Jag har en avloppsbrunn som kommer att täckas över av den större vedpannan. Ska jag flytta brunnen eller gjuta över den? Den har ju varit bra att ha när det har kokat över ibland. :) Jag tror röret går under den gamla vedpannan men är inte helt säker.

/Jocke
 
  • tmp_20140507_083258-721107481.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle flytta den. Aldrig fel med en brunn i pannrummet.
 
Jag har två brunnar i pannrummet. En vid pannan och en vid acktanken. Blir ju lite jobb att bila upp golvet och dra om brunnen men gjuter du igen den befintliga kommer du ångra dig.
 
Krilleman
Jag har en brunn vid pannan och en brunn i tankrummet. Ovärderligt!
 
Eftersom jag inte riktigt vet hur den ligger i golvet så kanske det blir svårt att flytta och få något bra fall. Om jag flyttar den ska man köra med plast eller en i typ gjutjärn?
 
Det finns ju rostfria brunnar men en av plast duger. Kan du inte ställa pannan på sidan om brunnen om det känns bökigt att bila upp golvet och flytta brunnen?
 
Krilleman
Joukko skrev:
Eftersom jag inte riktigt vet hur den ligger i golvet så kanske det blir svårt att flytta och få något bra fall. Om jag flyttar den ska man köra med plast eller en i typ gjutjärn?
ta en bild i brunnen så kan du nog se hur avloppet går. Renspluggen i gamla gjutjärnsbrunnar är flödesriktningen på anslutande rör.
 
D09
När jag höll på med pannrum etc så blev jag blev tvungen att ställa in ack tank över avloppsbrunnen.

När jag gjorde formen för gjutningen så kapade jag ett rör på mitten ( 160 ) och gjorde en tunnel in till brunnen.

Blandat nöje med det ;)

Brunnen slapp bilas upp, vattnet rinner ner :) men jäkligt meckit när det blev stopp.

Löste det med avloppsrens, högtryck och en morfar :)
 
Går ej att ställa pannan vid sidan om.
Hade också funderingar på att ställa pannan över brunnen så det kan rinna in från båda sidor. Tror inte det kommer funka med min brunn för det vill gärna bli stopp om det kommer i för mycket skit.
 
Jag har nu hittat var röret går i golvet och bilat upp en bit. Hur ska jag göra för att bila runt röret? Jag har redan gjort 2 hål i röret och det går armering precis ovanför röret. Kan man köra med en brunn gjord av plast?
 
Jag har då en plastbrunn i mitt pannrum, vet inte varför man inte skulle kunna ha det.
 
D09
Har två plastbrunnar i mitt pannrum.
 
Eftersom brunnen hamnar bredvid pannan så ska det inte vara något problem med en plastbrunn.
Ifall det inte går att bila fram röret helt skulle det funka att dra in ett 50mm rör i 75mm röret och sedan ändra anslutningen till avloppsröret som är under huset?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.