Hej!

Nu kommer jag med ett konstigt inlägg. För att göra en lång historia kort. Jag har beställt 20 kubikmeter ved, eldningsbar till höst och vinter enligt säljaren. Säljaren förklarar för mig att det inte är några problem med veden han levererar då han har på lager (jag var nämligen rädd att jag beställde ved för sent i år när jag pratade med honom i början av juli). Jag tolkar det som att den ska vara förhållandevis torr då.

Idag kom första leveransen. Första lasset såg fint ut. Fina bitar även om vissa var alldeles för långa (detta kan jag leva med, bara att ta fram motorsågen och dela själv). Lass 2 levereras, det luktar lite gödsel/häst när han kommer med släpvagnet. Inte konstigt tänker jag, han kör trots allt från landet. Hur som helst, efter att ha lavat in en hel del ved inser jag att veden luktar hästpiss. Vid närmare inspektion ser jag att veden är rödfärgad på många ställen, det är helt enkelt hästurin. Nu luktar det i typ hela kvarteret.

När jag ikväll tog min fuktmätare och mätte fukthalten i veden inser jag att den ligger på 30-50% (i ändarna). Jag ser även på vissa bitar att den är grön under "barken". Utan att på något sätt vara vedexpert misstänker jag att veden är huggen för några veckor sen. Jag är mycket tveksam till att det går att elda med denna ved till vinter och än mindre till höst.

Jag har skrivit till säljaren och undrar hur vi löser detta. Jag har inte fått något svar, han skulle egentligen ha levererat två lass till idag men hörde helt enkelt inte av sig. Förvisso förvarnade han om att det kanske inte gick idag, maskinen strulade men han skulle höra av sig med besked. Lyckligtvis har han inte fått några pengar av mig men jag har ett stort problem. Jag står med 10 kubikmeter ved som är fuktig och luktar fruktansvärt illa, i tätbebyggt område och en säljare som inte svarar (nu ska jag inte måla fan på väggen med tanke på att det bara har gått en knapp dag).

Så nu till det viktiga:
1. Vad tror ni om veden, kommer den sluta lukta och finns det risk att den luktar när man eldar?

2. Hur ska jag lösa problemet?
Jag är mest intresserad av att få bort veden härifrån fort. Det är inte bra att jag hyser, för stunden, någon annans ved som i mina ögon inte är värd något.

3. Om säljaren inte hör av sig till mig, hur gör jag då med veden? Jag måste ha in torr ved tills vinter. Det börjar så att säga bli bråttom.

4. Är det ett orimligt krav att han får hämta veden och att jag beställer någon annanstans?

5, De 10m2 stjälpta veden är i själva verket 5m2 lavat. Är detta rimligt eller är det normalt att 1m2 stjälpt motsvarar 0.5 m2 lavat?

Vore tacksam för svar!
 
Har han sålt veden som torr men den är blöt så tycker jag han kan få ta tillbaka den eller så ska du ha reducerat pris och är det en företagare som sålt den till dig så har du nog goda chanser att lyckas.

Har du köpt från privatperson så är det betydligt svårare att hävda någon rätt.

Om man travar stjälpt ved så brukar det bli lite drygt hälften, man brukar säga att 1 kubik stjälpt är 0.6 kubik travat och 1 kubik travat är 0.6 kubik fast.

Så det går drygt två kubik stjälpt på varje fastkubikmeter.
 
Redigerat:
Mr_Smurf skrev:
Har han sålt veden som torr men den är blöt så tycker jag han kan få ta tillbaka den eller så ska du ha reducerat pris och är det en företagare som sålt den till dig så har du nog goda chanser att lyckas.

Har du köpt från privatperson så är det betydligt svårare att hävda någon rätt.

Om man travar stjälpt ved så brukar det bli lite drygt hälften, man brukar säga att 1 kubik stjälpt är 0.6 kubik travat och 1 kubik travat är 0.6 kubik fast.

Så det går drygt två kubik stjälpt på varje fastkubikmeter.

Vad tror du om lukten på veden? Försvinner den?
 
Tyvärr kan jag inte svara på om lukten försvinner, men det kanske någon hästägare kan svara på :)
 
kulle
Nu är jag inte säker men , Al ved som är fuktig kan lukta som du beskriver och är lite rödaktig
Du ska absolut ha annan ved om han har sålt den som torr
 
Redigerat:
Ved av alm kan (i sig) lukta koskit. Nyansskillnad för känsliga näsor... Om det försvunnit en bokstav på vägen och det i själva verket är almved du har så är den veden nåt av det energirikaste du kan hitta, förvisso svårt att klyva och tar längre tid att torka.

Ved av al kan lukta popcorn när den upphettas, annars luktar den inte mycket av sig själv.

Ved av al som är lätt rötangripen kan lukta brödkrydda, anis eller så.

En värld av dofter... Favoriten är nog askved.
 
Japp. Jag eldar mycket med alm och vet att det kan lukta dynga
 
Stenolofanders skrev:
Ved av al kan lukta popcorn när den upphettas,
Ohhhhhhh! Nu lever al träden farligt här ute i obygden!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.