Hej!

Bakgrund
Har problem med ett hus från -1928 (källaren finns under 2/3 av huset och är från 50-60 talet.)
Källaren har full takhöjd.
Huset har sedan begåvats med en utbyggnad ovan mark och en stor altan.
ev. saknar huset helt dränering. (har bara ägt huset ett år.)

Vatten vill tränga in i källaren under sommaren - Kör hela tiden en avfuktare för att hålla fukten borta.
Detta räcker dock inte fullt ut, om det är mycket nederbörd. (bildas stora sjöar på gräsmattan)

Under verandan på framsidan huset lutar marken mot huset.

En granne säger att grundvattnet grundvattnet brukar ligga ganska högt ca. 1,5m 100m bort. - På andra sidan vägen.

Förstår att det finns problem med både ytvatten och dränering i huset.

Åtgärd - fundering
Nu börjar frågor och funderingar "hagla".

Att gräva dränering runt ett hus är egentligen ingen utmaning, däremot kan man stöta på någon stor sten som försvårar grävningen. I detta fall kommer man behöva gräva avloppet från dräneringen mer än 30m bort för att få lämplig fallhöjd. Tror inte jag vågar koppla in den på kommunens avloppsledning, även om man får.

Utmaningen ligger i alla "utbyggnader" som ligger ovan mark.
Har förstått att ska dräneringen bli så bra som möjligt, måste man följa ytterkant av källaren, dvs 3/4 delar måste grävas under hus / altan / veranda / utbyggnad.
Verandan kan man riva och bygga ny, men fortfarande måste dräneringen ca 1/2 - 2/3 delar grävas under något befintligt. Verandan kändes dock jobbigare att plocka ned.


Gräva under hus
Är det enkelt / självklart hur man gräver under hus?
Vill ju inte att om några år har utbyggnaden sjunkit ett antal cm.


Att frakta jord
Har funderat vilka alternativ man kan frakta jord massor på.
Med en grävmaskin är det inte enkelt, till och med svårt att komma åt. (mycket kommer att måsta tas manuellt.) På vissa ställen går det inte att bara "lyfta upp" jorden utan att den måste nog fraktas ett antal meter.
Visst kan man kämpa för hand (vilket blir sista utvägen).
Vatten har jag gott om och en tanke har funnits att man skottar jord i en stor balja där man dels tillför mängder med vatten, men även har en "grov pump" som suger upp jordblandningen och forslar bort jorden - långt bort dit man vill ha den.
Pumpen har jag inte hittat, men det finns pumpar som kan hantera sten (tror att alla cementpumpar fixar detta. dock är de på en cementbil för stor - tror jag.


Källare något att satsa på?
Funderingarna fortsätter - Hur mycket ökar kostnaden att gräva källare under "allt" eller det mesta?
Kanske inte behöver gräva väldigt mycket mer för att få källare under utbyggnaden mm.?.
Har nog användingsområden för utrymmena, men måste hela källaren hållas varm året runt?
Vad händer om vissa rum förblir kalla vissa årstider? (börjar droppa kondensvatten / mögla eller??)
Är det golvvärme som gäller i en källare idag?
(sommartid har jag funderat sätta upp solpaneler för att få "gratis" vatten och värme).

Att isolera om det befintliga betonggolvet - stora kostnader?
Tappar man takhöjd?

Bedömning av kostnad
Finns det några tumregler på kostnader?

Det är alltid bra att veta vad man vill om man tänker begära in offerter.

//Jan
 
Hej
Gräv inte under utbyggnaden,den kommer att sätta sig.
Vad ska du använda källaren till ?
Ska du använda den som just källare skulle jag börja med att fixa ytvattnet.
Kolla så att inte stuprören blöter ner huset.Många äldre installationer slutar en meter under mark som då blöter ner grundmuren varje gång det regnar.
Om du inte kan få fall från huset finns alternativet att gräva ett dike med dräneringsrör som ligger ytligt med grus och duk runt.
Jag gjorde en stenkista ett antal meter ut från huset dit jag leder detta ytvatten .
Denna konstruktion fick jag göra under vår altan och på enda kortsidan då det inte gick att få fall hela vägen utan att schakta bort halva tomten.
 
  • stenkistegrop.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kortsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_5731.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret!

Som svar på frågan om källaren. Vi eldar med en modern vedpanna som står i källaren.
Utrymmet bredvid pannan, är idag ett mindre vedförråd (räcker idag ca. halva vintern)
När källaren gjordes, gav man förmodligen upp i vedförrådet pga. de stora stenarna som finns under golvet med stenplattorna. Dock blev takhöjden bara ca. 1,7m.
I framtiden kommer mer utrymmen att värmas upp, vilket kommer i sin tur att öka vedförbrukningen. Vednedkastet är för litet för att sänka ned hela pallar med ved.
Vedförrådet bör samtidigt som allt annat grävas ned till full takhöjd (så jag som är 1,93 inte slår huvudet i taket.)
Ena väggen i vedförrådet i källaren består av ett trä plank (jord på baksidan planket). Vedförrådet borde expandera antingen åt detta håll eller om man gräver under utbyggnaden kunde vedförrådet expandera åt det hållet.

