Kanske magstarkt att lägga inlägget under möbelsnickeri, men rör ändå en möbel snarare än inredning.

Nåväl, IKEA Malm har raka sidostycken utan urtag för golvsockel. Det innebär att byrån följaktligen inte står dikt an mot väggen bakom. Vansinnigt irriterande! :D

För att råda bot på designmissen:
1) Ta ur lådor, vänd byrån upp och ner, knacka försiktigt ur den nedre delen av masonitbakstycket, släpp på skruvar så att sidostycken kan delas tillräckligt för att den nedre/bakre tvärslån kan tas ur och ta också ur den.
2) Rita upp golvsockelns profil på båda sidostyckena och såga ur. Snyggare socklar än standard 56x12 får dock inte plats.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3) Längs med den bortplockade nedre tvärslån sågas 10-mm ur och monteras sedan tillbaka.
4) Såga av nedre delen av masonitbakstycket i samma höjd som urtagen för sockeln i sidostyckena, drygt en cm.
5) Något trämtrl, trä/spån/mdf, i samma bredd som tvärslån och max 11-12 mm tjock limmas ovanpå tvärslån förskjuten så att den ligger på samma djup som (ej ursågade) sidostyckena. Det gäller att den pålimmade träbiten inte är för tjock för då kan lådan ta i. Lådor skiljer lite på olika Malm. Den bit spånskiva på lådan som kan ta i går dock också att kapa.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6) Spika tillbaka masonitbakstycket mot det ditlimmade trästycket.
7) Skruva åt skruv, ställ upp, ställ in lådor och njuuuut!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver det estetiska har ni fått tillbaka hela 0,0096 m2 golv. Ett m2-pris på 35 000 kr innebär således 336 kr tillbaka. :)
 
  • Gilla
tensiden och 7 till
  • Laddar…
Det dumma med möbler mot väggen är att det blir märken på väggen till slut.
Så nä tack, jag behåller den centimeterns mellanrum.
 
Märken på väggen är ett lågt pris att betala tycker jag. Vissa hyllor flyttas ju mer sällan än man tapetserar om ändå... :)
 
Jo alla är vi olika.
Jag vill iallafall slippa märken på mina väggar.
 
För att undvika märken på väggen kan man sätta ett par möbeltassar på baksidan av byrån som håller den ca 2 mm från väggen. Men visst då tappar man ju 16-17% av besparingen...;-)
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag brukar göra som -RB- föreslår, sätter möbeltassar på baksidan av möbler som ska stå emot en vägg. Fungerar väldigt bra måste jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.