Står i valet och kvalet och vet inte vad vi ska göra. Välja det billigare eklamellgolvet från Byggmax eller det dyrare från Tarkett eller Kährs? Det är exakt samma tjocklek på golven och de ser likadana ut. Någon med erfarenhet??
 
Jag la ByggMaxgolv i vår förra lägenhet och kan väl säga att det skulle jag inte lägga i vårat hus. Problemet var att en del av bitarna inte var helt raka så det blev lätt springor i golvet. Sen tyckte jag inte att mönsterpassningen blev riktigt bra med ByggMaxgolvet.
 
Var det 14mm-golvet i tvåmeterslängder..?
 
Jag pratar om deras 15 mm eklamellgolv. Jaså var de snea? Måste ringa svågern som la det nyligen...Nä, det jag undrade först och främst var om det var någon skillnad kvalitetsmässigt. Märkte du av det?
 
...själv skulle jag välja ett Kährs till och med före ett Tarkett... Jag har lagt mycket 14mm av båda och min personliga erfarenhet är att Käkrs:en blir bättre (och är lättare att lägga). Vi pratar här om traditionella limfogsgolv (inte "woodlock").

JoGi
 
Tack för svaret! Vi är faktiskt inne på Kährs just nu eftersom vi har det på övervåningen.
 
I 9 fall av 10 så är priset en avspegling av kvalitén.
Då konkurrensen inom de flesta brancher är stenhård, så är det svårt att ta ut ett "överpris" om du inte kan erbjuda något extra.

ByggMax har för det mesta låga priser, men vad är resultatet? Köper du tex virke där, då kommer du finna att du står och sorterar bort ca 60% av alla brädor där pga skador osv.

Byggmax lamellgolv är bra i utrymmen där du indte har något slitage, eller där det inte gör något att mindre bitar från laminatet släpper, eller att passfomrmen inte är ok.
 
Bob_the_builder
Jag håller inte med. Vi har Byggmax eklaminat i lägenhetköket. De mindre skönhetsfel som finns på det golvet kan knappast skyllas på golvet utan på golvläggaren. ;)
 
Jag har lagt in byggmax oljade eklaminat och är mycket nöjd med detta.
Fördelarna var faktiskt fler än enbart priset.
Jag funderade först på tarkett, men dessa ser nästan lackade ut, inget roligt alls, kährs är för dyra för så de gick bort.
Byggmax variant har snålat på oljan (kanske därav det billiga priset) vilket passar mig ypperligt.

Vi la parketten, den har mycket liv, vilket vi tycker är fint men det anses vara av lägra kvalite.
Sedan hyrde jag an golvpoleringsmaskin och oljade golvet själva med en olja av god kvalité. Nu har vi ett slätt oljat golv som tål rödvins spill (egen erfarenhet) samt är väldigt mjukt att gå på och toppenfint och väldigt mycket djup i.

Obs denna metod tar längre tid, vi var två man som oljade och polerade i 20 timmar.
 
byggherreNR1 skrev:
Obs denna metod tar längre tid, vi var två man som oljade och polerade i 20 timmar.
Kan inte låta bli att fundera...
(Ert timpris * 2 * 20 + hyra + olja) / ytan
Det blir många kronor det.

Jag ser det som en fördel ifall golvet är färdigt när man lagt det  ;)
 
BoByggarn: Räknar du din egen tid när du bygger :surprised:
Hmm då är mitt redan mycket dyra hus otroligt värdefullt. ;)

I vårt hus har vi inte mycket detaljer dvs mycket stramt på gränsen till tomt så golvet är ur viktigt och efter dessa timmar är de faktiskt bra mycket finare (enligt min mening) ;D*urnöjd*

Golv och tak gör så grymt mycket för utseendet så där kan man gott lägga lite extra timmar.

Dessutom bör man veta att ett oljat golv innebär mer arbete, en gång per år skall man underhålls olja samt var 4 skall man olja samt polera.
 
byggherreNR1 skrev:
BoByggarn: Räknar du din egen tid när du bygger :surprised:
Jovisst, egen tid är en viktig parameter i sammanhanget.

Den "egna tiden" är begränsad, byggtiden är begränsad, och det gäller att planera in "rätt" hantverare i "rätt" tidslucka. Och sedan vill man ju själv vara med och leka...

Alltså räknar jag efter; Vem kan göra detta billigast/bäst.
Hantverkare / jag själv? Vem köper in materialet. osv.

Det är inte alltid säkert att eget arbete är billigast (jo, i reda kronor kanske).

Däremot kan det ju vara värt en reflektion över prisvärdheten på "det billiga alternativet" när det kräver mycket efterbehandling för att du ska bli nöjd.

Därmed inte sagt att jag tycker du har gjort fel, inte alls!
 
Bobyggaren: Lite sent svar men dock ett svar ;)
Visst kan man reflektera över prisvärdheten med tanke på tiden vi la ner.
Dock så fanns det inte något alternativ som vi tyckte då de flesta som tillverkar oljad parkett använder någonslags olja som bildar en yta. Kan tänka mig att det är någonslag kinesisk träolja de använder, dvs det blir lätt fernissat.
Och då vi vill ha en mattyta som verkligen uppfattas som oljad så var det bättre att göra det själva.

Då vårt kök, trapp, matbord, stolar samt div detaljer är i oljad ek så vill vi att golvet skall matcha. Sedan kan tom jag tycka att jag går till överdrift då jag tog bort lacken från en ny ekpall, men det är en annan sak :-/

Smaken är som baken med andra ord och dessutom prioriterar man olika.

Jag vill dock påstå att jag har fått ett golv som är väl så tåligt och lätt städat som ett dyrare golv.
 
byggherreNR1 skrev:
Då vårt kök, trapp, matbord, stolar samt div detaljer är i oljad ek så vill vi att golvet skall matcha. Sedan kan tom jag tycka att jag går till överdrift då jag tog bort lacken från en ny ekpall, men det är en annan sak :-/
Ah, det förklarar saken!

Är det någonting jag uppskattar så är det när saker och ting matchar varandra. Där kan även jag gå många mil extra för att det ska se bra ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.