Eternitplattor är jäkligt bra, isolerar ordentligt och är nästan underhållsfritt. Men så fult!
Och självklart har vi eternitplattor på vårt hus :p men vi vill sätta på träpanel. Vi tänkte sätta panelen utanpå eterniten, av både hälso- och miljöskäl. Först reglar, sen panelen, har vi tänkt. Men bör vi ta bort plattorna? Behöver man tilläggsisolera? Blir det för tätt då? Ska vi ha vindpapp/byggplast emellan?

Är det nån här inne som gjort det fasadbytet? Hur gjorde ni? :surprised:

Effektivt, men fult:
IMG_5340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
puff*
 
Smaken är som baken, jag tycker att eternitplattor i bra skick är snyggt. Personligen hade jag inte ersatt dem.

Ang ta ner eller inte så ska de nog tas ner. Dammet som blir från att du borrar/har sönder dem kommer innehålla asbest. Men det kommer nog ocksp finnas många olika uppfattningar om.
 
Tycker också att det är snyggt med eternitplattor. Ett tips kan vara att sätta fönsterfoder och knutbrädor för att bryta av lite.
 
Nej, vi tycker inte att det passar på vårt hus, det ser bara skabbigt ut. Bara grått o trist.
Men att ta ner dom är ju risken lika stor för damm som att borra i dom o det är ju utomhus så det ventileras ju plus att man har mask o sånt.
 
bettan240 skrev:
Nej, vi tycker inte att det passar på vårt hus, det ser bara skabbigt ut. Bara grått o trist.
Måla kanske?
 
Det kostar ju x tusen kronor det oxå med färg, så vi sa att vi sparar dom pengarna till fasadbytet istället. Under taknocken har de lagt nån jäkla papp eller dylikt, fult som stryk, den ska väck o vi ska ta fram trät under. Vi tänkte ta en sida per år för att ekonomin ska räcka till.
Läste just om några som hade rivit eterniten, tilläggsisolerat med 45mm, vindpapp o ny panel. De tyckte att tilläggsisolering var pengar i sjön, huset var redan så tätt, så om de hade fått göra om det hade de satt panelen ovanpå eterniten.
 
Troligen är det eternit även vid takfoten och takutsprång.
 
bettan240 skrev:
...
Är det nån här inne som gjort det fasadbytet? Hur gjorde ni? :surprised:
...
Ja, jag har gjort samma resa, men det var länge sedan nu, närmare bestämt år 1983.

Vi tog ner sidiplattorna. Det gick lätt att der ut spiken, inte många plattor spräcktes.
Sedan isolerade vi med 80 mm cellplast och luftspalt + träpanel utanpå det.
Husets energiförbrukning närapå halverades :)

Varför vi tog ner eterniten?
Jo, för att kunna se till att det inte läckte in "tjyvluft" bakom tilläggsisoleringen.
Då hade ju isoleringens effekt försvunnit.
Sidiplattorna hade varit monterade utanpå en träpanel, som verkade vara i gott skick.
Endast de gamla lockläkten var borttagna.
Så vi var mycket noga med att täta/dreva mellan de gamla panelbrädorna, så det inte kunde läcka in luft den vägen.
Huset står mycket utsatt för blåst i Göteborgs skärgård, så att få det vindtätt bidrog nog mycket till att panelbytet blev så lyckat.

Och så insåg vi, som många påpekat, att det inte funkade att spika och skruva genom eterniten.

Men du skriver
Eternitplattor är jäkligt bra, isolerar ordentligt...
Vad menar du med isolerar?
Någon värmeisolering är det ju inte fråga om i alla fall.

Annars tycker jag eterniten har sin charm. I gamla byar ger den en enhetlighet åt bebyggelsen.
Både här i Sverige och i t.ex. USA, där den också är mycket vanlig.
 
pezlin skrev:
Troligen är det eternit även vid takfoten och takutsprång.
Nej, det ser ut att va trä bakom.
 
KnockOnWood skrev:
Ja, jag har gjort samma resa, men det var länge sedan nu, närmare bestämt år 1983.

Vi tog ner sidiplattorna. Det gick lätt att der ut spiken, inte många plattor spräcktes.
Sedan isolerade vi med 80 mm cellplast och luftspalt + träpanel utanpå det.
Husets energiförbrukning närapå halverades :)

Varför vi tog ner eterniten?
Jo, för att kunna se till att det inte läckte in "tjyvluft" bakom tilläggsisoleringen.
Då hade ju isoleringens effekt försvunnit.
Sidiplattorna hade varit monterade utanpå en träpanel, som verkade vara i gott skick.
Endast de gamla lockläkten var borttagna.
Så vi var mycket noga med att täta/dreva mellan de gamla panelbrädorna, så det inte kunde läcka in luft den vägen.
Huset står mycket utsatt för blåst i Göteborgs skärgård, så att få det vindtätt bidrog nog mycket till att panelbytet blev så lyckat.

