Hej,

Jag har dränerat om mitt hus med isodrän och skrapat bort färg och spackel på källarväggarna. Väggarna känns torra och fina. Nu till min fråga. Vad ska jag putsa väggarna med?

Putsbruk B, Putsbruk C, eller gypsum som en kompis rekomenderade.


Det jag har läst till är att bruket inte ska vara hårdare än grunden.. Min källare är från 1923 och hur mycket cement det är i den blandningen vet jag inte. Men handblandningen som dem gjorde då var lite ojämn,vilket jag märkte när jag tog bort kallasfalten.

Jag är lite inne på att ta gypsum för att det går snabbt att handspackla och det blir fint. (Jag har ju inga fuktproblem) Men hur pass bra andas gypsum?

Eller ska jag ta putsbruk B och "stärka upp" och förbättra väggarna..

Finns det någon putsexpert som kan vara en hjälpande hand åt mig.
 
Även om man inte har uppenbara fuktproblem är det att be om bekymmer att använda gipsputs i en källare. Gips har mycket dålig fukttålighet. Vad är väggarna putsade med idag?
 
Jag skulle inte ta gipsputs mot yttervägg. Beror ju lite på hur spröda väggaran är men KC-bruk kan ju också vara ett bra alternativ...
 
Väggarna är rena. Det som var innan var färg direkt på betongväggen, samt lite spackel och färg på andra väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.