Andra rum i källaren hoppas jag kunna använda som hobbyrum / gästrum eller...(förutom tvättstuge mm.)
I vedförrådet skall bara torr ved förvaras. Måste detta utrymme värmas upp?
Hur varmt bör det vara i t.ex. vedförrådet utan att det blir otrevligt?
Skall golvet isoleras / golvvärme?
Om golvvärme väljs, blir golvet tillräckligt stadigt för t.ex. en pallyft med 1m3 ved?

Det finns de som säger att det inte är omöjligt att gräva källare under utbyggnaden, men att jag måste vara försiktig vid utgrävningen. Inget fyllmaterial får tillföras under sockeln. Marken är idag så packad den kan bli. Den stora utmaningen är alltid "översta stenen". Att inte gräva ens dränering under utbyggnaden finns nog ingen som rekommenderar. Sidan med altan belastas betydligt mindre eftersom det finns ett djupt dike ca 6m från huset och drygt 1m från altanen.

Ang. ytvattnet (tack för bilderna) så måste det givetvis hanteras på ett bättre sätt än idag, men så länge som dräneringen inte fungerar. (tror inte att det finns någon alls idag.) känns det jobbigt att gräva ned ledningar för ytvattnet. Att lägga ledningarna på backen skulle bli ett ganska stort hinder.
Hur djupa eller hur stor volym bör man beräkna för hålen?
Vad fyller man dessa med sedan? Slammar inte hålen igen efter ett par år, efter man kört bil eller liknande äver dessa?

Vilken lösning känns rimlig får man ta när allt hamnar på sin plats.
Det finns dels en "initial" kostnad med källaren, men sedan är det en driftskostnad.
En jag frågade ang. bara dränering sa "2000kr / meter. (ingen aning om det är bra.) Men det skulle medföra en kostnad på drygt 100 000kr.
Hur mycket dyrare skulle det bli för att få en mer funktionsduglig källare?
Hela tiden är det en avvägning av kostnad och vad man får för pengarna, och det är väl lite det jag försöker pejla" här.
Vad ska jag sätta på "önskelistan"?

//Jan
 
Redigerat:
Dräneringen för grunden tar hand om just grundvatten som pressas upp.
Fuktisoleringen stoppar kapilärsuget
Stuprör, marklutning, ytlig dränering tar hand om regnvattnet.
En dränering ligger inte under huset utan den läggs längs med byggnaden fast djupmässigt under kantbalken.
Ett tips är att titta på isodran.se, isola.se och att söka lite i forumet.
Jag skulle skippa golvvärme om du inte är sugen på att bila,gräva,isolera och gjuta ny platta i källaren.
Se till att ha värme på året om i källaren och att få fason på ventilationen så ska du se att det blir torrt och fint.
 
Tack för engagemanget!
Fredrik Å skrev:
......Jag skulle skippa golvvärme om du inte är sugen på att bila,gräva,isolera och gjuta ny platta i källaren. Se till att ha värme på året om i källaren och att få fason på ventilationen så ska du se att det blir torrt och fint.
Sugen är man aldrig att jobba ;), men blir det bra kan man göra undantag:p.
Beroende på om vi kommer att utöka källaren eller ej, påverkar vilka detaljbeslut man tar. Egentligen är det att försöka göra en "kalkyl" vad kostar att isolera en källare? ska man / kan man isolera under golvet? vilka vinster gör man att isolera. Väggar är alltid lättare att isolera. (tack för länkarna). Eftersom vi planerar solvärme så borde det inte vara några problem att kunna slösa lite effekt i källaren även under sommarhalvåret. Hålls källaren varm får man en helt annan komfort i våningen ovanför. Men så var det utrymmen som t.ex. vedförråd i källare. Hur varmt bör ett sådant utrymme vara? Behövs någon värme alls? Tänker inte torka veden i det förrådet (kräver helt annan ventilation osv.)
Som jag ser det, finns det flera moment och beslut som måste tas i projektet.
Grundbehovet är att dränera och ta hand om ytvattnet. Därför måste projektet påbörjas.
Eftersom huset och utbyggnader ser ut som det gör, blir en dränering komplicerad (och i sig dyr).
Dräneringen kommer inte att ligga under källaren, men bör ligga under både altan och utbyggnad för att bli så bra som möjligt. (enligt expertis). Man vill ju inte göra om arbetet om några år.

Det är med detta som bakgrund som man börjar fundera om inte källaren ska utökas för "samma" kostnad.
Samtidigt uppstår frågor.
Vad kostar att isolera befintlig källare?
Vad kommer det att ge? Är det bara en komfort ökning eller går det även att räkna hem energimässigt?
Samma frågor gäller golvvärme i källare, Det är dyrare engångskostnad, men resultatet blir så mycket bättre i längden.

Nu bör dessa beslut tas. När dräneringen är gjord, är det betydligt dyrare och mer komplicerat att på börja liknande projekt.

//Jan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.