Och så insåg vi, som många påpekat, att det inte funkade att spika och skruva genom eterniten.

Men du skriver

Vad menar du med isolerar?
Någon värmeisolering är det ju inte fråga om i alla fall.

Annars tycker jag eterniten har sin charm. I gamla byar ger den en enhetlighet åt bebyggelsen.
Både här i Sverige och i t.ex. USA, där den också är mycket vanlig.
Eterniten användes ju som en "fattigmansisolering", då den står emot både vind o väta. Tyvärr så funkar inte eternitplattorna utseendemässigt här där vi bor, för det ser bara sunkigt ut o helt malplacerat, alla de andra husen är klassiska röda hus.
Har suttit o googlat runt en hel del på ämnet nu o blir mer o mer nyfiken på om det är panel kvar bakom o hur den mår. Originaldelen är från början av 1900-talet, det byggdes ut på slutet av 50-talet kan jag gissa eller ev i samband med att källaren grävdes på 60-talet.
 
På mitt hus, som jag skrev om, verkade det inte vara något fel på träpanelen under plattorna.
Lockläkten, troligen kubbläkt som var vanlig i skärgården, hade tagits bort, men på panelen som var kvar syntes inga skador.
Och den hade en underbar, milt grön, färg.
Varför de smällde upp sidiplattor står skrivet i stjärnorna.
Men det fanns väl duktiga säljare då också :wow:
 
Har kikat lite på ett ställe där en platta gått sönder. Det sitter vindpapp o innanför den sitter den träpanel. Men den är ack så torr, gammal hederlig falurödfärg har det målats med. Så jag tror vi gör som KnockOnWood gjorde: river ner plattorna, lägger isolering o så panelen. Nåt som jag tycker är lite märkligt är att knutarna är plåt? Det ser ut som att den sitter innanför eterniten, antar att den var till för att skydda mot fukt, fult som attan :p
Bör man ha vindpapp eller byggplast emellan isolering o panelen? Eller skyddar panelen tillräcklig mot fukt?
vilket är att föredra, cellplast eller vanlig isolering? Är det stor prisskillnad?
Hur mycket gick hela fasadbytet på? Får man se lite bilder kanske? Stående eller liggande panel?
Ursäkta frågeregnet, men frågar man inte, får man inget veta :p
 
bettan240 skrev:
Har kikat lite på ett ställe där en platta gått sönder. Det sitter vindpapp o innanför den sitter den träpanel. Men den är ack så torr, gammal hederlig falurödfärg har det målats med. Så jag tror vi gör som KnockOnWood gjorde: river ner plattorna, lägger isolering o så panelen. Nåt som jag tycker är lite märkligt är att knutarna är plåt? Det ser ut som att den sitter innanför eterniten, antar att den var till för att skydda mot fukt, fult som attan :p
Bör man ha vindpapp eller byggplast emellan isolering o panelen? Eller skyddar panelen tillräcklig mot fukt?
vilket är att föredra, cellplast eller vanlig isolering? Är det stor prisskillnad?
Hur mycket gick hela fasadbytet på? Får man se lite bilder kanske? Stående eller liggande panel?
Ursäkta frågeregnet, men frågar man inte, får man inget veta :p
Om det är mig du ställer en del av dina frågor till så får du ursäkta bristen på detaljer.
Det är 31 år sedan jag gjorde jobbet, så alla siffror är borta.
Att beräkna kostnaderna borde dock inte vara så svårt om du gör jobbet själv.
Det är ju enkla standardmaterial som ingår.

Jag isolerade som sagt med 80 mm spontad cellplast från Sundolitt, vilket ger en isolering utan köldbryggor.
Utanpå det 22x95 brädor som spikades in i husstommen och höll skivorna på plats och samtidigt funkade som spikläkt för den stående panelen.

Plåtbeslag till Sidiplattorna var nog vanligt.
Det var helt enkelt ett komplett system med plattor, monteringsbeslag och spik som var utvecklat för att passa ihop.
 
Hur bra isolerat är huset nu?
I dalarna är det ganska vanligt att man lägger på mineralull. 70mm eller 45+45mm, då kan du lägga ikors, och minska köldbryggor.
Men som KOW sagt, var noga med att det blir tätt, så inte vinden kommer in under isoleringen.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.