Har mulltoa för tillfälligt . Funderar på att att skaffa tank fram över. Nån som har nån erfarenhet av pris mm. Måste lägga våtrumsmatta oxå
 
Jag har Aquatron med "vanlig" WC stol. Där jag har sommastugan får man inte installera avloppstankar (ja, det är kommunalt monopol på tömning också här), så Aquatron duger utmärkt.

Har bara grävd brunn, så det kan vara kärvt med vattentillgång i slutet av sommaren om vi är många där och sommaren varit lång och varm (som 1999 eller 2001) och gästerna skiter i att spara på vattnet. Så utedasset finns kvar, i fall att...

Tömning vartannat år, jag har två lådor så jag bara byter låda. Tar 15 minuter. Har kompostmaskar. Enda underhållet annars är sprutning med fluglarvdödande medel då och då.

Med fungerande ventilation nästan ingen lukt alls.

(Där jag har sommarstugan kommer hämtning av toalettavfall (typ utedass) att helt upphöra from 2005, så Aquatron med kompostmaskar är en bra lösning där också).

http://www.aquatron.se/start.html
 
Precis köpt en "separett villa 9000" 5000:- på COOP annars ca 6000:- utan kampanjpris. Tror att det kommer att fungera bra.

T
 
Jag ska bygga stuga på en liten ö i sommar, där finns brunn och åtminstone begränsad tillgång till vatten, men ingen möjlighet att gräva ner någon tank... där lutar jag starkt åt mulltoa, eller finns det bättre lösningar? ???
 
Vi har en elektrisk mulltoa. Separerande där det "flytande" hamnar i ett hål och dunstar bort. Det "fasta" hamnar i behållare som får bytas 1-2ggr/sommar beroende på antal besök. Toan är anslutet till skorsten på taket där lukten från avdunstad vätska försvinner/ventileras bort. Så gott som luktfritt.
Lite otäckt är det dock då far springer genom huset mot ytterdörren med behållaren i famnen.....
Till hösten blir det dock komunalt VA!
 
Jag har också Mulltoa. Aquatron verkar mycket interessant. Måste man ha tillstånd från kommunen för att installera Aquatron? Jag har i dag et godkänt BDT-avlopp med tvåkammarbrunn for bad-disk-tvätt.
 
driller skrev:
Måste man ha tillstånd från kommunen för att installera Aquatron?
Ja, det är säkrast.
 
Vi har haft mulltoa men har ny frystoa. Om det finns tillgång till el kan jag varmt rekommendera frystoa, mycket enkelt och bra. Resultatet blir en isklump som läggs i toakomposten.

Hilsen
 
Hade själv Separett mulltoa tidigare men man blir bekvämare med åren ( och de går fort :( ) så nu satsar jag på att koppla in mig på det kommunala. Kostar en del men det är en investering som betalar sig.
 
vi har "riktig" toalett med trekammarbrunn, helt enkelt mycket bekvämare :) kommer en bil och tömmer tanken vi behöver inte göra nått
 
Snålspol-WC till tank. Huset ligger för nära sjön för att det ska funka med 3-kammarbrunn. Tanken töms vartannat el. vart 3:dje år.
 
Vi kör numera Separett Villa efter att ha haft Husqvarna Mulltoa (med elektrisk omrörare, ej separerande) under många år. Fick bara tillstånd till 2 kammar-brunn p.g.a. närheten till vatten. Aquatron föll ur p.g.a kostnaden.
Mulltoa är enligt min mening för miljönissarna som vill sköta toaletten som ett spädbarn med ständiga problem med fuktighetsnivåer (iallafall för de som inte vistas där konstant under sommaren). Även luktmässigt är separetten överlägsen i alla lägen.
Ett hushåll med 4-6 person klarar sig lätt med två römningar per säsong.

 
Hej!

Vi har en Separett Villa som har funkat bra. Ingen lukt men fläkten låter en del. Man bör tänka på det om man monterar toan mot en vägg som vetter t ex mot ett sovrum. Nu har det inte varit något större problem eftersom det funkar bra att stänga av fläkten kortare perioder. Något man dock bör tänka på är att tillse att man med jämna mellanrum kan rensa slangen eftersom salterna i kisset proppar igen slangen efter ett par års användande. Detta får katastrofala följder eftersom kisset då rinner ner i botten av toan och ut på golvet, :surprised: :surprised:, panik!

Flugor som lägger ägg i tunnan är också det lite äckligt men har man inget avlopp är detta en OK variant.

/Sven
 
Vi kommer att välja en mulltoalett från Mullis www.mullis.nu med urinseparering. Svärföräldrarna och många andra fastigheter på ön har kört med likadana system de senaste 15-20 åren och de har fungerat perfekt. Tanken/multrummet har tillräckligt stor volym för att du inte behöver tömma mer än 1 gång/år. Det som kommer ut är också i stort sett färdig jord eftersom vätskan går till en separat dunk/tunna. För säkerhetsskull brukar vi dock låta fekaliejorden efterkompostera ett år innan den sprids ut tillsammans med övrig kompost i rabatter och grönsaksland. Urinen använder vi som gödsling genom att späda ut den med 10 delar vatten.
 
kallvp skrev:
Vi har haft mulltoa men har ny frystoa. Om det finns tillgång till el kan jag varmt rekommendera frystoa, mycket enkelt och bra. Resultatet blir en isklump som läggs i toakomposten.

Hilsen

Funderar också på frystoa, verkar vara en bra lösning.
Ett par frågor dock..

Jag har en kompost för mulltoa, men jag kan väl "behandla" den frysta "skiten" där också på samma sätt?

Hur är det med lukten? Kan man ha den inne i huset eller ska man ha den i en bod el dyl?

Drar dom mycket el?

Vart köper man dom? Jag har skapat en tråd om detta.

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.