Skall sätta upp plastak på altanen. Måtten stämmer inte så jag måste såga
Plasten längs med hela altanen. Sågsnittet blir då tvärs mot den lättaste sågriktningen.
Misstänker att det inte är så lätt. Finns det något knep eller specialsåg ?
 
Vinkelslip med tunn skiva. Dkär som en varm kniv i smör
 
Kanalplast??
 
Ja det kallas nog kanalplast. Det är det man brukar ha till Altantak.
Vinkelslip låter ju bra. Funkar det bra när man skall köra tvärs mot kanalerna ?
 
Varför vinkelslip ?tok.. fogsvans, cirkelsåg, sänksåg är dina vänner här!:)

Mvh fremax
 
Handcirkel och sticksåg brukar vi använda. Mindre bitar är inte så svåra att skära med brytbladskniv heller.
 
Jag försökte såga altanplasttak med en cirkelsåg men det funkade inte alls, blev bara en massa splitter. Bågfil funkade dock hyfsat men var svårt att få rakt. Jag tror att en sticksåg med metallblad och en planka för att få rakt snitt kan bli bra.
 
Var det kanalplast eller korrugerad plast. Kanalplast brukar hålla men det kan säkert skilja mellan olika tillverkare
 
Kanalplast ska vara tillverkad av polycarbonat/macrolon medan de "vanliga" plasttaket du hittar i byggbutiker består av acryl . Acrylen är svår att såga medan polycarbonaten är en dröm!

Fremax
 
Niq skrev:
Var det kanalplast eller korrugerad plast. Kanalplast brukar hålla men det kan säkert skilja mellan olika tillverkare
Det var byggmax billigaste plasttak av korrugerad PVC.
Plasttak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har kapat ganska mycket kanalplasttak och det som funkar bäst är cirkelsåg/sänksåg (helst med skena, går även utan) med fintandad klinga, även sticksåg med fintandad blad fungerar utmärkt.

Att kapa rakt och långt med en vinkelslip är nästan omöjligt, finns också en risk att det blir för varmt med vinkelslip och att det börjar att kleta isället.
 
  • Gilla
Dunbar
  • Laddar…
Fogsvans-Sticksåg och liknande tror jag blir svårt, särskilt när man inte skall såga i kanalens längdriktning.
Problemet lär bli att sågen fastnar lätt och då följer plasten med upp och ned.
Behöver såga 8 meter totalt så det måste gå lätt.
En lasersåg utan blad eller klinga hade vart guld, ;-)
Tack för tipset om att undvika Acryl, skall kolla upp det.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Såga rakt med sticksåg går alldeles utmärkt, är man lite osäker går det att använda en bräda eller något som är rakt och långt att hålla mot.
 
Ja fördelen med sticksåg är ju ett litet smidigt blad och att man lätta kan modulera hastigheten.
Bräda som mothåll är nog ett måste, och rätt sågblad.
 
Har bestämt mig för opalvitt polycarbonat i bra kvalitet. Väljer mellan Esslon och Byggmax.
De kostar ungefär samma och känns bra båda två.
Är Esslon ett märkestak av hög kvalitet ? De har hela 15 års garanti.
Eller är det ingen större skillnad ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.