Hej! Har försökt att titta i tidigare trådar men inte hittat nån som stämmer precis riktigt överens.

Har köpt ett trähus från 30-talet med en utbyggnad från 1975 i form av ett garage på en betongplatta och ovanför detta garage ligger en våning boyta. Utbyggnaden är sammanbyggd med 30-talshuset.

I beskrivningen i köpekontraktet och mäklarprospektet står det:

Bjälklag: Trä
Stomme: Trä
Grundmur: Leca block/betong
Grundläggning: Betongplatta

Övriga byggnader
Garage i huset om ca 40 kvm

Säljaren har varit öppen med att det tränger in vatten i garaget och i deras besiktning har även besiktningsmannen redovisat kostnadsförslag för detta. Vi köpte bara en köpargenomgång av denna besiktning för vi trodde inte vi skulle tjäna något på att göra en egen besiktning plus att huset var extremt populärt, nästan 100 (!) intressenter uppskrivna och priset gick upp över 30% så vårt förhandlingsläge var dåligt (vi la inte ens högsta budet). I övrigt var huset i toppskick.
I garaget fanns även utreglade isolerade gipsväggar som enligt besiktningen självklart skulle rivas. Nu har jag gjort det och upptäckt att källarytterväggarna är byggda i lättbetong, mycket sannolikt blåbetong enligt andra här på forumet som snällt svarat mig i en annan tråd.
Garaget står ju under Övriga byggnader, kan man då hävda att det som står under grundmur inte gäller just garaget?

Frågan är om jag kan kräva kompensation på nåt sätt eftersom blåbetongen sannolikt sänker värdet på huset, eller är det helt kört?
 
Tror inte det, då blåbetong var vanligt 1975.
Köper man hus som är byggda, ombyggda osv. under en tid då ett visst material användes så får man kallt räkna med att det kan finnas i huset, lika väl som tex. asbest med mera.

Det är ju angivet "betong" i beskrivningen och under detta tror jag man kan räkna in både blåbetong och lättbetong…
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Skulle tro att du ej har något att hämta på att försöka kräva kompensation.

Säljaren har ej hävdat något felaktigt när de beskriver grundmuren som leca block/betong - och garaget är en typ av betong som var vanlig under byggnads tiden för den delen av huset.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Dessutom fanns det väl inget som hindrade dig att undersöka vilken typ av betong det är, så det lär väl falla under din undersökningsplikt?
 
Tycker inte heller det verkar vara något osant med beskrivningen.
Ingen katastrof med blåbetong, väggen behöver inte avge radon för det. Gör en gammamätning, alternativt långtidsmätning med puck, om du är orolig. Men skall du inte sova i garaget är det kanske inte mödan värt.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Det hade varit lite halvsvårt att se att det var just blåbetong, det upptäckte jag ju först när jag rev bort väggen men det hade kanske gått på något sätt. Men hur fungerar det där generellt: om säljaren uppger något ska man väl utgå ifrån att det stämmer? Anledningen till att vi inte kollade närmare på det var att det just stod att det inte handlade om lättbetong. I såna fall kan man väl ljuga hejvilt i en beskrivning och sen bara säga "du har undersökningsplikt som köpare".

Tack för alla svar, jag misstänkte att det inte fanns något att hämta, och att det kunde falla under "betong".
 
Redigerat:
Ja, jag tror att även mitt hus, med grundmur av betonghålsten gick under benämningen "betong" i prospektet. Så "betong" är nog ett paraplybegrepp när det gäller grundmurar.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
O
Blåbetong har samma hållbarhet som annan betong, skillnaden är väl att blåbetongen kan innehålla radon...
Man kan snabbt räkna ut att det borde vara blåbetong med tanke på åldern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.