Det har inkommit uppgifter efter att denna tråd skapades om att Trivselhus hade bestämt att isoleringen skulle bytas ut redan innan ludde g skrev detta inlägg. Det handlade alltså om bristande kommunikation med kunden.

Det finns dock värdefull information om vikten av att inte bygga med blöt isolering i tråden, varför den får ligga kvar.

/Moderator

---

Hej alla,
Jag bygger hus med Trivselhus, av någon anledning levererades isolering till hela huset 3 månader innan den skulle användas vilket iofs inte är något fel om man lägger in den i huset eller skyddar den väl.

I mitt fall har dom lagt isoleringen vid huset med några presenningar som blåste av andra dagen, den anlände 10 juni och blev flyttad till mitt garage 8 augusti i samband med puts av fasad.

Den har regnar rätt mycket här under perioder och det har regnat rakt ner i isoleringen.

Byggaren säger "vi känner på den och använder bara det som är torrt".


Tycker ni att den här isoleringen hör hemma i ett nytt hus?

Trivselhus ger inga raka svar då dom skyller på byggaren som såklart inte vill köpa ny isolering.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Förstår att du är orolig, men isoleringen har ju inte monterats så det är ju inget problem ännu. Isolering får självklart inte vara våt den kommer att bli instängd och fukten som ev. finns iden kommer att spridas i omgivande material. Om du har möjlighet, kolla när den monteras så det inte monteras våt sådan
 
Dessutom tappar blöt isolering förmågan att just isolera bra.
 
Trivelhus. Det betyder alltså att detta är den 45 mm isoleringen som monteras i efterhand? Du borde kunna gå och känna på den så den är torr när den sitter uppe, innan de monterar OSB.
 
Det är till hela takbjälklaget och innerväggar ca 100 balar med 7m2 i varje
 
Hade okulär besiktigat varje bal, dom som visar en tendens att ha blivit fuktig ska kasseras! Anser att det är så långt man kan sträcka sig.
 
På jobbet brukar vi sprätta buntatna som har blivit blöta och sprida ut skivirna lite så att dom kommer åt att torka.
Nu händer inte det då ofta, men händer ibland att någon bal är blöt vid leverans från brägårn.
 
Jag skulle kräva ett protokoll som visar fukthalten för varje fack där denna isolering monterats och inte godkänna att något fack översteg godkänd fukthalt!
Din KA borde slå bakut och förkasta all isolering som inte bevisligen är torr vid montagetillfället.
 
Hej

Jag hade vägrat att dom satte den i huset! Man hade ju aldrig köpt en blöt isolering hos en handlare. Isolering ska förvaras torrt under tak eller riktig presenning punkt.

//Calle
 
Om detta hade varit hos mig så hade jag varit mycket bestämd med att byggaren får framskaffa
ny och torr isolering. Om nu den isolering som du har fått är okej trots att den är blöt, så kan han ju lägga
den på lager och använda till nästa jobb.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Kontrollansvarig bör stoppa det där. Gör han inte det bör du försöka få kommunen att stoppa både ka och bygget (gissar iofs på att kommunen försöker lägga det över på dig).
Drar ju ut på tiden för dig, men kvalitén kanske blir bättre.
 
Blöt isolering riskerar att leda till mögel. Jag hade varit mycket skeptisk till att använda isoleringen - om inte annat än för nattsömnen.
 
Märkligt att leverera fuktkänsligt material 1/4 år för tidigt, utan någonstans att lagra det!

Som Haavard skriver är nog den rätta vägen att ta det med kontrollansvariga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.