket så det blir inte många meter kanal.
Det har tidigare varit en tvättstuga i teknikrummet, därför finns det även ett frånluftsdon där, men det borde ju inte behövas speciellt mycket frånluft i det rummet numera?



Tänkte att man borde ha frånluft 15 l/s i kök och de båda badrummen, då får man total frånluft på 45 l/s.

Sedan om man har tillluft 20 l/s i vardagsrum på nedervåning samt 5-6 l/s per sovrum på övre plan så att man hamnar någonstans på 40-44 l/s på tilluften, verkar det vettigt?

Eller ska man ha det på något annat sätt? Tacksam för hjälp :)

Se bild för placering av till och frånluftsdon:


Ventilation.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I köket, förråd och badrum skall det vara frånluft. Tilluften skall vara visst många liter/sek/kvm. 0,35 l/s per kvm golvarea
 
Redigerat:
Ser generellt okay ut. Rimliga flöden. Antar att du hade ett litet skrivfel när du skrev "tilluftskanal till köket" och det ska vara en frånluftskanal enligt ritningen. Ditt don i teknikboden kan du ju strypa till ett minimalt flöde lite beroende på vad du har där inne som alstrar värme

Donplacering i köket ska ju vara sådan så att du minskar risk för överluft mot andra ytor, ser rimligt vettigt ut vad du ritar in
 
  • Gilla
Sump
  • Laddar…
Hej, helt rätt, det vart ett skrivfel där, givetvis ska det vara frånluft.

Ok, så då är jag inte helt ute och cyklar med andra ord. Tack så mycket!
 
Redigerat:
  • Gilla
Sump
  • Laddar…
Viktigt att det är undertryck i huset. Dvs mer från än tilluft.
 
Om vissa till och frånluftsdon är utbytta mot galler så kan du nog utgå från att flödena är helt fel i de olika rummen. Om du vill få allt rätt så behövs nog nya don och sen en inställning av hela anläggningen.
 
Gabbe1 skrev:
Om vissa till och frånluftsdon är utbytta mot galler så kan du nog utgå från att flödena är helt fel i de olika rummen. Om du vill få allt rätt så behövs nog nya don och sen en inställning av hela anläggningen.
Jo, jag utgår jag ifrån att det i nuläget är fel! Därför jag har börjat om från börjat och ritat upp nuvarande installation och även planerat att komplettera med ett frånluftsdon i köket, eftersom det saknades.
 
KnockOnWood skrev:
Här diskuterade vi ungefär samma sak:

[länk]

Jag har en länk i min kommentar där till en sammanställning som jag tycker är enkel, redig och klar.
Kika på den!

PS
Hoppsan, lade in fel länk. Nu korrigerat
Och här är för säkerhets skull länken till dokumentet:
[länk]
Tack för den, var en bra och kortfattad sammanställning!
 
Kom på en sak till, det finns också en braskamin Contura 560 som saknar tilluftskanal.
Har försökt söka vad som gäller när man har braskamin och FTX, men verkar vara lite olika bud om man behöver tilluftskanal eller ej.

Vad jag kan se i manualen för kaminen är att den kräver 25 m3/h, dvs ca 6,9 l/s vilket inte känns som så extremt mycket men det kanske blir svårare att tända eld i den?
Men när man väl tänt den borde det väl fungera utan att ventilationen sätts ur spel?
 
Öppna en altandörr när du skall tända. Brukar finnas forcerings läge på Ftx aggregatet oxå. Har aldrig varit problem för mig.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Öppna en altandörr när du skall tända. Brukar finnas forcerings läge på Ftx aggregatet oxå. Har aldrig varit problem för mig.
Ok, ja det är väl kanske inte värre än så. Det låter bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.