Vi ska bygga hus och separat garage. Hade inte funderat så mycket tills en kompis rådde mig att bygga garaget med uppvärmning. Är det en bra idé ? Vilken uppvärmning är i så fall mest lämplig, att dra ut värme från golvvärmen i huset eller en separat pump ? Eller en liten kollektor på taket ? Jag har ingen aning hur jag ska tänka och tycka, alla erfarenheter är jättevälkomna...
 
Hur ska du värma huset?

//AA
 
Bergvärme. Räcker det eller behöver du veta mer ?
 
Vad ska du använda garaget till?
Hur stort?
 
Den blir 4x9m total, varav 4x3m som förråd. Pulpettak 6° med sedum. Som jag ser det nu behöver det inte blir varmare än circa 10 °C. Ska isoleringen i plattan vara 30cm eller 40cm ?
 
Redigerat:
Jag skulle nog isolerat väggarna lite extra och sen bara satt i 2st elradiatorer....
 
Va i samma dilemma för ett halvår sedan. Funderade på kulvert och sedan golvvärme. Enligt dom som gjorde energiberäkningarna på huset sa att jag förmodligen inte kommer räkna hem något på den metoden då det blir väldigt dyrt. Så de rekommenderade en luftvärmepump som blir billigare.

Kan tillägga att jag har bergvärme.
 
Om det blir 36 kv/m som du ska värma till 10grader så ta 20eller 30 cm i plattan.
El-element eller luftvärmepump.
Håller med "Enk Projektet" ovan ang. väggar. Gäller tak oxå.

//AA
 
Billig luft/luft skulle jag satsa på blir nog kostnadseffektivast. Sen som tidigare talare sa, sätt mer i väggar o tak.
 
OK, tack för era åsikter !
 
Är det någon som har erfarenhet av produkterna från sol-vent.se eller Grön Sol ? De verkar vara ett intressant alternativ...
 
Hur långt är avståndet mellan hus och garage?
Jag hade nog tagit reda på hur mycket det kostat med kulvert och golvvärme till garaget. :)
 
FredrikR skrev:
Hur långt är avståndet mellan hus och garage?
Jag hade nog tagit reda på hur mycket det kostat med kulvert och golvvärme till garaget. :)
Kostnaden för den processen spar man aldrig in fick jag som svar av energiräknaren när jag byggde mitt hus.
Det anses mer som en lyxvara :)
 
När vi byggde nytt la vi en kulvert samt golvvärme i garageplattan. Avstånd mellan hus och garage 6 m. Fungerar suveränt, håller minst 10 grader i garaget året om. Garageplattan är alltid torr, dessutom fryser inte portarna fast mot plattan på vintern. Att ha varmvatten till garaget är inte heller fel.

Kostnad 10 000 för kulvert (totalt 3 rör; 2 värme + 1 varmvatten) samt 10 000 för golvvärme och styrning. Totalt 20 000 alltså, inkopplat och klart. Garaget är 78 m2. Ca 1000 kWh el/år för uppvärmningen av garaget.
 
FreddaP skrev:
Kostnaden för den processen spar man aldrig in fick jag som svar av energiräknaren när jag byggde mitt hus.
Det anses mer som en lyxvara :)
Vissa anser det vara lyx att bo i hus så.. :)

Skämt åsido, jag petade ner 25m 4pipig kulvert när huset bergvärmefierades för snart 4år sedan.
Kulvertkostnaden hamnade på runt 12000:-, grävare fanns på plats för att gräva in köldbäraren från hålet.
Golvvärmen hade jag lagt själv nåt år innan då vi byggde garaget.
I mitt fall bidrog detta till kall och varmvatten i garaget, samt 'slippa' LVpumpen som jag tidigare hade på garaget.

Har 200mm i plattan, 145mm i väggarna och dryga 200mm i bjälklaget/taket. 78m2 garage.
Ligger på runt 12-15grader under de kalla månaderna.

Jag hade inte nöjt mig med att det är lyx, eller dyrt, eller inte går att räkna hem, utan hade velat se siffror. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.