Hejsan!
Fullt igång med köksrenoveringen.
Nu skall de slutliga måtten på stenskivan lämnas in.
När jag öppnar och kollar på hällen visar det sig att den skall sättas fast med 6 st fästen som skall monteras på den skiva som man ska ha.
Det lär väl kosta massor att få hål gjorda i stenskivan förmodar jag.
Är alla hällar såhär? Är det här att vanligt sätt att sätta fast hällen i skivan på?
Jag trodde i min enfald att man bara la dit hällen och så skulle det finnas några "flärpar" som hakar fast under skivan!!??
Någon som kan komma med ngt bra tips. Mvh Thanos
 
De hällar jag sett på utställningar ligger löst i stenskivan, så man kan lyfta och smörja in packningen på undersidan. Behöver de fästas mer?
 
Men måste inte hällen sitta fast på något sätt?
Mvh Thanos
 
När jag monterade min häll häromdan var det med 6 st clips som skruvades fast i laminatskivan och sedan låste fast hällen när man sänkt ner den. Hur det fungerar i stenplatta vet jag inte men jag antar att clipsen hjälper till att fixera hällen i rätt läge så den inte glider runt i hålet. Om man inte sågar så tight så den inte kan röra sig vill säga?
 
+ glassilikon i kanterna!
 
C
Med de hällar jag har limmas alt. skruvas (om man vågar borra i stenskivan!) skenor fast i fram- och bakkant som håller hällen. Så att limma fast fästena kanske kan funka?
Annar borde enbart silikon göra att det sitter som berget.
 
Nu har vi lagt i hällen i en provisorisk skiva tills stenskivan kommer.
Det finns en slags gummilist runt hela som gör att den ligger mkt stadigt utan någon fastsättning.
När den skall sättas dit permanent tänkte vi försöka sätta fast clipsen med plu400 och hoppas på att det räcker.
Tack för svar, mvh Thanos
 
Hej

Jag monterade precis min induktionshäll i granitskivan, den ligger iofs kvar av sin egen tyngd men det blir då en lite springa mellan häll och skiva. Det verkar samlas en hel del smuts där.....

tänkte lägga en svart siliconfog eftersom graniten är svart, men skulle man kanske använda glassilicon istället?

 
Hejsan!
Hällen rörde inte på sig en mm i den provisoriska skivan där den bara var nerlagd.
Nu har stenskivan kommit och vi har monterat hällen utan clipsen och det verkar fungera bra.
Mvh Thanos
 
matrix skrev:
Hej

Jag monterade precis min induktionshäll i granitskivan, den ligger iofs kvar av sin egen tyngd men det blir då en lite springa mellan häll och skiva. Det verkar samlas en hel del smuts där.....  

tänkte lägga en svart siliconfog eftersom graniten är svart, men skulle man kanske använda glassilicon istället?
Aldrig silikon mot granitskivor enligt vår stenhuggare. Oljan i silikonet vandrar in i skivan med tiden. Han rekommenderade latex i stället.

Vår häll ligger löst f.ö.
 
Måste passa på och låna tråden lite. Aldrig silikon mot stenskivor, vad använder man då för att täta mellan kaklet och stenskivan?
 
Ja, det skulle jag också vilja veta?! Speciellt som min stenfirma rekommenderade just glassilikon till åtminstonde hällen.... :-? :p
 
I monteringsanvisningen för våran häll, en Siemens induktion, stog det att den bara skulle läggas ner i hålet. Det har den gort i två år nu med gott resultat.
 
ByggaNytt skrev:
Ja, det skulle jag också vilja veta?! Speciellt som min stenfirma rekommenderade just glassilikon till åtminstonde hällen.... :-? :p
Enligt uppgift vandrar oljor från silikonen ut i graniten med tiden. Gör dels att fogen förändrar utseende samt att graniten kan missfärgas.

De använde Polymer Sealer 303 från Lenson när vår granitskiva monterades.

http://www.lenson.se/ (Lim & Tät -> Fog)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.