Min spånsug har två anslutningar där man kan koppla in slang. Endast den ena används, och jag skulle vilja täcka för den andra (det borde väl bli bättre drag då?).

Jag såg på en liknande spånsug på en verkstad, där dom sattit på nån slags plastlock på den oanvända anslutningen.

Var kan man hitta något sådant?

Har funderat på att bara ta silvertejp eller nåt, men det vore bättre med ett riktigt lock.
 
Ja, man skall minimera läckage i spånsugsanläggningar. Även små läckage lär minska kapaciteten radikalt. (Hörsägen, ej verifierad uppgift)

När det gäller plastlock vet jag inte, men det kan väl inte vara så svårt att snickra ihop något av plywood och eventuellt en tätningslist?
 
Vad är det för diameter på hålet? Kanske skyddslocken som brukar sitta på spirorör när man köper dem passar?
 
Så kan man göra förstås.

Det är 100 mm anslutning på min spånsug.
 
Det skulle kunna fungera. Jag har sett den ena typen av täcklock (för en rörända), och den passar inte, men ser nu att det finns täcklock för muff också. Jag ska kolla.
 
Du kan säkert få tag i ett lock hos Logosol om du ringer till dem. Det sitter sådana på de spånsugar de säljer och de har bra service vad gäller tillbehör och reservdelar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.