Y
1) Strypventiler med inbyggd flödesmätare lät spännande, hur funkar dessa? Vad kostar dom?

2) Vad är det för 1-wire givare som du pillar ner i dykrören?

:)
 
Yrrol skrev:
1) Strypventiler med inbyggd flödesmätare lät spännande, hur funkar dessa? Vad kostar dom?
310:- styck kostar dom, det är en visare som pekar på hur många liter som passerar.

Yrrol skrev:
2) Vad är det för 1-wire givare som du pillar ner i dykrören?
Vanliga tempgivare, har några från Kina i stålrör som jag tänkte använda
 
Tur att jag har min Supertronic 2000, det bästa är att namnet låter som ett supervapen från en 80-tals film och den ser ju nästan ut som det också :)

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart har jag fått i ordning all rördragning runt pannan, så då återstår "bara" att koppla in den mot tankarna också.

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
Gängat är alltid gängat! 👍
 
Kul att följa bygget!
Jag kan rekommendera dragbegränsare
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som håller skorstensdraget på lämplig nivå. En dag i våras när jag eldade kom det rök(!) ur skorstenen och jag undrade vad som var galet. Det visade sig att jag råkat spärra dragbegränsaren, draget blev för kraftigt och pannan, som annars brinner fantastiskt fint, blev svårreglerad med följande sot och sämre verkningsgrad.

Fråga: är det ett galvaniserat korsrör jag ser där på panntoppen? Galvade rördelar i värmesystem är vad jag förstått ett känsligt ämne...
 
Stenolofanders skrev:
Kul att följa bygget!
Jag kan rekommendera dragbegränsare
Jopp, en dragbegränsare blir det också.

Planen är att sätta den i sotluckan vid golvet på sidan av muren.

Stenolofanders skrev:
Fråga: är det ett galvaniserat korsrör jag ser där på panntoppen? Galvade rördelar i värmesystem är vad jag förstått ett känsligt ämne...
Jo, det är ett galvat rör eftersom jag inte hittade något annat korsrör. Men det brukar ju vara galvade rör upp till expansionskärlet så jag tror inte värmesystemet dör av det.

För att det ska bli galvaniska strömmar behövs ju också finnas en elektrolyt och jag har inte tänkt fylla systemet med saltvatten :)

Sedan har jag svartstål mot galven på alla sidor och vad jag förstått så är det galv mot koppar som inte riktigt kommer överens.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Inte ofta men ser nån dra med riktiga stål rör (y)
 
smurfen72 skrev:
Inte ofta men ser nån dra med riktiga stål rör (y)
Klart det ska vara stålrör, annars är det ju inte på riktigt (y)
 
  • Gilla
P.R
  • Laddar…
Har varit på resande fot en vecka men nu är jag tillbaka igen så det har inte hänt så mycket senaste tiden.

Men jag har fått elen inkopplad så nu står det standby på displayen när jag startar pannan i alla fall :)

Tappvattenautomaten är också inkopplad nu och golvet har fått lite ny färg.

Så imorgon blir det fortsatt rördragning å så tänkte jag ta något foto till å slänga in här på forumet.

Om allt går enligt planerna kan jag provelda innan veckan är slut (y)
 
Så då var allt inkopplat och jag håller på provelda för fullt :)

Det är ovant att tända en fläktpanna, man måste som tänka till lite :x

IMG_1109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Fungerar bara bra, lite ovant att det inte ryker ur skorstenen när man eldar..
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Allt håller tätt förutom en unionkoppling som jag satte in bara för att jag var lat och inte orkade ta isär ett rör..
Men jag får väl ta isär röret så jag får bort unionkopplingen som läcker då...

Det är unionkopplingen uppe på pannan på röret som går ner till laddpaketet om inte håller tätt hur grymt jag än försöker dra åt den.

Så, nu återstår bara att investera i rörisolering och sedan sätta igång med att dra alla 1-wire givare :)
 
Nu är det tätt överallt :cool:

Rökgastempen ligger på ca 215 grader när jag eldar för fullt, kör med lite mer sekundärluft och lite mindre primärluft än "grundinställningen". Grundinställningen är 4 primär och 2 sekundär, men jag kör 2.5 primär och 3.5 sekundär eftersom jag fick en mycket finare blå låga då. (y)

Väldigt ovant att det inte ryker ur skorstenen när man eldar, jag tror hela tiden att det brunnit ut :x

Det verkar heller inte vara något fel på verkningsgraden, jag eldade ledigt upp 1000 liter med över 55 grader på ett inlägg så det verkar ju lovande.. Jag ska göra lite mer exakta mätningar när jag får alla mina 1-wire givare på plats men jag kommer halvera min vedförbrukning :)

Det var svårt att fånga på bild men lågan är i alla fall blå å snygg.
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Men helt klart måste jag hitta mig större tankar, 1000 liter är för lite :(

Från 30 grader i systemet så eldade jag till fläktstopp på ett inlägg och 95 grader i tankarna.

Men det blir nog bättre i vinter då elementen snor värme också.
 
Jag hade en Calmar v33 i förra kåken mot 1500 liter och det var lite för lite, har du plats så 2000 liter, pannan orkar 3000 också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.